سرمایه گذاری در ترکیه بهتر است یا کشور های دیگر ؟

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه بهتر است یا در کشورهای دیگر؟ می خواهیم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم و بررسی کنیم سرمایه گذاری در کدام یک از کشورهای همسایه سودمند و امن تر است.

سرمایه گذاری در هر کشور و درهر زمینه ای نیازمند آگاهی و دانش لازم بوده و مسلما همواره همراه با سود یا زیان است، ایرانی های زیادی در سال های گذشته ترکیه برای سرمایه گذاری انتخاب کردند.

ایرانی ها بیشترین سرمایه خود را در ترکیه صرف خرید املاک و مستغلات این کشور کردند، علت افزایش رغبت ایرانی ها به خرید ملک در ترکیه از سال 2018 آغاز شده بود.

در این سال دولت ترکیه اعلام کرد چنانچه اتباع خارجی بتوانند مبلغ 500 هزار در بخش بورس و بانک های ترکیه سرمایه گذاری کرده و یا مبلغ 250 هزار دلار در بخش املاک این کشور سرمایه گذاری کنند می توانند اقدام به اخذ شهروندی ترکیه کنند.

از جایی که بسیاری از ایرانی ها آرزوی مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند و اخذ اقامت این کشورها از ایران دشوارهای زیادی دارد لذا می خواهند از طریق اخذ تابعیت ترکیه به کشورهای مورد دلخواه خود مهاجرت کنند.

سرمایه گذاری در ترکیه ازچه روش های امکان پذیر است؟ به طور کلی به پنج روش مختلف می توان در ترکیه سرمایه گذاری کرد.

  1. خرید ملک در ترکیه
  2. سپرده گذاری در بانک های ترکیه
  3. خرید سهام در بازار بورس
  4. خرید اوراق قرضه دولتی
  5. ثبت شرکت در ترکیه

1.خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه

همان ابتدای مطلب می خواهیم بگوییم که چنانچه قصد دارید در ترکیه سرمایه گذاری کنید روش خریدن خانه یا آپارتمان و یا ویلا در ترکیه بهترین روشی است که می توانید توسط آن در این کشور سرمایه گذاری کنید.

شما می توانید با در نظر گرفتن میزان بودجه خودتان هرگونه ملکی در ترکیه بخرید چون تنوع ملکی این کشور بسیار زیاد است اما پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید از مزایای اخذ تابعیت ترکیه بهره مند شوید650 هزار لیر را در نظر بگیرید.

طبق اعلام دولت ترکیه خریداران ملک ایرانی بیشتر در شهرهای استانبول، ازمیر و آنتالیا ملک خریداری می کنند و بیشترین ملکی که آنها خریداری کردند آپارتمان و خانه های نوساز بوده است.

البته خرید ملک دارای قوانین مختص به خود بوده که ما آن در مقاله نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه به طور کامل و مفصل توضیح دادیم و چندین قرارداد را به عنوان نمونه برای آگاهی بیشتر مخاطبان به نمایش گذاشتیم.

اما به طور خلاصه می گوییم که اگر می خواهید خانه ای در ترکیه بگیرید باید توجه داشته باشید که سند مالکیت ملک مورد نظر قانونی باشد، در رهن بانک نباشد و همچنین حتما توجه کنید محله ای که در آن آپارتمان و یا خانه ای می خرید قابل فروش برای اتباع خارجی باشد.

مسئله بعدی که لازم است حتما هنگام خرید هر نوع ملکی در ترکیه رعایت کنید این است که شما حق فروش و اجاره ملک خود را تا مدت سه سال ندارید.

البته ناگفته نماند که ترکیه نیز همانند تمام کشورهای دیگر از خریداران ملک مالیات دریافت می کند لذا باید مالیات ملک را بپردازید در صورتی که مالیات ملک پرداخت نشود سند مالکیت دچار مشکل می شود.

2. سپرده گذاری در بانک های ترکیه

سپرده گذاری در بانک های ترکیه

اتباع خارجی می توانند با سپرده گذاری در زراعت بانک به مبلغ 500 هزار دلار به شرطی که تا سه سال اقدام به برداشت آن نکنند در ترکیه سرمایه گذاری کنند و هر سال 10 الی 15 درصد سود سپرده گذاری خود را از بانک ترکیه دریافت کنند.

برای سپرده گذاری در بانک زراعت بانک ترکیه لازم است اقدام به افتتاح حسابی در این بانک کرده و همچنین شماره مالیاتی را از اداره مالیات این کشور دریافت کنید و سپس مدارک را جهت افتتاح حساب به بانک ارائه کنید.

سپرده گذاری در بانک های ترکیه برای اتباع خارجی گزینه مناسبی بوده زیرا شما می توانید با سپرده گذاری در بانک رسمی و قانونی این کشور علاوه بر دریافت سود سالانه پاسپورت کشور ترکیه را دریافت کرده و به این کشور مهاجرت کنید.

3. خرید سهام در بازار بورس ترکیه

خرید سهام در بازار بورس ترکیه

بازار بورس اوراق بهادار ترکیه به نام بورسا ترکیه معروف است گزینه دیگری برای سرمایه گذاری در این کشور است و طبق اعلام دولت ترکیه چنانچه سهامی به ارزش 500 هزار دلار در بازار بورس ترکیه خریداری کنید می توانید علاوه بر اینکه از خرید سهام سود دریافت کنید به ترکیه مهاجرت کرده و شهروند این کشور شوید.

سهام بورس ترکیه در سال 2015 دچار افت شدید شد و سهامداران بسیاری را متضرر کرد اما با ادامه روند ارتباطات سیاسی دولت ترکیه با اتحادیه اروپا بازار بورس ترکیه به حالت عادی برگشت در حال حاضر خرید سهام برای اتباع خارجی ترکیه مناسب بوده و بسیاری با خرید سهام سود کردند.

اما سرمایه گذاری در بازار بورس تمام کشورهای از یسک بالایی برخوردار بوده و چنانچه آگاهی لازم در این حوزه نداشته باشید نمی توانید موفق شوید علاوه بر این اگر به عنوان تبعه خارجی می خواهید به قصد اخذ شهروندی ترکیه در بازار بورس ترکیه سرمایه گذاری کنید و در خرید سهام ضرر کنید دیگر نمی توانید شهروندی این کشور را دریافت کنید.

میزان سودهی سهام در بورسا ترکیه قابل پیش بینی نیست و طبق تحقیقی که انجام شده اطلاعات درستی از اینکه آیا بازار بورس ترکیه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است یا خیر وجود ندارد اما پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال در زمینه بورس وارد نشدید از ورود به بازار بورس ترکیه نیز صرفنظر کنید.

4. خرید اوراق قرضه دولتی ترکیه

اگر بتوانید تعدادی اوراق قرضه دولتی ترکیه را به مبلغ 500 هزار خریداری کنید و تا سه سال این اوراق را نفروشید می توانید در این زمینه خود را سرمایه گذار خارجی در ترکیه تصور کنید.

علاوه بر این می توانید با خرید اوراق قرضه دولتی نیز برای خود و خانوادیتان پاسپورت ترکیه را بگیرید اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که سود اوراق قرضه دولتی تمام کشورها بسیار پایین است یعنی عملا شما فقط سرمایه خود را در دولت ترکیه می خوابانید و سود چندانی عایدتان نخواهد شد.

5. ثبت شرکت اتباع خارجی در ترکیه

نمودار ثبت شرکت اتباع خارجی در ترکیه

تمام اتباع خارجی می توانند باثبت شرکت سهامی با مسئولیت محدود و یا اخذ نمایندگی برندهای تجاری در ترکیه سرمایه گذاری کنند.

اتباع خارجی که می خواهند کسب و کاری در این کشور راه اندازی کنند می توانند با مراجعه به مراجع ذیربط شرکت تجاری خود را به ثبت برسانند و با پرداخت مالیات که معمولا هر سال در ماه می دریافت می شود فعالیت شرکت خود را در این کشور آغاز کنند.

البته برخی از اتباع خارجی با خرید کسب و کار آماده از این کشور که شامل خرید سرقفلی مغازه ها و یا دریافت نمایندگی از برندهای تجاری در ترکیه آغاز به کار کردند.

خرید برندهای تجاری در سال های گذشته در بین اتباع خارجی بسیار رواج پیدا کرده است، بسیاری از آنها برند مک دونالد را خریداری کرده و در ترکیه مشغول به کار شدند.

با توجه به اینکه ترکیه کشور گردشکری است و سالانه بیش از 50 میلیون نفر از سراسر جهان برای بازدید از جاذبه های فرهنگی و تاریخی ترکیه به این کشور سفر می کنند می توان با اطمینان گفت اگر سرمایه کافی برای راه اندازی بیزنیس در این کشور را داشته باشید می توانید به سود بالای برسید.

البته ثبت شرکت نیز یکی از راه های است که می توانید توسط آن به ترکیه مهاجرت کنید برای این امر باید نکات و قوانین به خصوصی رعایت شود مهمترین قانون در این مورد این است که مالیات بر درآمد شرکت خود را بپردازید، حداقل پنج نفر از شهروندان ترکیه را در شرکت خود استخدام کنید و گزارش عملکرد شرکت را در اختیار دولت این کشور قرار دهید.

این پنج مورد مرسوم ترین راه های سرمایه گذاری در ترکیه است اما بیاید سرمایه گذاری در ترکیه با کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنیم.

اصولا سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با سرمایه گذاری داخلی ریسک بیشتری دارد ولی می توان با اطمینان گفت چنانچه اطلاعات کافی از قوانین کشور مورد هدف و همچنین زمینه ای که قصد دارید در آن سرمایه گذاری کنید داشته باشید می توانید سرمایه خود را چندین برابر کنید.

در هر حال اگر می خواهید در کشوری سرمایه گذاری کنید باید کشور مورد نظر دارای پنج مشخصه مهم باشد

  • اخذ اقامت برای سرمایه گذاران خارجی
  • عدم مصادره اموال سرمایه گذار
  • عدم تبعیض مابین سرمایه گذار خارجی و داخلی
  • تخصیص تسهیلات و تشویق برای سرمایه گذاران خارجی
  • ثبات و پایداری اقتصادی

اخذ اقامت برای سرمایه گذاران خارجی

 

ترکیه کشوری است که رویای پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد و در راه رسیدن به این هدف اقدامات مهمی برای افزایش سطح اقتصادی ترکیه انجام داده است، از مهمترین اقدامات دولت این کشور توجه به سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه است.

در این راستا دولت ترکیه اعلام کرده است چنانچه اتباع خارجی بخواهند در ترکیه سرمایه گذاری کنند به آنها اقامت دائم و در برخی از مواقع پاسپورت ترکیه اعطا می شود.

در این مقاله پنج مورد از راه های سرمایه گذاری را برای شما معرفی کردیم که می توانید با این روش ها اقامت ترکیه را اخذ کنید.

عدم مصادره اموال سرمایه گذاران خارجی

ترکیه کشوری است که در 100 سال گذشته حتی یک مورد از اموال سرمایه گذاران خارجی را مصادره نکرده است

طبق اعلام دولت این کشور سرمایه گذاران می توانند هر زمانی که می خواهند سرمایه خود را از ترکیه خارج کنند و در این مورد هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

با توجه به اینکه امنیت سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است این مورد می تواند مزیت اصلی گرایش سرمایه گذاران خارجی برای ورود سرمایه خودشان به ترکیه باشد.

عدم تبعیض مابین سرمایه گذار خارجی و داخلی

زمانی که یک فرد خارجی در ترکیه سرمایه گذاری کرد طبق قانون این کشور چنانچه دچار مشکل شد و ضرر مالی و جانی محتمل شد می تواند به مراجع قضائی مراجعه کند و با تنظیم شکایت از فرد حقوقی و یا حقیقی شکایت کند این کشور از حق وی دفاع خواهد کرد.

طبق قاتون سمایه گذاران خارجی می توانند به احتی با سرمایه گذاران داخلی این کشور معامله کنند در صورت هرگونه اختلافی با این افراد نیز می توانید به دادگاه های ترکیه بروید و اعادی دعوی کنید.

تخصیص تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی

ترکیه در طول چند سال گذشته اقدامات متعددی برای افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور انجام داده است از مهمترین تسهیلاتی که ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته می توان به کاهش میزان سرمایه گذاری به قصد اخذ اقامت ترکیه از مبلغ یک میلیون دلار به 250 هزار دلار اشاره کرد.

یکی دیگر از تسهیلات مهم دیگر برای سرمایه گذاران خارجی این است که تخفیف 10 تا 30 درصدی در پرداخت مالیات است.

ثبات و پایداری اقتصاد

 

ثبات اقتصادی ترکیه در سال های گذشته دچار فراز و نشیب های مختلفی شده و اقتصاد کلان این کشور به دلیل مسائل سیاسی همچون کودتا و اختلاف با آمریکا دچار تزلزل شد ولی از سال 2018 تمام تلاش خود را برای پایداری انجام داده و تا حدودی موفق بوده است.

اما اگر بخواهیم ثبات اقتصادی این کشور را با ایران مقایسه کنیم می توانیم با اطمینان بگوییم که امنیت سرمایه گذاری در ترکیه در مقایسه با ایران بسیار بهتر است.

نکته مهمی در مورد سرمایه گذاری خارجی وجود دارد این است که اگر شما حتی در بهترین کشور سرمایه گذاری ولی نتوانید اقامت این کشور را دریافت کنید و در رفت و آمد به کشور مورد نظر دچار مشکل باشید نمی توانید با اطمینان خاطر سرمایه خود را در آنجا نگه دارید.

ترکیه کشوری است که می توانید به آسودگی به آن سفر کنید و بدون اخذ هیچ گونه کارت اقامتی مدت سه ماه سکونت داشته باشید همچنین می توانید پس از سه ماه کارت اقامت توریستی را به مدت یکسال از این کشور دریافت کنید.

به طور مثال اقتصاد کشور امارات در مقایسه با ترکیه برتر بوده و پاسپورت این کشور جزو بهترین پاسپورت های دنیا است ولی شما نمی توانید اقامت این کشور را دریافت کنید.

کشور گرجستان نیز یکی دیگر از کشورهای است که قابل قیاس با ترکیه است این کشور نیز همانند ترکیه مابین دو قاره و آسیا قرار گرفته شده است و این کشور نیز همانند ترکیه قصد پیوستن به اتحادیه روپا را دارد و تسهیلاتی برای افزایش ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور انجام داده است.

کشور گرجستان نیز اعلام کرد چنانچه اتباع خارجی بتوانند در این کشور سرمایه گذاری کنند اقامت این کشور را می توانند دریافت کنند.

اما کشور گرجستان به دلایل اینکه همواره در جنگ با کشورهای همسایه بوده و به دلیل اختلافات سیاسی جای در بازارهای جهانی برای خود باز نکرده است.

در مورد رتبه پاسپورت گرجستان در مقایسه با ترکیه پاسپورت این کشور د سطح پایین تری است و رغبت سرمایه گذاران کشورهای اطراف برای این کشور کمتر است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم سرمایه گذاری در ترکیه در مقایسه با کشورهای همسایه از جایگاه بالاتری برخوردار است اما سرمایه گذاری در کشورهای همچون آلمان و اسپانیا بسیار بهتر از سرمایه گذاری در ترکیه است.

اما به دلیل اینکه اخذ اقامت این کشورها برای ایرانی ها دشوارتر از ترکیه است و همچنین به دلیل نزدیکی ترکیه به ایران و نزدیکی فرهنگ ها بسیاری از ایرانی ها ترجیح می دهند در کشور ترکیه سرمایه گذاری کنند.

طبق بررسی های انجام شده بیشترین سرمایه گذاری که ایرانی ها در ترکیه انجام دادند مربوط به خرید ملک های این شکور است طبق اعلام دولت ترکیه ایرانی ها هم اکنون در صدر خریداران ملک این کشور قرار گرفتند.

Rate this post

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *