کد مالیاتی در ترکیه

کد مالیاتی در ترکیه

امروزه کشور ترکیه به یکی از مقصدهای ایده آل برای زندگی و سرمایه گذاری تبدیل شده است و بسیاری از افراد در پی انجام اقدامات لازم برای این دست از کارها هستند. حال اگر شما نیز از این دسته افراد به شمار می‌آیید، باید بدانید که اولین مدرک که به طور حتم به آن نیاز دارید، کد مالیاتی ترکیه یا کد ورگی (vergi numarası) است. در حقیقت می‌توان گفت کد مالیاتی در ترکیه بسیار اهمیت دارد و بدون آن امکان انجام بسیاری از امور وجود نخواهد داشت. در ادامه به بررسی مسائل مربوط به این کد می‌پردازیم تا از شرایط دریافت آن و دیگر مسائل مطلع شوید.

کد مالیاتی چیست و چه اهمیتی دارد؟

کد مالیاتی

کد مالیاتی (vergi numarasi) در حقیقت به یک کد یا شماره 10 رقمی گفته می‌شود که اتباع خارجی برای انجام فعالیت‌هایی چون خرید و فروش خانه و ملک، خودرو، باز کردن حساب، دریافت اجازه کار و … در خاک ترکیه به آن نیاز دارند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دریافت کد مالیاتی به معنای پرداخت مالیات است، اما باید متذکر شد که این چنین نیست و شما نباید مالیاتی را به ازای داشتن این کد بپردازید.

همان‌طور که گفته شد، داشتن این شماره برای انجام بسیاری از امور ضروری است که مهم‌ترین این امور را می‌توان درخواست اقامت ترکیه در نظر گرفت. در واقع شما باید در ابتدا کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نوماراسی را دریافت کنید تا بتوانید در ادامه حق خاک و دیگر هزینه‌ها را بپردازید.

به طور کلی می‌توان گفت شماره مالیاتی ترکیه یک شماره همانند کد ملی در ایران است که از آن استفاده می‌کنند تا هویت فرد برای انجام امور اداری و مالی شناسایی شود؛ بنابراین اگر شما قصد زندگی یا اقامت طولانی در کشور ترکیه را دارید، باید برای دریافت کد مالیاتی ترکیه اقدام کنید. توجه داشته باشید که کد مالیاتی هر شخص بر اساس اطلاعات و مشخصات فردی صادر می‌شود و تنها همان فرد امکان استفاده از آن را دارد.

مشاوره خرید ملک

کاربرد کد مالیاتی چیست؟

برای انجام بسیاری از کارها در کشور ترکیه، به این کد نیاز است. از همین جهت در ادامه لیستی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بدانید که کدام از دست اقدامات به چنین کدی نیاز دارند.

  • باز کردن حساب در بانک‌های ترکیه
  • خرید خانه و مغازه
  • خرید خودرو
  • ثبت شرکت
  • راه‌اندازی یک کسب و کار
  • اجاره خانه و آپارتمان

نحوه گرفتن کد مالیاتی در ترکیه

نحوه دریافت کد مالیاتی در ترکیه

در ترکیه شهرهای بسیاری وجود دارد که افراد در آن‌ها ساکن یا مشغول به کار هستند. در هر یک از این شهرها مراکزی مربوط به ورگی دایرسی (vergi dairesi) وجود دارد که شما باید برای دریافت کد مالیاتی به آن‌ها مراجعه کنید. از همین رو باید نزدیک ترین مرکز مربوط به ورگی دایرسی شهری که ساکن هستید را پیدا کنید و بدون معطلی به دریافت کد مالیاتی بپردازید تا مشکلی در راستای زندگی و کار شما در این کشور پیش نیاید.

زمانی که به این مراکز مراجعه می‌کنید، باید پاسپورت خود را در اختیار مسئولین قرار دهید تا فرمی در اختیارتان قرار گیرد. در این فرم از شما اطلاعات شخصی چون مشخصات فردی، آدرس محل اقامت و مسائلی این چنینی خواسته می‌شود. زمانی که این دست از اطلاعات را تکمیل کردید، فرم را به مسئول مربوطه تحویل دهید تا ادامه فرایند دریافت کد مالیاتی انجام شود.

پس از ارائه اطلاعات و ثبت آن‌ها توسط اپراتور در سیستم، کارتی سفید رنگ که بر روی آن کد مالیاتی و مهر تایید دیده می‌شود، در اختیارتان قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این کار سخت و پیچیده نیست و شما می‌توانید در مدت زمان 15 تا 20 دقیقه این کار را انجام دهید. نکته‌ای در رابطه با دریافت کد مالیاتی وجود دارد و آن این است که شما نباید هیچ هزینه‌ای را برای اخذ این کد بپردازید و فرایند دریافت شماره مالیاتی ترکیه کاملا رایگان خواهد بود.

موضوع دیگری که باید در رابطه با آن اطلاعات داشته باشید، این است که از سال 2020 به دلیل محدودیت‌هایی که بیماری کرونا به همراه داشت، امکان دریافت کد مالیاتی در ترکیه به صورت آنلاین برای متقاضیان فراهم شد. از همین رو شما باید در ابتدا به وب سایت در نظر گرفته شده برای دریافت غیرحضوری کد مالیاتی، یعنی وب سایت ivd.gib.gov.tr مراجعه و اطلاعاتی که از شما خواسته می‌شود را پر کنید. پس از انجام این کار، یعنی ثبت اطلاعات، شماره مالیاتی ترکیه در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

همچنین گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که شما کد مالیاتی را گم یا فراموش می‌کنید. حال در چنین موقعیتی جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین به وب سایت interaktif vergi dairesi مراجعه کنید. زمانی که وارد این وب سایت می‌شوید، باید اطلاعات شخصی که از شما خواسته می‌شود را تکمیل کنید. پس از تکمیل اطلاعات، کد مالیاتی به راحتی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره مالیاتی در ترکیه

برای دریافت کد مالیاتی در ترکیه به مدارک ویژه و به خصوصی نیاز است که شما باید آن‌ها را در اختیار داشته باشید تا امکان دریافت کد برای شما فراهم شود. در حقیقت شما باید این مدارک را زمانی که به مراکز ورگی دایرسی (vergi dairesi) می‌روید، با خود به همراه داشته باشید تا آن‌ها را ارائه دهید. در ادامه ضروری ترین مدارک را برای شما نام خواهیم برد تا از آن‌ها مطلع شوید.

  • در اختیار داشتن اصل و کپی پاسپورت
  • آدرس دقیق محلی که در ترکیه اقامت دارید
  • در اختیار داشتن اجاره نامه خانه
  • داشتن قبض مربوط به آب یا برق (توجه داشته باشید که قبض‌ها باید به نام فرد متقاضی باشند.)
  • پر کردن فرم‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد و ارائه آن‌ها به مسئول در نظر گرفته شده

اگر شما تمام این مدارک را اختیار داشته باشید و تمام مراحل را به درستی انجام دهید، می‌توانید در کوتاه ترین زمان کد مالیاتی ترکیه را دریافت کنید.

ضرورت داشتن کد مالیاتی برای خرید خانه در ترکیه

همان‌طور که گفته شد، کد مالیاتی برای انجام امور گوناگونی نیاز است که یکی از این امور را می‌توان خرید ملک در ترکیه در نظر گرفت. ترکیه یکی از کشورهای محبوب برای اتباع خارجی است که هر ساله افراد بسیاری به خرید خانه در شهرهای آن می‌پردازند. البته برای آنکه بتوانید در این کشور خانه‌ای را بخرید، نیاز است که اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از این اقدامات دریافت کد مالیاتی محسوب می‌شود؛ بنابراین به تمام نکات گفته شده توجه داشته باشید و بر اساس قوانین و اصول اقدامات لازم را انجام دهید تا مشکلی برای زندگی و کار شما در کشور ترکیه پیش نیاید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *