نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

نمونه قرارداد خرید خانه در ترکیه

قرار داد خرید خانه در ترکیه مهمترین مسئله ای است که اتباع خارجی هنگام خرید ملک در این کشور با آن مواجه هستند، در این مقاله قصد داریم به طور کامل روال خرید ملک در ترکیه را برای شما شرح دهیم و سپس نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه و تمام مفاد این قرارداد را تماما توضیح خواهیم داد.

برای اینکه بتوانید در ترکیه خانه‌ای بخرید، ابتدا باید از ملک مورد نظر خود بازدید کنید پس از پسندیدن خانه یا آپارتمان باید به قسمت اداری تعیین قیمت املاک و مستغلات شهرداری ترکیه مراجعه کنید تا قیمت هر متر مربع ملک موردپسندتان را محاسبه و ارزش منصفانه ملک را اعلام کنند.
ارزش منصفانه ملک در ترکیه معمولا براساس ارزش سه ملک مشابه در محله‌ای که ملک در آن قرار دارد تعیین می‌شود و میانگین قیمت این سه ملک به عنوان قیمت پایه ملک مورد نظر شما اعلام می‌شود.

پس از تعیین قیمت پایه ملک باید دو برگه را از شهرداری بگیرید، اولی سند حاوی ارزش منصفانه قیمت ملک مورد معامله و دومی سندی که تائید کند ملک مورد معامله هیچ بدهی مالیاتی ندارد.

مشاوره خرید ملک

پس از تائید ملک خریداری شده در شهرداری به همراه فروشنده به یکی از بنگاه‌های معاملاتی مراجعه می‌کنید و قرارداد خرید ملک را برایتان تنظیم می‌کنند.

قرارداد خرید ملک در ترکیه چیست؟ قرارداد خرید آپارتمان، خانه، ویلا و یا زمین نوعی تعهد است که در معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بین خریدار و فروشنده تنظیم و امضا می شود، با این قرارداد، فروش ملک تضمین می‌شود و نمی‌توان با استناد به این قرارداد خود را مالک رسمی ملک بدانید.

در واقع این قرارداد ملکی پیش نویس سند مالکیت در این کشور محسوب می‌شود، در این قرارداد  10 مورد درج می‌شود در زیر تمام این موارد ذکر شده است.

نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه و مفاد آن

نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه

نمونه قراردادهای خرید ملک در ترکیه

  • نمونه قرارداد اجاره‌ای به زبان ترکی (KİRA KONTRATOSU – Tr)   دانلود
  • نمونه قرارداد اجاره‌ای به زبان انگلیسی (KİRA KONTRATOSU – en)    دانلود
  • قراردادهای تأمین اعتبار در فروش املاک و اجاره املاک و مستغلات – ترکی    دانلود
  • قراردادهای تأمین اعتبار در فروش املاک و اجاره املاک و مستغلات – انگلیسی    دانلود
  • توافق نامه تقسیم کمیسیون ( KOMİSYON PAYLAŞIM SÖZLEŞMESİ – tr)    دانلود
  • توافق نامه تقسیم کمیسیون ( KOMİSYON PAYLAŞIM SÖZLEŞMESİ – en)    دانلود
  • تصدیق قرارداد مالکیت در فروش (SATILIKLARDA YETKİ BELGESİ SÖZLEŞMESİ – tr)    دانلود
  • تصدیق قرارداد مالکیت در فروش (SATILIKLARDA YETKİ BELGESİ SÖZLEŞMESİ – en)    دانلود
  • تصدیق قرارداد مالکیت در اجاره (KİRALIKLARDA YETKİ BELGESİ SÖZLEŞMESİ – tr)    دانلود
  • تصدیق قرارداد مالکیت در اجاره (KİRALIKLARDA YETKİ BELGESİ SÖZLEŞMESİ – en)    دانلود
  • YER GÖSTERME SÖZLEŞMESİ – tr)    دانلود
  • YER GÖSTERME SÖZLEŞMESİ – en)    دانلود
  • GAYRİMENKUL DURUM TESPİT RAPORU – tr    دانلود
  • GAYRİMENKUL DURUM TESPİT RAPORU – en    دانلود
  • کمیسیون فروش املاک و مستغلات (GAYRİMENKULÜN SATILMASI HAKKINDA KOMİSYON AKDİ – tr)    دانلود
  • کمیسیون فروش املاک و مستغلات (GAYRİMENKULÜN SATILMASI HAKKINDA KOMİSYON AKDİ – en)    دانلود

منبع : altso.org.tr

 

 

1.طرفین معامله

اطلاعات مربوط به طرفین در ابتدای قرارداد خرید آپارتمان درج می شود، نام و نام خانوادگی، شماره هویت خریدار و شماره شناسنامه فروشنده و آدرس کامل هر دو طرف در قسمت اول قرارداد نوشته می‌شود.

2.موضوع قرارداد خرید ملک

در این قسمت باید تمام اطلاعات مربوط به ملک خریداری شده شامل، مکان قرارگیری زمین، یا ساختمان مسکونی و یا ویلا، استان، شهر، محله، متراژ ملک، تعداد طبقات درج شود.

3. برنامه فروش املاک و مستغلات

در این قسمت قیمت کل ملک و نحوه پرداخت قیمت ملک درج می‌شود البته اگر قرار باشد قیمت به صورت اقساطی پرداخت شود باید در این قسمت به صورت کامل به مبلغ اقساط و بهره آن اشاره شود.

4.انتقال عمل

باید مدرک عدم بدهی و وام بر املاک در اینجا قید شود، عکس ملک مورد معامله نیز در قسمت چهارم قرارداد خرید درج می‌شود.

5.انتقال قرارداد

در این بخش با توجه به نمونه قراردادخرید ملک، باید اطلاعاتی مبنی بر رعایت قرارداد انجام شود و به شخص ثالث منتقل نشود.

6.فسخ قرارداد

در فسخ قرارداد فروشنده می‌تواند در صورت عدم تعهد خریدار به قرارداد آن را فسخ کند و هیچ گونه خسارتی به خریدار پرداخت نکند.

7.پرداخت هزینه‌های ثبت سند

در این بخش باید اطلاعاتی درمورد اینکه کدام یک از طرفین هزینه‌های ثبت سند مالکیت مانند کلیه مالیات‌ها و عوارض را پرداخت می‌کند، داده شود. با توجه به اطلاعاتی که در اینجا آورده شده است، انجام هرگونه پرداخت توسط هر یک از طرفین، بسیار مهم است

8. حاشیه نویسی قرارداد خرید ملک

چنانچه نکته به خصوصی در مورد فروش آپارتمان، فروش خانه و یا فروش ویلا در قرار داد ملکی وجود داشته باشد طرفین می توانند در ای قسمت درج کنند.

9.اعلان آدرس طرفین معامله

در این قسمت باید طرفین به صورت کامل آدرس خود را بنویسند اگر آدرس هریک از طرفین تغییر کند و تغییر آدرس را اطلاع ندهند هرگونه اطلاعات که لازم است طرفین مطلع شوند به همان آدرسی که در قرارداد ذکر شده ارسال می‌شود.

10.حل اختلاف

این بخش مربوط به حل اختلاف بین طرفین بوده و چنانچه اختلافی بین آنها پیش آمد می‌توانند به دادگاه‌های که در این بخش عنوان شده مراجعه کنند. در اخر باید قرارداد خرید ملک توسط طرفین معامله امضا شود.

در قرارداد قید شده است چنانچه هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند براساس قانون مجرم شناخته شده و باید خسارت فسخ قرارداد را پرداخت کند میزان فسخ برابر با 5 درصد از ارزش کل ملک است.

حال که با نمونه قرارداد خرید ملک آشنا شدید به سراغ سند مالکیت در ترکیه می رویم و مواردی که لازم است در این خصوص به آن آگاه باشید را اعلام خواهیم کرد، البته اگر بخواهیم خیلی واضح بگوییم این قرارداد در واقع قولنامه خرید و فروش ملک در ترکیه است.

سند مالکیت خرید ملکی ترکیه

 

پس از پر کردن تمام موارد ذکر شده در قرارداد خرید ملک لازم است برای رسمی شدن مالکیت به اداره تاپو (Tapu Ofisi) ترکیه مراجعه کنید و سند مالکیت را دریافت کنید

تاپو چیست؟ اداره ثبت اسناد و املاک و مستغلات ترکیه به منظور سهولت در انجام معاملات ادارات تحت عنوان تاپو در تمامی شهرهای ترکیه تاسیس کرده و وظیفه عقد قرارداد رسمی املاک و مستغلات ترکیه را بر عهده این دفاتر قرار داده است.

سند مالکیت ترکیه برای اتباع خارجی همانند سایر شهروندان این کشور در اداره تاپو صورت می‌گیرد این اداره تنها مرجع رسمی است که تحت نظر دولت ترکیه ثبت اسناد را انجام می‌دهد و ضامن قانونی بودن و رسمی بودن معاملات انجام شده در اداره است.

چنانچه اتباع خارجی قصد دارند ملکی قانونی در ترکیه خریداری کنند باید به این اداره مراجعه کنند این اداره پس از برسی های لازم در خصوص صحت معامله و دریافت هزینه های انتقال سند، سند ملک مورد معامله را از فروشنده به خریدار منتقل خواهد کرد.

تاپو (TAPU SENEDI)در واقع سند ملک در ترکیه است، قراردادی قانونی که در اداره tapu  این کشور تنظیم می‌شود این سند در واقع تائیدیه رسمی بودن سند ملک خریداری شده است، اداره تاپو زیر نظر دولت ترکیه در اداره دیگر که به نام اداره ثبت اسناد و املا و مستغلات ترکیه است فعالیت می‌کند.

چه مشخصاتی در تاپو نوشته می‌شود؟

این سند تک برگی در دو رنگ آبی و صورتی صادر می شود اگر ملک مورد معامله شما مسکونی باشد سند تاپو به رنگ صورتی و اگر زمین باشد سند به رنگ آبی برایتان تنظیم می‌شود.

مشخصاتی که در سند تاپو نوشته می شود شامل مشخصات کاملی از ملک خریداری شده، مشخصات مالک، نوع استفاده از ملک خریداری شده، علت فروش ملک، گواهی پایان کار ساختمان(در صورتی ملک خریداری شده زمین باشد)، مشخصات مالک سابق و غیره است.

نکته مهم در این خصوص این است که سند باید عکس‌دار باشد البته لازم است رئیس اداره تاپو این سند را مهر زده و امضا کند.

انتقال سند ملک

پس از پر کردن سند تاپو نوبت به انتقال سند می رسد چنانچه مدارک انتقال سند از فروشنده به خریدار تکمیل باشد و تائیدیه ملک از طرف شهرداری و ارگان‌های امنیتی صادر شود صدور سند در اداره تاپو حدود یک هفته بعد نام خریدار ثبت خواهد شد.

مدارک لازم جهت انتقال سند مالکیت در ترکیه

  1. یک قطعه عکس فروشنده
  2. دو قطعه عکس خریدار
  3. پاسپورت خریداربه همراه نسخه ترجمه شده به زبان رسمی ترکیه
  4. ثبت ملک در اداره بیمه زلزله ترکیه (dask)
  5. برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات-عوارض از شهرداری مربوطه
  6. حضور مترجم رسمی که مورد تائید اداره تاپو باشد
  7. تائیدیه وکالتنامه از طرف مراجع قضائی (چنانچه معامله توسط وکیل انجام شود)

در صورتی که به جای طرفین وکلای آن‌ها حضور دارند بایستی اصل و کپی وکالت‌نامه را که تأیید وزارت دادگستری کشور صادر کننده رسیده است به همراه داشته باشند.

هزینه انتقال سند در ترکیه

هزینه انتقال سند در ترکیه چیست؟ و برعهده کیست؟ هزینه انتقال سند شامل هزینه های پرداخت شارژ ساختمان، عوارض شهرداری، اخذ انشعابات، هزینه پایان کار ساختمان است، این هزینه‌ها برای شما شرح خواهیم داد.

به جز هزینه انتقال سند که فروشنده به پرداخت دو درصد از کل ارزش ساختمان است مابقی هزینه های انتقال سند تماما بر عهده خریدار است.

هزینه انتقال سند چهار درصد ارزش کل ملک مورد معامله است و این هزینه به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم‌بندی می‌شود.

در زمان تنظیم سند مالکیت خریدار باید 19 هزار لیر به عنوان پیش پرداخت ملک به اداره تاپو پرداخت کند در صورتی که بخواهد ملک را فسخ کند مشمول پرداخت جریمه می شود.

مالک موظف است مبلغی بین 382 تا 1582 لیر بایت هزینه‌های ساختمان (شارژ )به اداره تاپو پرداخت کند میزان پرداخت این مبلغ بستگی به منطقه ای دارد که ملک در آن خریداری شده است.

همچنین در مورد ساختمان های نوساز خریدار موظف به پرداخت هزینه پایان کار ملک خواهد بود هزینه پرداختی از 3 هزار لیر آغاز می شود و میزان این مبلغ با توجه به منطقه‌ای که ملک خریداری شده محاسبه می‌شود.

خریدار وظیفه دارد هزینه اخذ انشعابات را پرداخت کند میزان پرداختی این مورد نیز براساس نوساز بودن و یا کهنه ساخت بودن ساختمان محاسبه می‌شود و معمولا بین 400 تا 600 لیر است.

از زمانی که قانون تابعیت و اخذ شهروندی ترکیه به شرط خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار از طرف دولت ترکیه اعلام شد.

بسیاری از ایرانی‌ها می‌خواهند با خریدن ملکی در ترکیه با یک تیر دو نشان بزنند یعنی اینکه علاوه برخرید ملک  پاسپورت ترکیه دریافت کرده و در پروژه سرمایه گذاری در این کشور را آغاز کنند.

اما سهل‌انگاری بسیاری از این افراد سبب شده که رویای سرمایه‌گذاری در ترکیه در بخش خرید و فروش ملک در ترکیه برای آنها برباد رود، مستلزم رعایت قوانین و شرایطی است که در ادامه به آن می‌پردازیم، چنانچه این موارد در هنگام خرید ملک رعایت نشود نمی‌توان به داشتن ملکی رسمی در ترکیه امیدوار بود.

مالیات

 

طبق قوانین ترکیه تمام افرادی که در ترکیه اموال غیرمنقول خرید و فروش کنند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد غیرمنقول هستند و این قانون شامل اتباع خارجی نیز می‌شود. در زیر تمام مالیاتی که باید به دولت ترکیه جهت خریداری ملکی بدهید آورده شده است.

مالیات حق تمبر

هنگام انتقال سند خریدار و فروشنده موظف هستند 4 درصد از ارزش ملک را به عنوان حق تمبر به اداره مالیات بپردازند، این میزان پرداختی به طور مساوی مابین خریدار و فروشنده تقسیم می شود.

مالیات حق تمبر معادل 15 تا 30 درصد از ارزش ملک خریداری شده است، مبلغ براساس منطقه ای کهملک در آن خریداری شده است محاسبه می شود.

مالیات بر درآمد حاصل از اجاره ملک

طبق قانون مالیاتی مالک هنگام اجاره ملک باید 15 درصد از مبلغ اجاره را به عنوان مالیات پرداخت کند این میزان براساس ارزش ملک تا سقف 35 درصد نیز محاسبه می‌شود.

هشدار

برخی از فروشندگان املاک در ترکیه به دلیل اینکه میزان مالیات حق تمبر را کمتر از مبلغ اعلامی اداره مالیات بپردازند ارزش ملک را بسیار کمتر عنوان می کنند چنانچه ارزش ملک کمتر از 30 درصد اعلام شود اداره مالیات خریدار را بدهکار شناخته و سند مالکیت موردار می‌شود پس لذا باید بررسی شود که خریدار در این خصوص صادق باشد.

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  1. خارجی ها نمی‌توانند در مناطق امنیتی و نظامی ترکیه ملک بخرند
  2. اتباع خارجی حق خرید املاک تجاری ندارند برای خرید ملک تجاری حتما باید تابعیت این کشور را بگیرید.
  3. تبعه خارجی نمی‌تواند بیش از 30 هکتار از اراضی ترکیه را خریداری کند
  4. چنانچه زمینی در ترکیه خریدید باید ظرف دوسال تکلیف زمین را روشن کرده و برنامه را در اختیار شهرداری قرار دهید در غیر این صورت مالکیت زمین از شما سلب می‌شود.

این موارد قوانین خرید مسکن و ساختمان ترکیه است اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که باید هنگام معامله ملک نیز به برخی از موارد زیر توجه داشته باشید.

برای آگاهی از خرید خانه در استانبول ، خرید خانه در ازمیر ، خرید خانه در آنکارا و خرید خانه در آنتالیا با ما در تماس باشید

نکات قابل توجه هنگام خرید ملک

 

    1. 1.با توجه به اینکه تمام بدهی‌ها، عوارض شهرداری و وام بانکی برعهده خریدار می‌باشد حتما از فروشنده سؤال کنید که آیا یک رهن یا سابقه سلب مالکیت در خانه وجود دارد
      2.رطوبت خانه را مورد بررسی قرار دهید برخی از ساختمان‌ها در ترکیه دارای رطوبت بوده و در صورت خرید شما متحمل ضرر می‌شوید
      3.سندی مبنی بر اینکه ملک هیچ گونه بدهی به بانک ندارد از فروشنده دریافت کنید
      4.قبل ازخرید ملک از محله‌ای که قصد خرید ملک را دارید پرس وجو کنید که آیا به غیر از شما تبعه خارجی دیگری ملکی در آن محله خریده است یا خیر

اگر بستن قرارداد خرید و فروش ملک، تنظیم سند مالکیت برای شما پیچیده باشد یا اینکه به زبان ترکی آشنایی ندارید تیم مشاوره املاک ما هم در شهر استانبول و هم در ارومیه می توانند راهنمایی‌های لازم را برای تمامی خریداران ملک در استانبول داشته باشند.

ما به شما مشاوره های حقوقی لازم را نیز ارائه خواهیم کرد تا در نهایت بتوانید با خیالی آسوده در استانبول یک ملک مناسب را برای خود خریداری نمایید.

تمام قوانین خرید خانه در ترکیه به همراه موارد و مدارک موردنیاز و همچنین تمام راهنمایی‌های مربوط به اخذ اقامت توسط مشاوران باتجربه و حرفه‌‌ای ما ارائه می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت بهترین خانه و آپارتمان در استانبول را از آن خودتان کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه، نحوه ثبت سند مالکیت و هزینه ها و قوانین انتقال سند آشنا کردیم چنانچه تصمیم گرفتید ملکی را در ترکیه بخرید حتما با وکیل مجرب مشورت کنید در خصوص صدور سند مالکیت باید احتیاط را لازم را داشته باشید مواظب باشید که مدارک سند به درستی آماده شده باشد قبل از خرید حتما در خصوص ملکی که می‌خواهید آن را بخرید تحقیقات لازم را انجام بدهید.

تمام مواردی که باید هنگام بستن قولنامه خرید ملک رعایت شود را در این مقاله توضیح داده شد اما باید دقت بیشتری در این مورد انجام شود زیرا نمی‌توان با استناد به حرف‌های اطرافیانتان در کشور خارجی سرمایه‌گذاری کنید.

بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های که در ترکیه به فروش می‌رسند سند ملکشان قانونی نیست باید مراقب اینگونه از خانه‌ها باشید برخی از افراد در ترکیه به سبب اینکه شناختی از شهرهای ترکیه ندارید می‌توانند به راحتی ملکی به شما بفروشند که شما را دچار دردسر کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و فروش هر نوع ساختمان، آپارتمان، ویلا و یا زمین عجله نکنید و با مراجعه به شرکت های که مورد اعتماد است اقدام به خرید ملک کنید.

سوالات متدوال

1.آیا می‌توان به صورت شخصی اقدام به خرید ملک در ترکیه کرد؟

بله. شما می‌توانید با سفر به ترکیه و بازدید از املاک مختلف، خانه مورد نظر خود را خریداری کنید اما اگر به زبان ترکی استانبول تسلط ندارید این کار بسیار سخت خواهد بود.

2. چگونه می‌توان از طریق آژانس‌های فعال در ترکیه ملکی قانونی خریداری کرد؟

برای این کار لازم است به یکی از آژانس‌های معتبر مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، روند قانونی و ثبت سند مالکیت را در اداره تاپو این کشور را بر عهده این آژانس املاک خواهد بود.

3. تفاوت خرید ملک در ترکیه و ایران در چیست؟

طبق قانون دولت ترکیه، نرخ قیمت ملک در این کشور توسط شهرداری محاسبه می‌شود و فروشندگان و آژانس های املاک نمی‌توانند روی ملکی قیمت تعیین کنند، در صورتی که در کشورمان آژانس های املاک و حتی گاها فروشندگان برای ملک خود قیمت‌گذاری می‌کنند.

 

4/5 - (4 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *