قانون 6458 ترکیه چیست؟

قانون 6458 ترکیه

قانون 6458 ترکیه چیست؟ این قانون در مورد افرادی وضع شده است که تابعیت کشور ترکیه را ندارند و تحت عناوین (گذرنامه-پناهنده-مهاجر-آواره) متقاضی ورود به ترکیه هستند .

قانون 6458 اولین بار توسط رئیس جمهور سابق ترکیه عبدالله گل تحت عنوان قانون حقوق بیگانگان در ترکیه تصویب شد تا چارچوبی قانونی برای حمایت از مهاجرت و پناهندگی در این کشور ایجاد شود.

تصویب این قانون در سال 2013 مورد استقبال آژانس های سازمان ملل متحد قرار گرفت و در همین راستا ترکیه برنده ستایش سازمان ملل شد.
اما قانون 6458 ترکیه فقط محدود به حمایت از پناهجویان نیست بندهای مختلفی در جهت حمایت از مهاجران این کشور قید شده است، براساس بند e این قانون، مهاجرانی که در ترکیه کارت اقامت موقت دریافت کنند می توانند کارت اقامت خود را به مدت یک سال تمدید کنند.

مشاوره خرید ملک

مدت تمدید کارت های اقامت موقت در سال 2013 سه ماه اعلام شده بود و طی تغییراتی که در این قانون در جهت حمایت بین المللی از مهاجران صورت گرفت، مدت زمان تمدید کارت اقامت در سال 2020 از سه ماه به یک سال تغییر پیدا کرد.

روش های اخذ اقامت موقت ترکیه به چندین صورت انجام می شود ولی باید توجه داشته باشید تنها در صورتی که ملکی به ارزش 250 هزار دلار در ترکیه بخرید و یا اینکه با فرد ترکیه ای ازدواج کنید می توانید تابعیت ترکیه را دریافت کنید.

در این مقاله شما را با انواع روش های کارت های اقامت ترکیه آشنا می کنیم.

کارت اقامت در ترکیه

کارت اقامت ترکیه

کشور ترکیه به صورت کلی پنج نوع کارت اقامت صادر می کند که شامل، تحصیلی، کاری، ازدواج، سرمایه گذاری و توریستی است.

کارت اقامت تحصیلی

کارت اقامت تحصیلی در صورتی برای اتباع خارجی صادر می شود که فرد متقاضی بتواند در یکی از دانشگاه های ترکیه قبول شود و یا دوره نوتر که مربوط زبان ترکی است را بگذراند و در موسسات تحصیلی این کشور تحصیل کند.
مدت زمان صدور این کارت منوط به مدت تحصیل است البته برای مدت محدودی فرد متقاضی میتواند برای جستجوی کار کارت اقامت خود را تمدید کند.
زمانی که فرد دانشجو وارد ترکیه شد باید برای دریافت کارت اقامت تحصیلی اقدام کند، این کارت نیز همانند کارت های دیگر موقت بوده و فرد پس از مدت زمان تحصیلی باید کشو را ترکیه ترک کند .
گرفتن ویزای دانشجویی چقدر زمان بر است؟ گرفتن ویزای دانشجویی از طریق کنسولگری باید حدود ‪ ۹۰‬روز طول بکشد‬‬‬‬‬ ‫اما اگر بصورت آنلاین انجام شود تنها ‪ ۲۴‬ساعت طول میکشد‪ ،‬به شرطی‬‬‬‬‬‬‬ ‫که درخواست نامه شما به طور دقیق تکمیل شده باشد‪ ،‬و تمام مدارک وی برای مرحله نهایی آماده باشد‪.‬‬‬‬‬‬

کارت اقامت کاری

این کارت زمانی برای تبعه خارجی صادر می شود که مجوز کار را از کنسولگری ترکیه دریافت کند و لازمه این کار این است که کارفرما درخواست استخدام به اداره مهاجران ترکیه را دریافت کرده و پس از طی مراحلی به فرد متقاضی کارت اقامت کاری اعطا می شود.

طول مدت ویزای کاری شما به طول مدت قرارداد شما بستگی دارد معمولا کارفرماها در ترکیه قرارداد سه ماه برای مشاغل همچون کار در هتل می بندند و برای یک معلم نیز قرارداد 12 ماه،بیش از این مدت زمانی را با کارکنان اتباع خارجی در ترکیه بسته نمی شود.

هر پروانه کاری که در ترکیه صادر می شود مربوط به شغل خاصی است ‬به عنوان مثال‪ ،‬شما ممکن است که پروانه کاری‬‬‬‬‬‬‬ ‫برای تدریس زبان فرانسه در یک کالج خاص بگیرید‪ اما حق ندارید جای‬‬‬‬‬‫دیگری کار کنید‪ .

‫اگر شما پروانه کاری هفت ساله دارید نیاز به تعویض آن ندارید‪ ،‬شما می‬‬‫توانید به عنوان یک شخص مقیم درحال کار پروانه اقامت دائم بگیرید‪.‬‬‬‬‬‬بنابراین شما آزادید هرطور که دوست دارید شغل ها را تغییر بدهید‪.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

کسانی که صاحب مشاغل بالا هستند چنانچه درخواست کاری از ترکیه داشته باشند می توانند به صورت دائم در ترکیه اقامت داشته باشند،برای جزئیات بیشتر می توانید به سایت کنسولگری ترکیه مراجعه کنید

کارت اقامت سرمایه گذاری

بنا بر اعلام دولت ترکیه چنانچه فرد خارجی بتواند با 500 هزار دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند می تواند کارت اقامت این کشور دریافت کند و در صورت تمایل حتی می تواند تابعیت ترکیه را اخذ کند.

البته این میزان مبلغ در خصوص سرمایه گذاران اتباع خارجی در بخش بازار بورس ترکیه، خرید اوراق قرضه دولتی و سپرده گذاری در بانک زراعت ترکیه است.

سرمایه گذاری در بخش سپرده گذاری بانک ها نیز مورد استقبال اتباع خارجی در ترکیه قرار دارد چنانچه فرد خارجی در بانک زراعت بانک این کشور سرمایه گذاری کند می تواند سالانه 15 درصد سود سپرده را دریافت کند.

اگر تا مدت سه سال مبلغ سپرده را برداشت نکند می تواند درخواست اخذ شهروندی ترکیه را کند در صورت تائید می تواند پاسپورت ترکیه را دریافت کرده و برای اعضای درجه یک خانواده خویش تابعیت ترکیه را بگیرد.

اگر چنانچه فردی قصد سرمایه گذاری در بخش املاک این کشور را داشته باشد می تواند مبلغ 250 هزار دلار بودجه در نظر بگیرد و در این کشور خانه ای برای خود بخرد.

بیشتر افراد خارجی که به قصد خرید ملک و یا ثبت شرکت و اخذ نمایندگی در ترکیه سرمایه گذاری می کنند البته ناگفته نماند که ایرانی ها در صدر خریداران ملک ترکیه هستند.

دریافت تابعیت ترکیه با ازدواج

در صورتی که تبعه خارجی با شهروند ترکیه ازدواج کند و مطابق با قانون 6458 ترکیه ازدواج آنها مورد تائید دولت قرار بگیرد می تواند کارت اقامت دائمی این کشور را دریافت کرده و در صورت تمایل حق شهروندی ترکیه را نیز بگیرد.

کارت اقامت ازدواج در صورتی به تبعه خاجی تعلق می گیرد که ازدواج وی با شهروند ترکیه واقعی باشد چنانچه ثابت شود فرد خارجی به قصد اخذ اقامت ترکیه با شهروند ترکیه ای ازدواج کرده است درخواست اخذ اقامت وی باطل می شود.

یکی از شروط دریافت اقامت ترکیه این است که فرد خارجی باید با شخصی ازدواج کند که تابعیت ترکیه را داشته باشد،به طور مثال نمی توان با ازدواج با فردی که پناهنده ترکیه است انتظار دریافت پاسپورت ترکیه را داشت.

یکی از مهمترین شرایط ازدواج فرد خاجی با شهروند ترکیه این است که همسرش به سن قانونی رسیده باشد و در صورتی که کمتر از 18 سال سن داشته باشد باید عقد در حضور پدر مادر فرد جاری شود.

از قوانین مهم دیگر در این خصوص این است که فرد خارجی به محض جاری شدن عقد نمی تواند کارت اقامت ترکیه را دریافت کند این فرد باید سه سال منتظر بماند و در طول این سه سال برای ورود به ترکیه باید کارت موقت این کشور را دریافت کند.

کارت اقامت توریستی

تمام اتباع خارجی به جز شهروندان عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین می توانند با ورود به کشور ترکیه کارت اقامت سه ماه توریستی از اداره مهاجرت این کشور دریافت کنند و در صورت تمایل این کارت را به مدت یک سال تمدید کنند.

هر شخصی که قصد دارد در یک دوره ‪ ۱۸۰‬روزه بیشتر از ‪ ۹۰‬روز در ترکیه‬‬‬‬‬‬‬ ‫اقامت داشته باشد به پروانه اقامت نیاز دارد‪ .‬

موضوعی که در رابطه با کارت اقامت ترکیه وجود دارد این است که کارت اقامت ترکیه را می توان تعویض کرد به طور مثال اگر کارت اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت کردید می توانید با پیدا کردن کار مناسب در این کشور در زمان اتمام مهلت کارت اقامت تحصیلی کارت اقامت کار را دریافت کنید.

موضوع بعدی دریافت کارت اقامت دائمی در ترکیه است بنا بر قانون 6458 ترکیه چنانچه تبعه خارجی به هر روشی توانست کارت اقامت ترکیه را دریافت کند می تواند با تمدید آن و سکونت در این کشور کارت اقامت دائمی را پس از هشت سال دریافت کند.

البته باید توجه داشت که تنها با تمدید کارت اقامت نمی توان کارت اقامت دائمی را گرفت بلکه لازم است در سال 90 روز در این کشور حضور فیزیکی داشته باشید در غیر اینصورت نمی توانید کارت اقامت دائمی بگیرید.

جمع بندی 

در این مقاله شما را با قانون 6458 ترکیه آشنا کردیم و اطلاعاتی نیز درباره کارت اقامت و دائم ترکیه را برایتان تشریح کردیم چنانچه قصد دارید به ترکیه مهاجرت کنید پیشنهاد می کنیم در این کشور سرمایه گذاری کنید.

با سرمایه گذاری در ترکیه می توانید علاوه بر اینکه پاسپورت ترکیه را دریافت کنید می توانید با خیال راحت و بدون دغدغه مالی در این کشور اروپایی زندگی کنید.یکی از بهترین روش برای سرمایه گذاری در ترکیه خرید املاک این کشور است.

در حال حاضر بازار مسکن ایران دچار نوسانات بسیاری است و سرمایه گذاری در بخش املاک کشور را هیچ یک از کارشناسان اقتصادی توصیه نمی کنند، لذا شما می توانید به جای اینکه سرمایه خود را دچار ریسک کنید آن را در بخش املاک ترکیه ببرید و به سوددهی بالای برسید.

اگر شما به اندازه کافی ثروت دارید که مبلغ زیادی از آن را برای سرمایه‬‬‬‫گذاری در نظر گرفتید‪ ،‬برای تنوع بخشیدن به پول رایجی که شما نسبت به‬‬‬‬‬‫آن سرمایه گذاری کرده اید استدلال خوبی وجود دارد‪.

اگر شما قصد ندارید در ترکیه اقامت دائمی داشته باشید‪ ،‬پس قطعا بهتر‬‬‬‬‬ ‫است که تمام یا بخش اعظم ثروت تان را در پول رایج کشوری که قصد‬‬‬‫بازگشت به آن را دارید حفظ کنید‪

‬البته‪ ،‬این امر به طور کلی این کار را زمانی می توانید انجام دهید که بخواهید طبق استراتژی سرمایه گذاری‪ ،‬با ارز های مختلف‬‬‬‬‬ در ترکیه ‫سرمایه گذاری کنید‪.‬‬‬‬‬‬

 

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *