مقایسه استانبول و آنکارا

مقایسه استانبول و آنکارا

مقایسه استانبول و آنکارا شاید سخت‌ترین مقایسه‌ای باشد که بتوان روی آن حرف زد. استانبول و آنکارا ، به ترتیب بزرگترین شهرهای ترکیه هستند که از هر نظری، آن‌ها را تاپ‌ترین و بهترین شهرهای این کشور نیز می‎‌دانند. توجه سرمایه‌گذاران و اتباع خارجی به سمت خرید خانه و ملک در این دو شهر زیاد جذب می‌شود. اگرچه قیمت زمین در استانبول و آنکارا جزو بالاترین قیمت‌ها در کل ترکیه است، اما چرا این دو شهر را در اوایل لیست مهاجرت کاری، تحصیلی و ادامه زندگی قرار می‌دهند؟ هزینه مسکن، هزینه زندگی، هزینه خورد و خوراک، وضعیت حمل و نقل و … در این شهرها چه تفاوتی با هم دارد؟ سبا ما همراه باشید تا از هر نظری، به مقایسه میان استانبول و آنکارا بپردازیم. در نهایت خودتان متوجه خواهید شد که آیا در آنکارا زندگی بهتری خواهید داشت یا در استانبول؟

مقایسه استانبول و آنکارا برای زندگی

آنکارا پایتخت کشور ترکیه است. موقعیت جغرافیایی آنکارا (Ankara) به گونه‌ای است که میان سه رودخانه و چهار کوه واقع شده است. از نظر قدمت و تاریخچه، شاهد حکمرانی سلسله‌های مختلف عثمانی بر این شهر هستیم. در زبان سلتی، معنای ریشه‌ای نام این شهر، لنگر است. از طرفی استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است. سالانه تنها، میلیون‌ها نفر از این شهر دیدنی، بازدید می‌کنند. اینجا شهری است که دو تکه از قاره اروپا و آسیا توسط تنگه بسفر از هم جدا می‌شوند و شما می‌توانید تجربه سفر کوتاه میان‌قاره‌ای از اروپا به آسیا و برعکس را داشته باشید. جالب است بدانید که این شهر، بالاترین آمار جذب مهاجرین خارجی و خریداران خانه و ملک در ترکیه را به خود اختصاص داده است. خیلی طبیعی است که سطح مخارج در آنکارا و استانبول بالا باشد، چرا که به همان اندازه به امکانات و خدمات شهری پیشرفته و استاندارد دسترسی خواهید داشت.

مشاوره خرید ملک

هر کدام از این شهرها، آپشن‌های خاصی برای طرفداران مهاجرت به ترکیه ارائه می‌دهند. با مقایسه استانبول و آنکارا، متوجه خواهید شد که استانبول، پایتخت گردشگری ترکیه است. در اکثر مواقع سال شلوغ، پررفت‌وآمد و پرسروصدا است. از طرفی آنکارا، پایتخت سیاسی و اجتماعی این کشور است که عموما مقصد تجار، ثروتمندان و سیاست‌مداران است، نسبت به استانبول خلوت‌تر بوده و آب و هوای پاک‌تری دارد. در همان حال، استانبول، زیبایی‌های گردشگری بیشتری دارد و با سواحل متعدد خود، یک زندگی رویایی و زیبا را ممکن ساخته است. می‌توانید یک ویلای ساحلی در استانبول خریداری کنید، درحالیکه در آنکارا حداقل 200 کیلومتر از دریا فاصله خواهید داشت.

مقایسه هزینه زندگی در استانبول و آنکارا

شما برای یک زندگی نرم و استاندارد در آنکارا به طور متوسط به حدود 14014 لیر و در استانبول به 16000 لیر در ماه نیاز خواهید داشت. این هزینه شامل هزینه اجاره خانه نیز می‌باشد و بر اساس شاخص هزینه زندگی و اجاره در ترکیه تدوین شده است. در داخل هر کدام از این شهرها نیز بسته به منطقه زندگی، هزینه زندگی متفاوتی خواهید داشت. یک مقایسه از هزینه‌های مختلف زندگی میان استانبول و آنکارا در ادامه آورده شده است:

  • هزینه زندگی بدون اجاره در آنکارا 6.40 درصد از استانبول پایین‌تر است
  • هزینه زندگی با اجاره 12.41 درصد از استانبول بیشتر است
  • هزینه اجاره در آنکارا 36.01 درصد از استانبول پایین‌تر است
  • هزینه رستوران در آنکارا، 10.72 درصد از استانبول پایین‌تر است
  • هزینه مواد غذایی در آنکارا 0.91 درصد از استانبول پایین‌تر است
  • قدرت خرید محلی در آنکارا 31.15 درصد از استانبول بیشتر است.

مقایسه هزینه زندگی در استانبول و آنکارا

مقایسه جمعیت استانبول و آنکارا

همانطور که اول مقاله نیز گفتیم، استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است. حدود 15.46 میلیون نفر برای جمعیت ساکن  در شهر استانبول در سال 2020 گزارش شده است. نزدیک به سه برابر جمعیتی که در آنکارا ساکن هستند! جمعیت آنکارا در سال 2020، حدود 5.662 میلیون نفر گزارش شده است. با وجود اینکه آنکارا پایتخت است و مهم‌ترین نقش را در اقتصاد ترکیه دارد، اما مردم بیشتر به ماندن در استانبول رغبت نشان داده‌اند.

مقایسه جمعیت استانبول و آنکارا

مقایسه قیمت زمین در استانبول و آنکارا

هم قیمت زمین و هم قیمت مسکن در استانبول بیشتر از آنکارا است. اما این جمله برای مقایسه‌ میان استانبول و آنکارا خیلی کلی است. در هر کدام از این شهرها، مناطق ارزان قیمت و مناطق گران‌قیمت برای خرید ملک و زمین وجود دارد. در میان مناطق مختلف آنکارا، منطقه چانکایا را منطقه‌ای برج‌نشین و لوکس‌نشین می‌دانند. شما از 350 هزار لیر در محله قاضی پاشا آنکارا می‌توانید صاحب خانه شوید تا 2 میلیون و 700 هزار لیر برای ملکی که در منطقه دیکمن قرار دارد. در محله یئنی محله آنکارا، هزینه آپارتمان سه‌خوابه حدود 400 هزار لیر و در گول‌باشی 150 هزار تا 200 هزار لیر است.

بیشتر بخوانید: خرید ملک در آنکارا

زمین خالی یا (Arez) در ترکیه یکی از گزینه‌های پیش روی سرمایه‌گذاران است. چرا که در دو بخش زمین مسکونی و زمین کشاورزی قابل خریداری است و از طرفی می‌توانند پروژه ساخت و ساز را مطابق با خواسته‌های خود در زمین‌های خریداری شده، آغاز کنند. قیمت زمین کشاورزی خالی و بدون کشت حدود 1.5 دلار در متر و قیمت زمین‌های زیر کشت گاها تا 20 دلار نیز ارزش دارد. در استانبول قیمت زمین بالاتر از آنکارا است. قیمت زمین مسکونی در استانبول برای محله لاکچری‌نشین بشیکتاش معادل 15 هزار لیر و برای منطقه بیکوز و باکرکوی و ایوب به ترتیب 9950، 8300 و 5650 لیر برای هر مترمربع است

مقایسه آنکارا و استانبول از نظر خرید ملک و سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری از طریق خرید خانه و آپارتمان، خرید خانه ویلایی، خرید برج یا متجع‌های مسکونی در استانبول، شاید هیچ‌گاه به ضرر منتهی نشود. در همان حال، آنکارا، با قیمت مناسب انواع ملک، گزینه‌های متعادل‌تری برای سرمایه‌گذاران دارد. نرخ افزایش قیمت در محله‌های مختلف آنکارا در بازه 12 تا 25 درصد در سال 2021 اعلام شده است. یعنی همین الان نیز در بازار متعادلی برای خرید ملک قرار دارید. حال اگر بخواهیم به مقایسه استانبول و آنکارا از نظر پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و خرید ملک بپردازیم، بهتر است بدانید که استانبول 8امین کلان‌شهر دنیا است. آپارتمان‌های مدرن شهری، خانه‌های ویلایی مطابق با جدیدترین استانداردهای ساخت و ساز جهانی، زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، رعایت اصول پایداری زیست‌محیطی در ساخت و ساز، دسترسی به حجم بالای امکانات شهری و … از مزایایی است که متوجه تمام سرمایه‌گذاران در استانبول خواهد بود.

بیشتر بخوانید: خرید خانه و آپارتمان در استانبول

مقایسه قیمت خرید آپارتمان در استانبول و آنکارا

  • قیمت خرید هر متر آپارتمان در مرکز شهر استانبول: 11239 لیر
  • قیمت خرید هر متر آپارتمان در مرکز شهر آنکارا: 6250 لیر
  • قیمت خرید هر متر آپارتمان در خارج از مرکز شهر استانبول: 7624 لیر
  • قیمت خرید هر متر آپارتمان در خارج از مرکز شهر آنکارا: 4400 لیر

مقایسه استانبول و آنکارا از نظر هزینه ماهانه اجاره ملک

  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر استانبول: 2744 لیر
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر آنکارا: 1904 لیر
  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز استانبول: 1618 لیر
  • اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز آنکارا: 1238 لیر
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر استانبول: 5483 لیر
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر آنکارا: 3179 لیر
  • اجاره آپارتمان 3 خوابه در خارج از مرکز استانبول: 3122 لیر
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در خارج از مرکز آنکارا: 1976 لیر

مقایسه استانبول و آنکارا از نظر تحصیل

مقایسه استانبول و آنکارا از نظر دسترسی به حجم امکانات تحصیلی، مانند قرار گرفتن بر سر یک دوراهی بزرگ است. چرا که هر کدام از آنها تعدادی از بهترین دانشگاههای ترکیه و حتی جهان را در اختیار خود دارند. اما به هر حال هر دوی این شهرها را شهرهای دانشجویی می‌دانند، یعنی دانشجویان زیادی از کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل راهی دانشگاههای استانبول و آنکارا می‌شوند.

وضعیت مراکز تحصیلی در استانبول

  • تعداد بیش از 50 دانشگاه در شهر استانبول وجود دارد که 30 تای آنها دانشگاههای خصوصی هستند.
  • از جمله دانشگاههای دولتی برتر این شهر می‌توان به دانشگاه استانبول، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه گالاتاسرای، دانشگاه مامارا، دانشگاه هنرهای زیبا میمار سینان و دانشگاه فنی ییلدیز اشاره کرد.
  • از جمله دانشگاههای خصوصی برتر استانبول می‌توان به دانشگاه کوچ، دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه باهچه شهیر و دانشگاه سابانجی اشاره کرد.

وضعیت مراکز تحصیلی آنکارا

  • تعداد 19 دانشگاه در شهر آنکارا قرار دارند که 8 تای آن‌ها خصوصی هستند.
  • از جمله دانشگاه‌های معتبر دولتی این شهر، می‌توان به دانشگاه غازی، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه هاجی بایرن ولی و دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا اشاره کرد.
  • از جمله دانشگاه‌های خصوصی آنکارا نیز می‌توان به دانشگاه بیلکنت، دانشگاه باشکنت، دانشگاه آتیلیم، دانشگاه تد و دانشگاه اوفاک اشاره کرد.

مقایسه هزینه مراکز نگهداری کودک در آنکارا و استانبول:

  • پیش دبستانی یا مهدکودک، تمام وقت، خصوصی و ماهانه برای هر کودک: در استانبول 2384 لیر و در آنکارا 2075 لیر
  • مدرسه ابتدایی بین‌المللی، سالانه برای هر کودک: در استانبول 60435 لیر و در آنکارا 59333 لیر

مقایسه استانبول و آنکارا برای کسب و کار

برای شروع یک کسب و کار جدید یا استارتاپ‌ها، هر دو شهر آنکارا و استانبول جزو بهترین‌ها هستند. تقریبا تمام کسانی که قصد ثبت شرکت در ترکیه دارند، آنکارا یا استانبول را مورد هدف قرار می‎دهند. از طرفی برای کار کردن و کسب درآمد نیز، در این شهرها بیکار نخواهید ماند. نرخ بیکاری در کل کشور ترکیه کاهش داشته است و تنوع شغلی در آنکارا و استانبول در بیشترین مقدار خود قرار دارد. به طور متوسط میزان درآمد در آنکارا 332 دلار در ماه و در استانبول 782 دلار در ماه گزارش شده است. در میان مشاغل مختلف، شغل‌های ساختمانی، درمانی، وکالت، حسابداری، هنری، بازیگری، طراحی لباس و … درآمد بالا و جایگاه شغلی خوبی در هر دو شهر دارد.

  • درصد بهره بانکی 20 سال با نرخ ثابت در آنکارا 24 درصد و در استانبول 20 درصد اعلام شده است.

مقایسه استانبول و آنکارا از نظر توریستی

استانبول توریستی‌تر است. شما تجربه بودن در یک پایتخت سیاسی با برج‌های زیبا و مراکز خرید لوکس و کاملا متفاوت را در آنکارا خواهید داشت. اما همواره استانبول، خواهر جذاب‌تر این خانواده است که نگاه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. تقریبا هر گوشه از استانبول، جاهای دیدنی خاصی برای بازدید گردشگران دارد. حجم جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استانبول بیشتر از آنکارا است اما فضاهای سبز شهری و پارک‌های آنکارا بیشتر است. روح فرهنگی شهر آنکارا از نظر توریستی، غنی نیست و رستوران‌ها و مراکز تفریحی کمتری دارد. اما در استانبول، حتی پرت‌ترین کافه‌های این شهر نیز شلوغ، پررونق و باکیفیت است. سرزندگی شهر استانبول، تحمل ترافیک زیاد و جمعیت را آسان‌تر کردن است.

  • برخی از جاذبه‌های گردشگری استانبول: ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، آب انبار تاریخی باسیلیکا، قصر توپ کاپی، کاخ دلما باغچه، روملی حصار، برج گالاتا، جزایر پرنس، بازار بزرگ استانبول، میدان تکسیم، کلیسای چورا و …
  • برجه از جاذبه‌های گردشگری آنکارا: فروشگاه پاشاباغچه، برج آتاکوله، خیابان تونالی هیلمی، مرکز خرید آنکامال، منطقه تاریخی اولوس، شهربازی آنکارا، پارک جنگلی آتاتورک، مرکز خرید کاروم، اوت لت فروم، آنیت کبیر، محله تاریخی هامامونو؛ فروشگاه صنایع دستی آنکارا و …

مقایسه استانبول و آنکارا از نظر توریستی

برای ایرانیان استانبول بهتر است یا آنکارا؟

یک جمع‌بندی کلی از مقایسه استانبول و آنکارا نشان داده است که استانبول 15 درصد گران‌تر از آنکارا است. شما در قالب یک خانواده حدود 1248 دلار در ماه در آنکارا، و حدود 1525 دلار در استانبول هزینه زندگی خواهید داشت. این شما هستید که باید الان با توجه به متوسط‌های سطح درآمد، سرمایه، تحلیل بازار اقتصادی هر دو شهر و بررسی سبک زندگی خود، تصمیم بگیرید که کدام شهر برای زندگی بهتر است. ما مقایسه میان استانبول و آنکارا را از جنبه‌های مختلف هزینه زندگی، جمعیت، قیمت مسکن، اجاره خانه، گردشگری بودن و … بررسی کردیم. پس دوباره مروری بر پتانسیل‌های هر شهر داشته باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *