مهندسی در ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه

تحصیل رشته مهندسی در ترکیه یک بحث کاملا جذاب و پرطرفدار است. فکرش را بکنید در یکی از بهترین‌ دانشگاه‌های ترکیه، پذیرش رشته‌های مهندسی از جمله نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و … را بگیرید. تحصیل مهندسی در ترکیه دقیقا مانند باز شدن دریچه‌های جدید چه از نظر آکادمیک و چه از نظر شغلی به روی شما است. درآمد رشته‌های فنی در ترکیه جزو بالاترین درآمدها هستند. مهندسان در ترکیه در زمینه‌های مختلف حدود 4 برابر بیشتر از حقوق پایه وزارت کار ترکیه، درامد خواهند داشت.

حتی در سال‌های اخیر شاهد رونق و رشد زیادی در بخش تقاضا برای نیروی مهندسی در ترکیه و پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف مهندسی بوده‌ایم. برای همین در این مقاله به طور کامل بر روی هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه، رشته‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، شرایط پذیرش، بازار کار و درآمد مهندس در ترکیه خواهیم گفت. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تحصیل مهندسی در ترکیه

 

مهندسی در ترکیه

رشته مهندسی در ترکیه در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری ارائه می‌شود. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل علوم مهندسی در این کشور قرار دارند. بدیهی است که رقابت بر سر داوطلبان گرایش‌های مختلف مهندسی در ترکیه زیاد باشد. منظور ما از مهندسی تمام رشته‌های مهندسی است. در لغت مهندسی یا Engineering به پروسه تولید، طراحی، ساخت، اختراع و کار با ماشین‌آلان، سازه‌ها، ابزارها و … گفته می‌شود که هر کدام به نحوی، بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می‌دهند. رشته‌های مهندسی با ترکیب دانش شواهد تجربی، ریاضیات و آگاهی جهانی سروکار دارند. همین الان در داخل کشور، شاهد مهاجرت تحصیلی دانشجویان مهندسی و فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف به خارج از کشور هستیم.

از میان کشورهای مقصد، دانشگاه‌های فنی ترکیه، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان ایرانی است. سطح کیفیت آموزش در دانشگاه‌های مختلف ترکیه چه دولتی و چه خصوصی بسیار بالا است. شما در پایان یک مدرک بین‌المللی خواهید گرفت که قابلیت ارائه به تمام کشورها را دارد. بعلاوه شهریه و هزینه تحصیل رشته‌های فنی در ترکیه بسیار مناسب است. با گرفتن بورسیه مهندسی نیز بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل در ترکیه برای شما حذف خواهد شد. از طرفی ترکیه همسایه ایران است و شما به کشور خود نزدیک هستید و رفت و آمد نیز برای شما بسیار به صرفه و آسان خواهد بود. برنامه‌های تبادل دانشجو ترکیه از جمله اراسموس، فارابی، مولانا، سقراط و … نیز امکان گرفتن انتقالی و دانشجوی مهمان به دیگر دانشگاه‌های برتر ترکیه و اروپا را برای شما فراهم کرده‌اند. دیگر چه می‌خواهید؟

آیا تحصیل در رشته مهندسی در ترکیه انتخاب درستی است؟

در قرن بیست و یکم، این مفهوم از توسعه به پدیده‌ای تبدیل شده است که به طور مکرر مورد تأکید قرار گرفته است. به ویژه پس از تحولات فناوری که برای بسیاری از مردم به یک ضرورت تبدیل شده است. اکنون افزایش سریع اطلاعات و داده‌ها و دسترسی آسان‌تر به آنها باعث کاهش بهانه‌هایی شده است که می‌توان برای توسعه ایجاد کرد.

زیرا در دنیای امروز، فناوری بسیار سریع‌تر در حال توسعه و گسترش بسیار آسان‌تر است. حرفه‌هایی که نمی‌توانند همگام با پیشرفت‌ها باشند یا خودشان را تجدید کنند، کم‌کم در حال از بین رفتن هستند؛ بنابراین، حرفه‌هایی مانند مهندسی که می‌توانند فناوری را درک، تفسیر و تولید کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و ادامه خواهند داشت.

با این حال، ما فکر می‌کنیم افرادی که مهندسی را ترجیح می‌دهند یا می‌خوانند در حال حاضر و آینده در مقایسه با سایر مشاغل بسیار خوش‌شانس‌تر هستند. اگر به کشور ترکیه فکر کنیم، پاسخ به این سؤال که مهندسی بخوانم یا نه، “بله” است. با این حال، هر دانشجوی مهندسی این‌قدر خوش شانس نخواهد بود. افراد مبتکری که می‌توانند همگام با پیشرفت‌ها باشند، تغییرات را بپذیرند و از تفاوت‌ها آگاه باشند، می‌توانند در این شانس شرکت کنند.

شرط موفقیت مهندسان در ترکیه

فرصت‌های زیادی برای پیشرفت در دوره دانشگاه شما در این کشور وجود دارد. این به شما بستگی دارد که از آنها نهایت استفاده را ببرید. به جای رد پیشرفت، باید خود را با آن تطبیق دهید و از همه فرصت‌هایی که برایتان پیش می‌آید استفاده کنید. اگر با پیشرفت پیش بروید، فکر نمی‌کنیم مهندس بودن در ترکیه باعث بیکاری شما شود. همه چیز به شما و تلاشتان بستگی دارد.

هزینه تحصیل مهندسی در ترکیه

هزینه تحصیل رشته‌های مهندسی در ترکیه به قدری مناسب و به‌صرفه است که نظر دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف را به خود جذب کرده است. اگر رشته‌ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی ارائه شود و یا در دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، سطح شهریه پرداختی نیز بالاتر خواهد بود. برای همین هزینه تحصیل در ترکیه بستگی به دو فاکتور نوع دانشگاه (خصوصی و دولتی) و زبان تحصیل (ترکی، انگلیسی و ….) دارد. در کنار شهریه رشته، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک، شهریه خوابگاه و هزینه زندگی در ترکیه نیز دیگر هزینه‌های جانبی تحصیل شما در این کشور خواهد بود. در اینجا یک لیست از رنج شهریه‌ی رشته مهندسی در ترکیه را آورده‌ایم.

  • تحصیل مهندسی در دانشگاه دولتی: به زبان ترکی: 300 تا 800 دلار، انگلیسی: 500 تا 1800 دلار
  • تحصیل مهندسی در دانشگاه خصوصی: به زبان ترکی و انگلیسی: 5000 تا 20000 دلار

شهریه رشته‌های فنی مهندسی برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه:

  • دانشگاه کوچ استانبول: 19500 دلار
  • دانشگاه سابانجی ترکیه: 18235 دلار
  • دانشگاه بیلکنت آنکارا: 13560 دلار
  • دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا: 3324 لیر
  • دانشگاه بغازیچی استانبول: 9900 لیر
  • دانشگاه آنکارا: 1500 یورو
  • دانشگاه اوزیین استانبول: 12000 دلار
  • دانشگاه آبانت عزت بایسال بولو: 4000 لیر
  • دانشگاه آک دنیز آنتالیا: 7172 لیر
  • دانشگاه آتاتورک ارزروم: 4000 لیر
  • دانشگاه آتیلیم آنکارا: 9165 دلار
  • دانشگاه باشکنت آنکارا: 65000 لیر
  • دانشگاه باهچه شهیر استانبول: 7900 دلار
  • دانشگاه ارجیس قیصریه: 3400 لیر

شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه

برای تحصیل مهندسی در استانبول، آنکارا و دیگر شهرهای بزرگ و مشهور ترکیه، شرایط دانشگاه‌های مقصد را باید مد نظر داشته باشید. هر دانشگاه، شرایط خاص خود را برای رشته‌های مختلف به صورت جداگانه اعلام می‌کند. که ما در مقاله مربوط به هر دانشگاه آن‌ها را آورده‌ایم. اما شرایط عمومی تحصیل مهندسی در ترکیه شامل موارد زیر است که بهتر است پیش از درخواست پذیرش خود، بدانید:

  • مدرک دیپلم و معادل‌سازی معتبر آن
  • ارائه ریز نمرات و ترجمه معتبر آن
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی تمکن مالی
  • پرداخت هزینه ثبت نام (برای بسیاری از دانشگاه‌ها رایگان است)
  • چند پرده عکس
  • درخواست آنلاین پذیرش
  • تکمیل مدارک مورد نیاز دانشگاه و ارائه مطابق با تقویم آموزشی دانشگاه

نکته مهم) برای اخذ بورسیه مهندسی ترکیه رزومه خود شامل سوابق پژوهشی، معدل بالای 14، مدرک زبان انگلیسی، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه را باید ارائه دهید. بورسیه‌های تحصیلی مهندسی شامل بورسیه دولت و بورسیه دانشگاه است که برای هر دو می‌توانید اقدام کنید.

دانشگاه های فنی در ترکیه

دانشگاه های فنی در ترکیه

آیا می‌دانستید که دانشگاه‌های ترکیه جزو 50 سیستم برتر تحصیلی در جهان هستند. نظام آموزشی ترکیه از سال 2001، سیستم استانداردسازی آموزش اروپا را در مراکز آموزشی عالی خود به کار برد. همین مسئله سبب کیفیت بالای ارائه دوره‌های مختلف مهندسی در ترکیه شده است. تنوع گرایش‌های مختلف مهندسی در دانشگاه‌های ترکیه زیاد است. ما در اینجا برخی از بهترین دانشگاه‌های فنی و مهندسی در ترکیه را لیست کرده‌ایم:

  1. دانشگاه آیدین استانبول: یکی از دانشگاه‌های خصوصی استانبول برای تحصیل در رشته‌های مهندسی که زبان تحصیل در آن انگلیسی است. این دانشگاه رتبه‌های بسیار خوبی در سیستم‌های رتبه‌دهی جهانی پیدا کرده است. نمره تومر B1 و معدل دبیرستان بالای 12 برای ثبت نام الزامی است. کادر آموزشی عالی، روابط بین‌المللی دانشگاه با دیگر دانشگاه‌ها، چشم‌ادنداز کارآفرینی دانشگاه، امکانات بالا و اشتغال‌زایی بعد از فارغ‌التحصیل از جمله ویژگی‌های دانشگاه آیدین استانبول است.
  2. دانشگاه بیلکنت آنکارا: آزمون ورود به این دانشگاه، آزمون SAT ترکیه و آزمون یوس دانشگاه است. بورسیه تحصیلی، امکانات بالا، خوابگاه‌های دانشجویی، محیط آموزشی باکیفیت و رنکینگ عالی از جمله ویژگی‌های این دانشگاه است. هزینه تحصیل مهندسی در این دانشگاه 54000 لیر است.
  3. دانشگاه فنی استانبول: دپارتمان‌های مهندسی این دانشگاه شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی معدن، مهندسی محیط زیست، مهندسی برق، مهندسی مدیریت حمل و نقل، مهندسی صنعتی، مهندسی فیزیک، مهندسی صنایع، مهندسی دریا و کشتی سازی و … می‌شود.
  4. دانشگاه فنی خاورمیانه: یک دانشگاه دولتی در شهر زیبای آنکارا که دانشجویان بین‌المللی رشته‌های دانشکده مهندسی آن شهریه‌ای برابر 1529 لیر دارند.
  5. دانشگاه بغازیچی: یک دانشگاه دولتی در قلب شهر زیبای استانبول است. رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک در دانشکده فنی این دانشگاه ارائه می‌شوند.
  6. دانشگاه سابانجی: یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل مهندسی در ترکیه، دانشگاه سابانجی است. این دانشگاه در لیست 700 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. تنوع رشته‌های فنی و مهندسی در آن بالا است و کیفیت تحصیل نیز برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است.
  7. دانشگاه قاضی: دانشگاه دولتی قاضی در آنکارا یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته‌های مهندسی در ترکیه است. شهریه رشته‌های مهندسی در آن 3057 لیر است.
  8. دانشگاه حاجت تپه: تنوع رشته‌های مهندسی در این دانشگاه بسیار بالا است، در عین حال یک دانشگاه بسیا رعالی با امکانات بالا است. برای همین اکثر دانشجویان بین‌المللی بر سر پذیرش دانشگاه دولتی حاجت تپه در آنکارا به رقابت می‌پردازند.
  9. دانشگاه کاردانیز: حداقل کسب نمره 40 در آزمون یوس و 1000 آزمون سات دانشگاه کارادنیز برای اخذ پذیرش رشته‌های مهندسی لازم است. شهریه رشته‌های مهندسی این دانشگاه 3323 لیر است.

رشته های مهندسی در ترکیه

 

لیسانس مهندسی در ترکیه، یک دوره 3 تا 4 ساله است که بسته به نوع دانشگاه و نوع رشته می‌تواند متفاوت باشد. در پایان این دوره شما یک مهندس خواهید بود. برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مهندسی در ترکیه نیز می‌توانید به راحتی اقدام کنید. مقطع کارشناسی ارشد، 2 سال طول می‌کشد و برای مقطع دکتری نیز باید 4 سال مشغول به تحصیل شوید و در پایان از تز دکتری خود دفاع کنید. لیسانس مهندس معادل همان لیسانس علوم است. مهندسی را تحت عنوان رشته‌های فنی نیز می‌شناسند و در دانشگاه‌های فنی ترکیه ارائه می‌شوند.

در طول دوره لیسانس مهندسی در ترکیه یا خواهید گرفت که با علم و دانش مربوط به رشته که عموما بر پایه ریاضیات است به حل مسئله و ایجاد فناوری‌های جدید بپردازید. یک ‌رویکرد منطقی و تحلیلی در پایان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه به‌دست خواهید آورد. در اینجا به پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی ترکیه اشاره کرده‌ایم:

  • مهندسی عمران در ترکیه: از جمله پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ترکیه، عمران است. بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مهندسی عمران، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه فنی ییلدیز و دانشگاه عبدالله گل هستند. به طور متوسط یک مهندس عمران در ترکیه 90100 لیر در سال درآمد خواهد داشت.
  • مهندسی برق در ترکیه: طرفداران مهندسی برق و گرایش‌های مختلف آن از جمله طراحی روشنایی، مهندسی انرژی، توان و اندازه‎گیری، شبکه‌ها، سیستم‌های الکتریکی هوشمند و … فرصت‌های بی‌نظیری را در دانشگاه‌های ترکیه تجربه خواهند کرد. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مهندسی برق می‌توان به دانشگاه مدیپل، دانشگاه بیلکنت و سابانجی اشاره کرد. عموما این رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و آزمون‌های CAE، YOS و SAT برای پذیرش لازم است.
  • مهندسی مکانیک در ترکیه: شاید شما نیز از بازار کار مناسب و کیفیت بالای تحصیل رشته مکانیک در ترکیه شنیده باشید. درست است، مهندسی مکانیک از رشته‌های تاپ دنیا و در عین حال پردرآمد برای داوطلبان گروه فنی است. درآمد یک مهندس مکانیک در شهری مانند آنکارا به طور متوسط 95700 لیر است.
  • مهندسی صنایع در ترکیه: در این رشته دروس مختلف از جمله فیزیک، ریاضی، هندسه، آمار، تحقیق در عملیات، مدیریت پروژه، سیستم‌های پشتیبانی و … ارائه می‌شود. از جمله دانشگاه‌های برتر ترکیه برای تحصیل مهندسی صنایع می‌تواه به دانشگاه بیلگی، دانشگاه بیلکنت، یدی تپه، مال‌تپه، دانشگاه یاشار و … اشاره کرد.
  • مهندسی پزشکی در ترکیه: یا مهندسی زیست پزشکی در ترکیه یکی از شاخه‌های مهندسی است که در راستای کار پزشکان و کمک کردن به روند درمان و خدمات پزشکی است. در کنار طرفداران پزشکی در ترکیه، مهندسان پزشکی حضور دارند که می‌توانند دانشگاه‌های برتر ترکیه از جمله دانشگاه مدیپول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه بیرونی، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه خاور نزدیک و … را برای تحصیل انتخاب کنند.
  • مهندسی کشاورزی در ترکیه: برای تحصیل در این رشته باید حدود 2900 تا 8700 لیر هزینه کنید. رشته مهندسی کشاورزی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشگاه‌ اژه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه مرسین، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه باشکنت و … یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای تحصیل در این رشته است.
  • مهندسی هوافضا در ترکیه: از طریق سه آزمون: یوس، سات و تومر می‌توانید پذیرش مهندسی هوافضا دانشگاه‌های مختلف ترکیه از جمله دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه اکان استانبول، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه اوزیین، دانشگاه بیلگی و … را بدست بیاورید. رشته هوافضا از جمله رشته‌های پردرآمد در کشورهای توسعه‌یافته است و شما می‌توانید درآمدهای بالای 15000 لیر در ماه را کسب کنید.
  • مهندسی نفت در ترکیه: یکی از رشته‌های پرطرفدار مهندسی در ترکیه که در گروه نفت و گاز دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه آتاتورک ارائه می‌شود. شهریه آن در دانشگاه‌های دولتی 2000 تا 4000 لیر و در دانشگاه‌های خصوصی 5000 تا 20000 لیر است. در پایان تحصیل، مهندسان نفت می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف از جمله بازرس دولت، مهندس تولید، برنامه‌ریز و طراح حفاری، وکیل نفت، مدیر خدمات فنی، تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری، مدیر معدن، مدیر اجرایی، وکیل نفت و … فعالیت داشته باشند.

تحصیل رشته های مهندسی در ترکیه با SAT

آزمون سات ترکیه نه تنها در این کشور که در بیش از 200 کشور دیگر نیز مبنایی برای پذیرش دانشجویان در دوره کارشناسی است. این آزمون را موسسه کالج برد آمریکا برگزار و نظارت می‌کند. برای پذیرش رشته‌‌ی مهندسی به زبان انگلیسی در ترکیه، گواهی آزمون sat مورد نیاز خواهد بود. هر دانشگاه این آزمون را به صورت جداگانه برگزار می‌کند و شما باید از طریق دانشگاه مقصد در این آزمون شرکت کنید. عموما کسب نمره 1000 در کل و 500 در بخش ریاضیات برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های ترکیه مورد نیاز است.

بازار کار مهندسی در ترکیه

بازار کار مهندسی در ترکیه در سطح بسیار خوبی قرار دارد. ترکیه کشوری پیشرفته است که یکی از کاندیداهای پیوستن به اتحادیه اروپا نیز می‌باشد. تمام تلاش دولت و سیاست‌گذاری‌های جدید برای این است که این اتفاق هرچه سریع‌تر محقق شود. برای همین  در زمینه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی و مهندسی شاهد ایجاد یک بستر علمی و جهانی در دانشگاه‌های این کشور هستیم. از طرفی نرخ بیکاری کشور ترکیه نسبت به کشوری مانند ایران بسیار کمتر است و شما شانس پیدا کردن کار مخصوصا در شهرهای بزرگ مانند آنکارا و استانبول را دارید. گرفتن ویزای کاری در ترکیه یکی از راه‌های اخذ اقامت این کشور است. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، تحصیل مهندسی و مشغول به کار شدن، شما را خواسته‌تان خواهد رساند.

درآمد و حقوق مهندسی در ترکیه

یک مهندس در ترکیه بسته به رشته و گرایشی که خوانده است، درآمدهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد. اما در salaryexplorer یک رنج درآمدی بر طبق امار جمع‌اوری شده برای مهندسی در ترکیه برآورد شده است. بر طبق این آمار یک مهندس در ترکیه به طور متوسط 6610 لیر در ماه درآمد خواهید داشت. این درآمد برای یک فارغ‌التحصیل 2100 لیر در ماه و برای یک مهندس ارشد به 14 هزار لیر در ماه می‌رسد. البته که شما درآمدهای بالاتر از این را نیز می‌توانید تجربه کنید. تمام اینها به سطح پشتکار، توانایی و یادگیری مهارت‌های جدید شما بستگی دارد. در اینجا رنج درآمد رشته‌های مختلف مهندسی در شهرهای مختلف ترکیه را برایتان آورده‌ایم:

  • مهندسی صدا: 6710 لیر
  • تکنسین مهندسی مونتاژ: 5260 لیر
  • کد من: 4280 لیر
  • مهندس BMS: 6730 لیر
  • مهندسی نرم‌افزار اتوکد: 7030 لیر
  • مهندس ارتباطات: 8030 لیر
  • مهندس برق: 7710 لیر
  • مهندسی انرژی: 7270 لیر
  • مهندس مدیریت پروژه: 12800 لیر
  • مهندس مدیر فروش: 9960 لیر
  • مهندسی ژنتیک: 7650 لیر
  • مهندسی ژئوتکنیکال: 7230 لیر
  • مهندسی صنایع: 6980 لیر
  • مهندسی معدن: 6900 لیر
  • مهندس مکانیک: 7910 لیر
  • مهندس شیمی و پتروشیمی: 7810 لیر
  • مهندسی پروژه: 7450 لیر
  • مهندسی عمران: 7510 لیر
5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *