طراحی لباس در ترکیه

طراحی لباس در ترکیه

تحصیل رشته طراحی لباس در ترکیه، بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌های برای طرفداران دنیای مد و فشن است. تعریف مدرسه مد استانبول را باید شنیده باشید. رشته طراحی مد در ترکیه دنیای جدیدی از این صنعت پرطرفدار و پررونق را پیش روی شما خواهد گذاشت. ترکیه در سطح جهانی به خاطر طراحی مد و پوشاک معروف است.

تعدادی از بهترین برندهای پوشاک و پارچه در این کشور قرار دارند. از طرفی کیفیت آموزش و تحصیل طراحی لباس در ترکیه بسیار بالا است. این بویژه برای دانشجویان ایرانی بسیار جذاب و خواستنی به نظر می‌رسد. شما در مقطع کارشناسی طراحی لباس می‌توانید برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در آنکارا و استانبول را انتخاب کنید. در مقطع کارشناسی ارشد طراحی مد نیز بر روی تجارت صنعت طراحی لباس متمرکز خواهید شد. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای طراحی لباس، دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه یدی تپه و دانشگاه بیلگی استانبول است.

در کنار تحصیلات دانشگاهی، دوره‌ها و کارگاه‌های طراحی پوشاک معتبر در سطح جهانی در این کشور برگزار می‌شود. تا به الان نیز باید متوجه شده باشید که چه فرصت‌های بی‌نظیری در انتظار داوطلبان این رشته هنری است.

ایپک یول، دفاکتو، ال سی وایکیکی، واکو، دسا، سان من و کلزیون تعدادی از مشهورترین برندهای پوشاک ترکیه هستند که در سطح جهانی مطرح هستند. تعدادی از برترین طراحان مد استایل و رهبران پوشاک نیز از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند. پس با ما همراه باشید تا شرایط تحصیل طراحی لباس در ترکیه، شهریه این رشته در دانشگاه‌های مختلف و وضعیت بازار کار آن را به طور کامل بررسی کنیم.

قدمت رشته طراحی لباس در ترکیه

اگر از نظر تاریخی و قدمت قصد داشته باشیم رشته طراحی لباس را در ترکیه مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم به قطع این رشته در این کشور دارای تاریخی ۴۰۰۰ ساله است. در تاریخ این کشور چنین ذکر شده است که در دوره عثمانی برای لباس اهمیت بسیاری قائل بودند و این مسئله یکی از دلایل خلق لباس‌های جذاب بوده است.

در واقع اولین جرقه طراحی لباس را می‌توان، لباس‌های دوره عثمانی دانست. برخی دلیل دیگر تنوع لباس‌ها و طراحی لباس را وجود مسیحیان و مسلمانان و همکاری آنها می‌دانند. این دو فرقه همواره در تلاش بودند تا از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت باشند و در نتیجه برای ظاهر خود اهمیت خاصی قائل می‌شدند و یک رقابت ایجاد کرده بودند. امروزه رشته طراحی لباس به اندازه رشته طراحی جواهر طرفدار دارد و اکثر متقاضیان این رشته خانم هستند.

شرایط تحصیل رشته طراحی لباس در ترکیه

طراحی لباس در ترکیه

صنعت مد برای کشورهای توسعه یافته از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار اهمیت دارد. آن‌ها به دنبال جذب بهترین‌های این عرصه هستند. شما قطعا بازار کار بسیار خوبی در پایان تحصیل طراحی لباس در ترکیه خواهید داشت. تنها نکته مهم در اینجا، داشتن شرایط لازم برای گرفتن پذیرش دانشگاه‌های مختلف ترکیه است.

برخی از این دانشگاه‌ها از طریق آزمون ورودی (یوس و سات)، برخی از طریق رزومه و نمونه کار و برخی نیز از طریق آزمون عملی ورودی (اسکیس و طراحی) دانشجو پذیرش می‌کنند. شما در کدام دانشگاه و در کدام شهر به دنبال اخذ پذیرش این رشته هستید؟ دو توانایی مهم در طراحان مد و لباس باید وجود داشته باشد:

  • توانایی ایده‌پردازی و خلق مدل‌های جدید و مطابق با اصول صنعت مد
  • توانایی پیاده‌سازی و ترسیم ایده‌ها بر روی کاغذ و یا نرم‌افزارهای خاص

عموما در دانشگاه‌های دولتی ترکیه امکان تحصیل طراحی لباس به زبان انگلیسی وجود ندارد، برای همین توانایی زبان ترکی و شرکت در آزمون YOS ترکیه یکی از شرایط پذیرش است. در کنار توانایی‌های عمومی دانشجو پیش از پذیرش در رشته‌های هنری، ارائه مدارک مورد نیاز ثبت نام نیز دیگر موردی است که باید در زمان خاص و مشخص‌شده به دانشگاه ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز ثبت نام رشته طراحی لباس ترکیه

  • مدرک دیپلم و ترجمه معتبر آن به زبان ترکی یا انگلیسی (معدل دیپلم شما باید بالای 14 باشد)
  • ریزنمرات 4 سال آخر دبیرستان و ارائه ترجمه معتبر آن به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
  • عکس 3*4
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه مقصد و کسب حداقل نمره قبولی
  • رزومه و نمونه کار

بورسیه رشته طراحی لباس در ترکیه

اگر در مورد تحصیل رایگان در ترکیه یا بورسیه‌های متنوع دانشگاه‌های ترکیه شنیده باشید، که حتما می‌دانید شما با درخواست بورسیه و فاند دولتی می‌توانید دررشته‌های مختلف مشغول به تحصیل شوید. دولت ترکیه در سال‌های اخیر از جذب دانشجویان مستعد خارجی بسیار استقبال به عمل آورده است. از جمله اینکه دانشجو می‌تواند به دو طریق درخواست بورسیه تحصیلی طراحی لباس در ترکیه داشته باشد:

  1. مراجعه به سایت دولتی ترکیه بورسلاری و ثبت درخواست بورسیه به صورت رسمی در این وبسایت: سازمان TURKIYE BURSLARI به طور کامل درخواست‌های مختلف را مورد بررسی قرار خواهد داد و از میان آن‌ها هرساله تعدادی برای بورسیه کامل 100 درصدی در دانشگاه‌های مختلف معرفی می‌کند.
  2. راه دوم مراجعه به سایت رسمی هر دانشگاه و ثبت نام در برنامه بورسیه هر کدام از آن‌ها است. تقریبا تمام دانشگاه‌ها در جهت تسهیل پرداخت شهریه و تحصیل در ترکیه، ظرفیت بورسیه‌های بین‌المللی هر رشته را هر ساله به طور جداگانه اعلام می‌کنند. بورسیه‌های 25درصدی، 50 درصدی و 100 درصدی، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و … از جمله بورسیه‌های مختلف دانشگاه‌های ترکیه است.

چند نکته بسیار مهم در اخذ بورسیه طراحی لباس ترکیه:

  • داشتن رزومه خوب، نمونه کار طراحی مد، فشن و لباس به شما در اخذ امتیاز بورسیه کمک بسیار خواهد کرد.
  • توانایی ترسیم، داشتن سابقه کار، شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف نیز امتیاز دارد.
  • آزمون OSS یک آزمون بسیار مهم برای گرفتن بورسیه دانشگاه‌های ترکیه است.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا مدرک تومر نیز در جذب شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود
  • سعی کنید انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه قوی و تخصصی از خود ارائه دهید، گاها داوران به خاطر انگیزه صحیح و حرفه‌ای داوطلبان به آن‌ها بورسیه اعطا می‌کنند.

شهریه رشته طراحی لباس در ترکیه

رشته طراحی لباس در ترکیه یک رشته هنری است، عموما رشته‌های هنری در ترکیه بعد از رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی، شهریه‌های بالا را به خود اختصاص داده‌اند. اما اگر شما بتوانید پذیرش دانشگاه‌های دولتی را بدست بیاورید، شهریه‌ها سطح کمتری نسبت به دیگر دانشگاه‌های خصوصی دارند. در هر حال باید این را بدانید که با توجه به سطح بالای کیفیت آموزشی و پرطرفدار بودن این رشته در ترکیه، و مقایسه آن با دیگر دانشگاه‌های هم‌تراز اروپایی، شما شهریه به مراتب پایین و مناسبی را پرداخت خواهید کرد.

برای همین در حالت کلی دانشجویان با پرداخت شهریه 13 تا 60 هزار دلار در سال برای رشته طراحی لباس در ترکیه اذیت نخواهند شد. همین شهریه برای دانشگاه یدی تپه 9500 دلار در سال و برای دانشگاه بیلگی استانبول، 8100 دلار در سال است. در کنار شهریه رشته شما هزینه‌های جانبی دیگری برای تحصیل در ترکیه خواهید داشت:

  • 400 تا 550 دلار برای اقامت در قالب اجاره خانه
  • 100 تا 150 دلار برای خرید کتاب و وسایل لازم تحصیل

شهریه طراحی لباس در برخی از دانشگاه‌های ترکیه به همراه زبان تحصیل و مقطع تحصیلی در اینجا آورده شده است:

  • دانشگاه آلتین باش (انگلیسی)، دوره کارشناسی: 8500 دلار
  • دانشگاه آتیلیم (ترکی)، دوره کارشناسی: 9165 دلار
  • دانشگاه باشکنت (ترکی)، دوره کارشناسی: 60000 دلار
  • دانشگاه هالیک (ترکی)، دوره کاردانی: 3000 دلار
  • دانشگاه بیلگی استانبول (ترکی)، دوره کاردانی: 2200 دلار
  • دانشگاه آیدین استانبول (ترکی)، دوره کارشناسی: 6000 دلار
  • دانشگاه گلیسم استانبول (ترکی)، دوره کاردانی: 7000 دلار
  • دانشگاه اوکان استانبول (ترکی)، دوره کارشناسی: 4900 دلار
  • دانشگاه مال‌تپه (ترکی)، دوره کارشناسی: 4000 دلار

دانشگاه طراحی لباس در ترکیه

بهترین دانشگاه طراحی لباس در ترکیه کدام است؟ بله! بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل طراحی لباس در استانبول واقع شده‌اند. از جمله دانشگاه‌های استانبول برای تحصیل طراحی مد و فشن در ترکیه، دانشگاه بیلگی، دانشگاه اوکان، مدرسه مد استانبول، دانشگاه یدی تپه و دانشگاه مال تپه است. اما ما در اینجا تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در شهرهای مختلف را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. شما پذیرش هر کدام از اینها را اگر بدست بیاورید، برنده رقابت آکادمیک خود خواهید بود.

  • دانشگاه بیلگی استانبول: یکی از مطرح‌ترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای تحصیل طراحی لباس و مد در استانبول است. در پایان تحصیل به شما مدارک NABA و BILGI داده می‌شود که اعتبار بالایی در سطح جهانی دارند. بعد از تحصیل نیز می‌توانید برای دوره کارآموزی خود به ایتالیا بروید.
  • دانشگاه یدی تپه: دانشگاه یدی تپه یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول است که در سال 1996 تاسیس شد. رشته طراحی لباس در دانشکده هنرهای زیبای آن ارائه می‌شود و شهریه آن 47 هزار لیر است.
  • دانشگاه آیدین استانبول: انواع رشته‌هایهنری از جمله طراحی لباس، کارگردان هنری، طراحی گرافیک، کارتون و انیمیشن و بازیگری در ترکیه در دانشگاه آیدین استانبول ارائه می‌شود.
  • دانشگاه مال تپه: یک دانشگاه بین‌المللی خصوصی سطح بالا در شهر استانبول که بسیاری از رشته‌های پرطرفدار هنری از جمله طراحی لباس در آن ارائه می‌شود. دوره‌های کارآموزی رایگان این دانشگاه نیز در میان دانشجویان محبوبیت زیادی دارد.
  • مدرسه مد استانبول: یکی از مشهورترین مدارس در حوزه طراحی لباس در ترکیه، مدرسه مد استانبول است. برای قبولی در این مدرسه، باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. دیگر اینکه بالای 18 سال سن داشته باشید، مدرک دیپلم معتبر داشته باشید و در آزمون سات برگزار شده توسط مدرسه نیز شرکت کنید.
  • دانشگاه اوکان استانبول: یک دانشگاه جوان خصوصی در شهر زیبای استانبول که در سال 1999 تاسیس شد. یکی از 63 برنامه کارشناسی این دانشگاه، طراحی لباس و مد است. کسب حداقل نمره 80 آزمون آلس نیز برای پذیرش لازم است.
  • دانشگاه آتیلیم: دور‌ه‌های مختلف نظری و عملی رشته طراحی لباس در ترکیه در این دانشگاه برگزار می‌شود. اگر به گرایش‌های مختلف طراحی فشن و لباس علاقه دارید، دانشگاه آتیلیم را انتخاب کنید.
  • دانشگاه مارمارا: یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه که در شهر استانبول قرار دارد. این دانگشاه بسیار بزرگ است و به تنهایی 17 دانشكده، 9 مدرسه فنی و حرفه‌ای و 11 موسسه دارد.
  • دانشگاه فنی استانبول: دپارتمان طراحی لباس دانشگاه فنی استانبول تحت نظارت برند سونی نیویورک است. برای تحصیل فشن و مد، یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.
  • دانشگاه باشکنت: یک دانشگاه خصوصی فوق‌العاده در پایتخت ایران که دوره کارشناسی طراحی لباس را ارائه می‌دهد.

در  رشته طراحی لباس در ترکیه چه مفاهیمی آموزش داده می‌شود؟

رشته طراحی لباس نیز مثل هر رشته دیگر دارای یک سری دروس تخصصی و عمومی است. برای فارغ‌التحصیل شدن از این رشته باید در دروس تخصصی و عمومی نمره قبولی کسب کنید. ماهیت دروس این رشته شامل موارد زیر است:

  1. رسم طراحی به صورت دیجیتال
  2. طراحی یک مجموعه لباس
  3. شناخت و آشنایی با نیازهای بازار کار و شرایط آن
  4. یادگیری شناسایی پارچه و دست‌کاری آن
  5. اصول کاربردی در طراحی لباس و مد
  6. ارزیابی و بررسی مفهوم این رشته
  7. ساخت نمونه‌های قابل اجرا

دانشگاه‌های مورد تایید ایران برای تحصیل طراحی مد در ترکیه:

دانشگاه های مورد تایید ایران برای طراحی لباس

با تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه، به راحتی می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی به داخل کشور برگردید و شاغل شوید. تنها شما در صورت نیاز باید در یک دوره خاص شرکت کنید. اگر هم دانشگاه شما مورد تایید ایران نباشد، باز هم جای نگرانی نیست، یا یک آزمون استاندارد خاص مدرک شما معادل‌سازی خواهد شد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در آکام آکادمی تماس بگیرید. و اما دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید ایران:

  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آتیلیم

بازار کار رشته طراحی لباس در ترکیه

صنعت پوشاک را ابدا نمی‌توان دست کم گرفت. یکی از قطب‌های اصلی تجارت هر کشور به این صنعت اختصاص دارد. از طرفی یکی از پردرآمدترین شغل‌های دنیا نیز طراحی مد و لباس است. یعنی شما به ندرت بعد از تحصیل طراحی لباس در ترکیه بیکار خواهید نشست. شاید هم تنها موارد بیکاری شما این باشد که خودتان بخواهید بیکار باشید! به هر حال، زمینه کاری یک طراحی لباس و مد در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • طراحی لباس برای برندهای مختلف
  • طراحی لباس برای برند شخصی
  • طراح نساجی
  • تصویرگر مد و فشن
  • مشاور مد و لباس
  • روزنامه‌نگار مد
  • مدرس دوره طراحی لباس در ترکیه
  • Fashion Trendsetter
  • طراح لباس سینما و تلویزیون
  • هماهنگ کننده و مجری مد استایل
  • بازاریاب
  • الگوساز

شما در طول تحصیل دروس عمومی و تخصصی خاص از جمله مطالعه و استفاده از مواد اولیه، ترکیب انواع پوشاک، مفهوم مد، سبک تحقیق توسط نقاشی، پدیده‌های مد، مدیریت کار، اصول ترکیب پوشاک ساده، برنامه‌های کاربردی گرافیکی، امکان‌پذیری تولید پوشاک، طراحی فایل‌های فنی، خرید و فروش محصولات مد، طرح توید مجموعه؛ ارزیابی پوشاک، جمع‌آوری بازار هدف، ارتقای مد، طراحی نمونه کار ارتباط دیداری، دیجیتالی کردن بخش‌ها، فناوری مواد و جامعه‌شناسی مد، تاریخچه طراحی لباس و مد و … را یاد خواهید گرفت.

درامد رشته طراحی لباس در ترکیه

درآمد رشته طراحی لباس در ترکیه می‌تواند خیلی نجومی باشد. این واقعیت است. بسته به توانایی و میزان پشتکار و خلاق بودن شما، درآمدهای بالا نیز در انتظار شما خواهد بود. باید مشتریان و بازار هدف خود را به خوبی بشناسید و نیازها و خواسته‌های آن‌ها را نشانه بگیرید. و اما در کل بر طبق آمار سایت salaryexplorer درآمد یک طراح لباس تازه‌ فارغ‌التحصیل در ترکیه به طور متوسط 7540 لیر در ماه است. پایین‌ترین سطح درآمد طراحی مد و لباس در ترکیه 2730 لیر در ماه و بیشترین آن 16400 لیر در ماه برآورد شده است. یک مدیر طراحی مد به طور متوسط 13300 لیر در ماه حقوق می‌گیرد. حتی طراحان مد استایل فریلنسر 13700 لیر در ماه در ترکیه درآمد دارند.

  • پیش‌بینی شده است که درآمد طراح لباس در ترکیه در 5 سال آینده و تا سال 2026 با 46 درصد افزایش درآمد مواجه شود و به 138931 لیر در سال نیز برسد.

حال تحصیلات دانشگاهی بالا، نمونه کارهای خوب، سابقه کار با تیم‌های شناخته شده و قدرت تخیل و طراحی نیز به شما در کسب درآمد بالاتر بسیار کمک خواهد کرد.

آزمون ورودی رشته طراحی لباس در ترکیه

در داخل ایران نیز رشته‌های هنری آزمون عملی پیش از ورود دانشجویان به دانشگاه برگزار می‌شود. رشته‌های هنری مانند موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و یا طراحی لباس، به واسطه قدرت فکر و دست تجلی پیدا می‌کنند. هرچه دانشجو قدرت ترسیم و ایده‌پردازی بالاتری داشته باشد، نمره بالاتری در آزمون عملی طراحی لباس در ترکیه کسب خواهد کرد. در ترکیه نیز در کنار دو آزمون مهم یوس و آزمون اس ای تی که برای تمامی رشته‌ها است یک آزمون عملی دو مرحله‌ای از دانشجویان گرفته می‌شود. این آزمون به صورت زیر است:

  • ابتدا قدرت دست و ترسیم دانشجویان مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

در مرحله دوم یک موضوع برای اسکیس زدن به دانشجویان داده می‌شود. شما باید موضوع را با قدرت تخیل و ایده‌پردازی خود بر روی کاغذ ترسیم کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *