یو اف اس >

خرید خانه در اسپانیا

اسپانیا در شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا واقع شده است. پایتخت این کشور، شهر مادرید است. اسپانیا با جمعیت 47 میلیون نفر، پنجمین کشور اروپایی از نظر وسعت نیز می‌باشد. بارسلونا، سویا، والنسیا، ساراگوسا، مالاگا، بیلبائو، سالامانگا، گرانادا و مورسیا از جمله شهرهای مهم این کشور می‌باشند.  بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور را مهاجران رومانیایی، مراکشی، آلمانی و انگلیسی تشکیل می‌دهند. واحد پول رسمی اسپانیا همانند بسیاری از کشورهای اروپایی یورو است.

اسپانیا جزء کشور‌های سکولار محسوب می‌شود اما مذهب عمده مردم آن کاتولیک است. از نظر جغرافیائی، اسپانیا یک کشور کوهستانی محسوب می‌شود. هرچند که مناطقی همچون آلمریا در آن به صورت کویری و بیابانی می‌باشند. این کشور از نظر اماکن ثبت شده در یونسکو با 44 مکان تاریخی و دیدنی، رتبه سوم دنیا را پس از ایتالیا و چین از آن خود دارد. همچنین رتبه سوم جذب توریست نیز پس از فرانسه و آمریکا در اختیار اسپانیا است.

اسپانیا به علت وضعیت پایدار اقتصادی که دارد، مقصد مناسبی برای مهاجرین کشورهای مختلف از جمله ایران است. طبق قانون، اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک در هر کدام از شهرها و یا جزیره‌های تابع آن، اقامت این کشور را دریافت کنند.

مشاور خرید ملک

شرایط خرید خانه در اسپانیا برای ایرانیان

اولین شرط برای اخذ اقامت در اسپانیا از طریق خرید ملک این است که ملک مورد نظر بایستی دست‌کم 500 هزار یورو ارزش داشته باشد. از طرفی درصورتی که می‌خواهید به همراه خانواده اقامت این کشور اروپایی را دریافت کنید، ملک خریداری شده باید برای زندگی مناسب باشد. برای مثال، برای یک خانواده چهار نفره، دارای حداقل 2 اتاق خواب باشد.

پروسه خرید یک ملک در اسپانیا هم به این صورت است که در ابتدا با اخذ یک ویزای 3 ماهه توریستی، به این کشور سفر می‌کنید و پس از انتخاب و بستن قرار داد خرید ملک مورد نظر، از یک دفترخانه اسناد رسمی، اقدام به دریافت نوبت می‌‌کنید.

قبل از رسیدن موعد مقرر برای مراجعه، بایستی از اداره‌ دارائی، اداره آب، برق، شهرداری و… استعلام‌های مورد نظر را دریافت کنید. همچنین کد شناسایی NIE نیز باید از اداره پلیس اسپانیا دریافت شود. در هنگام مراجعه به دفتر بایستی تمامی مدارک گفته شده به همراه قرارداد خرید ملک، جهت تنظیم سند ملک، ارائه شوند.

مزایای خرید ملک در اسپانیا چیست؟

  • دریافت اقامت بدون نیاز به مدرک زبان
  • دریافت اقامت بدون محدودیت سنی، همراه با خانواده
  • اخذ اقامت بدون شرط حضور در اسپانیا
  • قابلیت اجاره دادن ملک خریداری شده
  • امکان گرفتن اقامت دائم و همچنین تابعیت کشور اسپانیا
  • قابلیت تحصیل رایگان برای فرزندان
  • معافیت پرداخت مالیات سالانه
  • قابلیت افتتاح حساب در بانک‌های اروپا
  • امکان سفر به تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا
  • عدم الزام به اشتغال و انجام هرگونه فعالیت اقتصادی. البته این بند به معنای منع شخص متقاضی از این موضوع نمی‌باشد.
  • اخذ اقامت دائم این کشور بعد از پنج سال اقامت بی‌وقفه
  • اخذ تابعیت این کشور بعد از ده سال اقامت بی‌وقفه

اقامت با خرید خانه در اسپانیا

پس از گذشت سه تا شش ماه، یک ویزای موقت یک ساله مولتی به شما داده خواهد شد. در صورت تبدیل ویزا به اقامت موقت، پس از گذشت 3 الی 5 سال تمدید، اقامت دائم کشور اسپانیا به شما داده می‌شود و پس از گذشت 5 سال از اخذ اقامت دائم، برای دریافت پاسپورت اسپانیا اقدام می‌کنید.

همچنین لازم به ذکر است در صورتی که ارزش ملک (یا املاک) خریداری شده بیش از 500 هزار یورو باشد، اقامت دائم اسپانیا (گلدن ویزا) به تمام اعضای خانواده اعطا می‌شود. تمامی فرآیند اخذ اقامت، حدودا 10 تا 15 ماه زمان می‌برد.

مدارک لازم برای خرید ملک در اسپانیا

مدارکی که برای اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک مورد نیاز می‌باشند:

  • گواهی بانکی دال بر موجودی حداقل 500 هزار یورویی
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ویزای 3 ماهه توریستی کشور اسپانیا
  • سند ملک خریداری شده
  • مدارک و گواهی‌های پزشکی

بهترین شهر برای خرید خانه در اسپانیا

شهرهای مختلفی در اسپانیا برای سکونت وجود دارند. انتخاب شهر جهت اخذ اقامت، بستگی به روحیات شخص، هدف از اقامت، نوع سبک زندگی و… دارد. در ادامه مقاله، ویژگی‌های چند شهر محبوب اسپانیا از جمله مادرید، بارسلون، والنسیا و سویا را بررسی می‌کنیم.

  • مادرید: این شهر که مرکز استان مادرید و پایتخت کشور اسپانیا است، سومین شهر اتحادیه اروپا از نظر جمعیت می‌باشد. می‌توان برجسته‌ترین ویژگی این شهر 6 میلیون نفری را تیم فوتبال آن، یعنی رئال مادرید دانست. تنوع نژادی در این شهر نسبتا زیاد است. سرزندگی و جو پر انرژی مردم شهر، غذاهای سنتی لذیذ و آب‌ و هوای معتدل از دیگر خصوصیت‌های این شهر زیبا هستند.

این شهر پس از والته مالت و لیسبون، سومین پایتخت آفتابی قاره اروپا محسوب می‌شود. مادرید را به نوعی می‌توانیم قطب تجارت و زندگی شبانه در جهان بدانیم. حمل و نقل عمومی این شهر بسیار با کیفیت است و با این حال روز به روز در حال بهتر شدن نیز می‌باشد. اگر راه‌ اندازی یا گسترش هرگونه فعالیت اقتصادی یکی از گزینه‌های لیست اهدافتان برای مهاجرت است، شهر مادرید می‌تواند انتخاب مناسبی جهت سکونت باشد. آشنایی با زبان اسپانیایی مزیت بزرگی برای مهاجران در این شهر محسوب می‌شود.

مادرید را نمی‌توان از نظر هزینه شهری گران محسوب کرد. هزینه‌های زندگی با توجه به درآمد در مادرید نسبتا مناسب است. نکته حائز اهمیت ارزان بودن خوراک در این شهر است. البته که هزینه‌های زندگی به نوع و سبک زندگی شخص بستگی دارد. مادرید را می‌توان مرکز فرهنگی اسپانیا دانست.

مادرید جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله، موزه دل پرادو، کاخ سلطنتی مادرید، میدان پوئرتا دل سل، میدان سیبلس و مجسمه خرس و درخت توت فرنگی که نماد این شهر است، دارد.

  • بارسلونا: بارسلونا دومین شهر پرجمعیت اسپانیا بعد از مادرید است. این شهر بندری که مرکز ایالات خودمختار کاتالونیا محسوب می‌شود در شمال شرقی کشور اسپانیا قرار دارد. آب و هوای بارسلون مدیترانه‌ای است. از ویژگی‌های قابل ذکر این شهر می‌توان به قطارهای سریع‌السیر آن اشاره کرد.

بارسلونا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا محسوب می‌شود. معماری شهری یک دست و بی‌نظیر، سواحل گرم و زیبا، موزه‌های متعدد و بزرگ و… تنها موارد معدودی از جاذبه‌های این شهر هستند. برخلاف مادرید، می‌توان بارسلونا را از نظر هزینه مواد غذایی شهری گران دانست. هرچند می‌توان فروشگاه‌های با قیمت ارزان نیز در آن پیدا کرد.

بارسلون از نظر مراکز فرهنگی و بازرگانی و صنعتی، یکی از مهم‌ترین شهر‌های اسپانیا محسوب می‌شود. بارسلون را می‌توانیم مرکز بازرگانی اسپانیا بدانیم.

در سطح دنیا حدود 406 میلیون نفر، در چندین کشور مختلف به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند. به عبارت دیگر، اسپانیایی بعد از زبان چینی، مرسوم‌ترین زبان دنیا محسوب می‌شود اما مردم ایالت کاتالونیا زبان مرسوم اسپانیایی نیست و به زبان باسک و گالیسیا صحبت می‌کنند.

  • والنسیا: سومین شهر اسپانیا از لحاظ وسعت، والنسیا است که به علت شهرت مادرید و بارسلون، از نظر یک مقصد برای مهاجرت، معمولا از اهمیت کمتری برخوردار می‌باشد. این شهر با جمعیت حدود 5/2 میلیون نفر، در مقایسه با دو شهر بزرگ اسپانیا، تقریبا کم جمعیت محسوب می‌شود. این ویژگی را می‌توانیم جزو مزایای زندگی در والنسیا بدانیم چرا که علاوه بر جمعیت کم، شبکه حمل و نقل با کیفیت سبب ایجاد آرامش در زندگی ساکنان این شهر می‌شود.

هزینه‌ها در والنسیا به مراتب از بارسلونا و مادرید پایین‌تر است. به عنوان مثال هزینه اجاره مسکن در والنسیا 37 درصد از مادرید ارزان‌تر است. اقتصاد در این شهر تنوع بیشتری نسبت به دو شهر قبلی به ویژه بارسلونا دارد زیرا اقتصاد والنسیا صرفا وابسته به صنعت توریسم نیست و چرخ صنایع قدرتمندی مانند پتروشیمی، نساجی، خودرو و… در آن در حال چرخیدن است.

والنسیا پنجمین بندر شلوغ اروپایی و شلوغ‌ترین بندر دریای مدیترانه به شمار می‌رود. اماکن دیدنی مثل باغ وحش Bioparc، باغ‌های توریا، کلیسای جامع والنسیا و آکواریوم اقیانوس شناسی از جاذبه‌های توریستی شهر والنسیا محسوب می‌شوند.

  • سویا: سویا شهری است که در جنوب اسپانیا واقع شده است. این شهر که پایتخت بخش خود مختار اندلس می‌باشد، از قطب‌های تحصیلی اسپانیا محسوب می‌شود. آب و هوای سویا مدیترانه‌ای با تابستان‌های طولانی و گرم و زمستان‌ کوتاه و مرطوب است. جمعیت این شهر حدودا 710 هزار نفر است. سویا نسبت به مادرید و بارسلونا شهری ارزان محسوب می‌شود.

از مکان‌های دیدنی شهر سویا می‌توان به قصر آلکازار سویا که مهم‌ترین بنای تاریخی این شهر به شمار می‌رود، کلیسای جامع سویا که سومین کلیسای بزرگ اروپا است و میدان اسپانیا اشاره کرد.

هزینه‌ها و قیمت خانه در اسپانیا

عمده هزینه‌ها در اسپانیا مربوط به هزینه خوراک و اجاره مسکن می‌شوند. طبق آمار دریافتی در سال 2019، میانگین حقوق خالص دریافتی در اسپانیا برای هر ماه (با احتساب کسر مالیات)، معادل 63/1294 یورو می‌باشد. در ادامه، میانگین هزینه‌های زندگی روزمره در اسپانیا در چندین جدول به صورت خلاصه آورده شده است.

سفارش رستورانیمیانگین قیمت (یورو)
وعده غذا (رستوران ارزان)10.00
Mc Meal درMcDonald7.00
کاپوچینو1.53
کوکاکولا (تک نفره)1.67
وعده کامل غذا برای دو نفر35.00
محصول سوپرمارکتیمیانگین قیمت (یورو)
شیر (1 لیتر)0.78
نان تازه سفید (نیم کیلو)0.94
برنج (یک کیلو)0.95
بسته 12 عددی تخم مرغ1.63
پنیر (یک کیلو)8.93
گوشت مرغ (یک کیلو)5.71
گوشت گاو (یک کیلو)10.09
سیب (یک کیلو)1.56
موز (یک کیلو)1.44
گوجه فرنگی (یک کیلو)1.43
سیگار مارلبورو (یک بسته)5.00
حمل و نقلمیانگین قیمت (یورو)
بلیط یک طرفه مترو1.4
ورودی تاکسی3.15
تاکسی (هر یک کیلومتر)1.05
تاکسی (هر یک ساعت)20.00
خودرومیانگین قیمت (یورو)
فولکس واگن گلف 1400 سی‌ سی18000.00
تویوتا کرولا 1600 سی سی18607.82
قبوضمیانگین قیمت (یورو)
برق، گرمایش و سرمایش، آب و دفع زباله112.93
تماس تلفن همراه ( هر یک دقیقه)0.16
اینترنت پر سرعت38.81
پوشاکمیانگین قیمت (یورو)
جین (هر جفت)69.22
کفش نایک (هر جفت)69.80
کفش چرم  مردانه (هر جفت)82.72
خرید آپارتمانمیانگین قیمت (یورو)
آپارتمان واقع در مرکز شهر (هر متر مربع)2684.78
آپارتمان واقع در حومه شهر (هر متر مربع)1638.25
اجاره آپارتمانمیانگین قیمت (یورو)
آپارتمان واقع در مرکز شهر (یک خوابه)592.64
آپارتمان واقع در حومه شهر (یک خوابه)446.87
آپارتمان واقع در مرکز شهر (سه خوابه)955.63
آپارتمان واقع در حومه شهر (سه خوابه)688.04

لازم به ذکر است که میانگین‌های ارائه شده مطابق داده‌های جمع آوری شده از تمامی شهرهای اسپانیا است.

مشاور املاک خرید خانه و آپارتمان در اسپانیا

تا اینجا راه و روش خرید ملک و گرفتن اقامت در اسپانیا و مزایای آن به صورت کلی بررسی شدند. اگر به صورت جدی به فکر خرید ملک در این کشور می‌باشید، بایستی شرایط خود را با یک مشاور معتمد و کار‌بلد در میان بگذارید. تیمی از وکلای قانونی به همراه مشاورین املاک خبره یو اف اس، آماده کمک به شما جهت خرید قانونی و بدون هرگونه دردسر ملک در هر جای این کشور زیبا می‌باشند.