رادیولوژی در ترکیه

تحصیل رادیولوژی در ترکیه

برایمان عجیب نیست اگر شما نیز تحصیل رادیولوژی در ترکیه را جزو اولویت‌های تحصیلی خود قرار داده باشید. برای یک لحظه، علم رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی را از دنیای درمان حذف کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ گویی شرایط موجود را ده‌ها سال به عقب برده‌ایم و تا حدی حتی نمی‌توان چرخه تشخیص و درمان پزشکی را بدون علم رادیولوژی تجسم کرد. رشته‌ی رادیولوژی در ترکیه به یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها تبدیل شده است چرا که جایگاه و اهمیت این زمینه روز به روز بیشتر می‌شود. یک متخصص رادیولوژی با نفوذ به اعماق بدن انسان و دیدن اجزای مختلف، تشخیص صحیح و درمان آسان‌تر بیماری را برای پزشکان و متخصصان آسان‌تر کرده است.

کیفیت بالای تحصیل رادیولوژی در دانشگاه‌های مختلف ترکیه، درآمد بالای آن به همراه فرصت‌های بی‌نظیر شغلی و تحصیلی سبب شده است که دانشجویان ایرانی زیادی به دنبال پذیرش رادیولوژی در ترکیه باشند. با ما همراه باشید تا هرآنچه در مورد شرایط اپلای تخصص رادیولوژی و تصویربرداری در ترکیه نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

شرایط تحصیل رادیولوژی در ترکیه

رادیولوژی در ترکیه

شما در مقطع کارشناسی رادیولوژی در ترکیه در درجه اول با مفاهیم و دروس پایه از جمله فیزیک آناتومی و فیزیولوژی تحصیل خود را شروع خواهید کرد. در سال دوم و سوم، دروس تخصصی‌تر در زمینه تصویربرداری پزشکی به شما آموزش داده می‌شود. در پایان تحصیل شما قادر خواهید بود که از اعضای بدن انسان از جمله دست، پا، انگشتان، سیستم گوارش، عروق و … تصویربرداری پزشکی انجام دهید. کار بادستگاه‌های M.R.I و C.P نیز در حیطه کار رادیولوژیست‌ها است. تا به اینجا یک شرط مهم برای تحصیل رادیولوژی در ترکیه مشخص شد و آن هم داشتن صبر و مدارا با بیماران  است. یک رادیولوژیست باید صبور باشد و به خوبی با بیماران در حالات روحی مختلف ارتباط بگیرد. برخی ویژگی‌های شخصیتی را بهتر است پیش از تحصیل خود در رشته رادیولوژی، پزشکی، پرستاری و … تقویت کنید تا محیط کاری برایتان آرامش و بازدهی بیشتری داشته باشد.

و اما دیگر شرایط مهم اخذ پذیرش رشته رادیولوژی در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی:

  • نمره بالا در دروس زیست شناسی، ریاضی و فیزیک (بخصوص فیزیک)
  • نداشتن تابعیت ترکیه (اگر دو ملیتی هستید، ملیت اول شما باید غیر از ترکیه باشد)
  • داشتن مدرک زبان
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه (آزمون SAT و آزمون یوس) و کسب نمره قبولی در آن‌ها

مدارک لازم جهت تحصیل رادیولوژی در ترکیه

مدارک مورد نیاز رادیولوژی دانشگاه‌های ترکیه امکان دارد از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر مقداری متفاوت باشد. برای همین همواره بهترین راه این است که به لیست پیش‌نیازها و مدارک مورد نیاز ثبت نام هر دانشگاه به طور جداگانه مراجعه کنید. که البته ما در توضیحات هر دانشگاه، به طور کامل به این مسئله پرداخته‌ایم. اما در حالت کلی دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش شرایط خاص و عمومی را مطرح ‌کرده‌اند که پیش از درخواست آنلاین پذیرش رشته رادیولوژی در ترکیه بهتر است مدارک خواسته شده را آماده کنید.

نکته مهم) نبودن هر کدام از مدارک مورد نیاز ثبت نام دانشگاه‌های ترکیه، درخواست شما را از لیست داوری خارج خواهد کرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله پزشکی در ترکیه چند سال است را نیز مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز رشته رادیولوژی و تصویربرداری در ترکیه:

  • ارائه تمام مدارک تحصیلی قبلی به همراه ترجمه معتبر آن‌ها به زبان انگلیسی یا ترکی (منظور از ترجمه معتبر این است که به تایید وزارت آموزش ترکیه یا سفارت ترکیه در ایران رسیده باشد)
  • ارائه ریز نمرات دوره‌های تحصیلی قبلی به همراه ترجمه معتبر آن‌ها به زبان ترکی یا انگلیسی (داشتن نمرات بالا در دروس فیزیک، ریاضی و زیست‌شناسی یک امتیاز محسوب خواهد شد)
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی 3*4
  • ارائه مدرک آشنایی با زبان ترکی (تومر یا یوس برای رشته‌های به زبان ترکی)
  • ارائه مدرک آشنایی با زبان انگلیسی (سات، تافل یا آیلتس برای رشته‌های به زبان انگلیسی)
  • شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و کسب نمره قبولی

شما بعد از درخواست آنلاین پذیرش در رشته رادیولوژی، باید منتظر بمانید. اگر از طرف دانشگاه ایمیل حاوی تایید ثبت نام ارسال شد، مراحل بعدی تکمیل ثبت نام را انجام می‌دهید و بعد از آن، نامه قبولی دانشگاه به شما داده می‌شود. این نامه را برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه باید به سفارت ارائه دهید. تا بتوانید خاک ایران را به منظور تحصیل در خارج از کشور ترک کنید.

دریافت ویزای تحصیلی رادیولوژی برای کشور ترکیه

در صورتی که متقاضی رشته تحصیلی رادیولوژی در ترکیه هستید، نیاز به اخذ ویزای این کشور خواهید داشت. برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور نیاز به تهیه اسناد و مدارک زیر می‌باشد.

  1. گذرنامه‌ای با اعتبار بیش از سه ماه
  2. فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی برای این کشور
  3. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر و ارائه آن
  4. گواهی یا مدرک اثبات کننده تمکن مالی
  5. رسید یا فیش پرداخت هزینه‌های مربوط به ویزا
  6. گواهی عدم سوء پیشینه
  7. گواهی و مدارک سلامت و معاینه پزشکی
  8. بیمه درمانی شخص
  9. دو قطعه عکس مخصوص پاسپورت

مزایای تحصیل رشته رادیولوژی در ترکیه

دانشجویان رشته رادیولوژی در ترکیه به آزمایشگاه‌های کاربردی علوم پایه، آزمایشگاه‎های تخصصی پزشکی، آزمایشگاه‌های چندرشته‌ای و کتابخانه‌ها با منابع به روز دسترسی خواهند داشت. رشته رادیولوژی حساسیت‌های خاص خود را دارد. طول دوره تحصیل شما یکی از حیاتی‌ترین دوره‌های زندگیتان خواهد بود. انتخاب دانشگاه و محل تحصیل تاثیر زیادی بر روی کیفیت فارغ‌التحصیلی شما خواهد داشت. دانشگاه‌های ترکیه چند مزیت برای تحصیل رادیولوژی در خارج از کشور دارند:

  • شهریه رادیولوژی در ترکیه نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های هم‌تراز دیگر در کشورهای اروپایی کمتر است
  • سطح کیفیت تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور بالا است و مطابق با جدیدترین استانداردهای اروپا و آمریکا، واحدهای درسی ارائه می‌شوند.
  • برنامه‌های اراسموس، فارابی و مولانا به شما این امکان را می‌دهد که در یک دانشگاه بهتر تحصیل کنید.
  • بورسیه‌های تحصیلی به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و تخصص رادیولوژی ترکیه امکان تحصیل رایگان رادیولوژی را برای شما ممکن ساخته است.
  • در کنار دیگر رشته‌های پیراپزشکی از جمله فیزیوتراپی در ترکیه، رادیولوژی نیز جزو شغل‌های پردرآمد است.
  • در نهایت به شما مدرک بین‌المللی داده می‌شود و شما قادر خواهید بود آن را به تمام دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی ارائه دهید.

اگر به تحصیل در ترکیه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله آزمون یوس چیست را حتما مطالعه کنید.

ارشد رادیولوژی در ترکیه

اگر کارشناس رادیولوژی هستید و مدرک لیسانس خود را گرفته‌اید، می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه‌های ترکیه شوید. بورسیه‌های تحصیلی در کنار کیفیت بالای آموزش مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ترکیه سبب شده است که بسیاری از دانشجوهای بین‌المللی این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند. دوره ارشد رادیولوژی در ترکیه 2 سال طول می‌کشد و شما در طول این مدت به یک رادیولوژیست ارشد (Senior) تبدیل خواهید شد. شهریه دوره ارشد در دانشگاه‌های با زبان انگلیسی حدود 360 تا 750 دلار بیشتر از دانشگاه‌های با زبان ترکی است. تنوع گرایش‌های دوره ارشد رادیولوژی در دانشگاه‌های ترکیه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • فیزیک پزشکی
  • رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  • مهندسی پزشکی
  • علوم تشریحی (آناتومی)
  • نانو تکنولوژی
  • زیست فناوری پزشکی
  • انفورماتیک پزشکی
  • آموزش پزشکی
  • اپیدمویولوژی
  • آمار زیستی
  • مدیریت بهداشتی و خدمات درمانی
  • علوم داروهای پرتوزا
  • مدیریت دارو
  • و…

هزینه تحصیل رادیولوژی در ترکیه

در میان رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی، رادیولوژی در ترکیه جزو رشته‌های با شهریه و هزینه تحصیل مناسب است. شهریه مناسب این رشته، بازار کار خوب آن، جایگاه ارزشمند در میان جامعه درمان و پزشکی در کنار دسترسی به فرصت‌های شغلی و تحصیلی زیاد آن را به یک آپشن بسیار خوب نزد تمام دانش‌آموزان گرایش تجربی تبدیل ساخته است. شما به طور متوسط برای تحصیل در مقطع کارشناسی رادیولوژی در دانشگاه دولتی 1200 تا 1800 لیر و در دانشگاه خصوصی 2500 تا 3500 لیر باید هزینه کنید.

شهریه دوره ارشد نیز برای رشته رادیولوژی 240 تا 750 دلار برای ارائه به زبان ترکی و 600 تا 1500 دلار برای ارائه به زبان انگلیسی است. البته هر دانشگاه بسته به نوع دوره (ترکی، انگلیسی، …)، نوع دانشگاه (دولتی، خصوصی) سطح امکانات و … رنج شهریه متفاوتی برای دانشجویان خود اعلام می‌کند. در این میان برخی از دانشگاه‌ها به منظور رفاه حال دانشجویان، تخفیف‌های خاص، بورسیه‌های تحصیلی و امکان قسط‌بندی شهریه را ممکن ساخته‌اند. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تخصص رادیولوژی در ترکیه

پیشرفت‌های زیادی که در زمینه علم پزشکی و رادیولوژی صورت گرفته است سبب شده که دانشجویان بیشتری به سمت گرفتن تخصص رادیولوژی در ترکیه روی بیاورند. شما در نهایت به یک متخصص رادیولوژی تبدیل خواهید شد که کار کردن با دستگاه‌های پیشرفته و مطابق با جدیدترین پیشرفت‌های روز دنیا را بلد است. رادیولوژی همواره جزو مشاغل حساس و دقیق بوده است. کوچگ‌ترین اشتباه و تشخیص از سوی رادیولوژیست، می‌تواند بسیار گران تمام شود. اگر به ادامه تحصیل در مقطع تخصص 4 ساله‌ی رادیولوژی علاقه دارید، تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه، دوره‌ها و برنامه‌های PhD رادیولوژی را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. داشتن یک رزومه حرفه‌ای و مناسب می‌تواند شما را به گرفتن فاند و بورسیه دولتی و دانشگاهی این رشته نیز نزدیک کند که خیلی عالی است. رنج شهریه دوره تخصص رادیولوژی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه 300 تا 800 دلار است.

چارت درسی یا تحصیلی رشته رادیولوژی در ترکیه

اکثر دانشگاه‌های معتبر جهانی از یک چارت معتبر و مدرن استفاده می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه نیز از این قضیه غافل نشده‌اند. در رشته رادیولوژی کشور ترکیه، چارت تحصیلی شامل زبان انگلیسی، فیزیک پزشکی، تصویر‌برداری پزشکی، تاریخ انقلاب و اصول آتاتورک، آناتومی، کمک‌های اولیه، فیزیولوژی، آزمایشگاه، کارآموزی، اصطلاحات پزشکی و رادیوتراپی است.

یک سری دروس انتخابی یا اختیاری در این رشته وجود دارند. از این دروس می‌توان به برنامه‌های آفیس و کامپیوتر، تجزیه و تحلیل موردی در تصویر برداری پزشکی، فارماکولوژی، آشنایی با سیستم تأمین اجتماعی، تکنیک‌های ام آر آی و سی تی اسکن و ارتباط در خدمات پزشکی اشاره کرد.

یک سری دروس دیگر نیز در میان دروس اختیاری گنجانده شده‌اند. این دروس می‌توانند مواردی مثل شیمی پایه، روش‌های پیشگیری و ضدعفونی، مقررات محیط زیستی، استفاده منطقی از داروها، بهداشت و ایمنی و اخلاق شغلی باشند.

دانشگاه رادیولوژی در ترکیه

دانشگاه های رادیولوژی در ترکیه

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه، رشته رادیولوژی را در لیست رشته‌های ارائه شده دانشکده علوم سلامت و درمان دارند. این خبر خوبی برای طرفداران این رشته است. بعلاوه تعدادی از آن‌ها نیز مانند دانشگاه کوچ، دانشگاه استانبول، آنکارا، یدی تپه، حاجت تپه و … در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارند. این بدان معناست که شما در پایان تحصیل می‌توانید به داخل ایران بیایید و با معادل سازی مدرک به راحتی مشغول به کار شوید. در اینجا یک لیست از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته‌ی رادیولوژی آورده شده است:

  • دانشگاه اطلس استانبول: یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی استانبول که فرصت‌های تمرین و کارآموزی در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی را برای دانشجویان رادیولوژی فراهم کرده است.
  • دانشگاه اوکان استانبول: اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه را دارید، دانشگاه اوکان گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این رشته به زبان ترکی ارائه می‌شود و 2 سال طول می‌کشد.
  • دانشگاه استانبول: یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه و یکی از بهترین‌ها برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، داروسازی و رادیولوژی، دانشگاه استانبول است.
  • دانشگاه حاجت تپه: اینجا یک دانشگاه دولتی درجه یک در پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا است. شهریه رشته رادیولوژی این دانشگاه 6159 لیر است واز طریق آزمون یوس و آزمون sat ترکیه دانشجو پذیرش می‌کند.
  • دانشگاه ارجیس: این دانشگاه در شهر قیصریه واقع شده است و آن را به خاطر مسائل پایداری می‌شناسند. ارجیس یک دانشگاه دولتی است و حداقل کسب نمره 1000 در آزمون سات و 50 در آزمون یوس الزامی است.
  • دانشگاه باشکنت: زبان اصلی تحصیل در دانشگاه خصوصی باشکنت در شهر آنکارا ترکی است و البته برخی از رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.
  • دانشگاه فنرباغچه: یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل داروسازی در ترکیه همین دانشگاه است.
  • دانشگاه اژه: سومین دانشگاه بزرگ دولتی ترکیه که در شهر زیبای ازمیر قرار دارد و تنوع بالای رشته‌ها در مقاطع مختلف سبب شده که قشر زیادی دانشجو جذب اینجا شوند.
  • دانشگاه مارمارا: دانشگاه مارمارا در منطقه فاتیح استانبول قرار دارد و دومین دانشگاه بزرگ در کل ترکیه است.
  • دانشگاه آجی بادام: یک دانشگاه خصوصی در منطقه آسیایی استانبول که رشته رادیولوژی در آن ارائه می‌شود و 3500 دلار شهریه آن است.
  • دانشگاه دوکوز ایلول: یک دانشگاه دولتی در شهر ازمیر که نام دیگر آن دانشگاه 9 ایلول است و رشته‌های آن به زبان‌های ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند.

بازار کار رادیولوژی در ترکیه

در پایان تحصیل رشته رادیولوژی در ترکیه، دریچه جدید و لذت‌بخشی از تجربه شاغل شدن به روی شما باز خواهد شد. بازار کار رادیولوژیست در ترکیه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و هر چه علم پزشکی پیشرفت بیشتری می‌کند، اهمیت جایگاه این شغل در حیطه درمان و بهداشت بیشتر مشخص می‌شود. فارغ‌التخصیلان رادیولوژی در دانشگاه‌های ترکیه در پایان بعنوان رادیولوژیست جذب کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تصویربرداری، مراکز درمانی و بهداشتی و … می‌شوند. حالت بهتر شغلی برای متخصص رادیولوژی این است که به صورت شخصی مرکز رادیولوژی و تصویربرداری تاسیس کند که در این صورت نیاز به تخصص، مهارت و مجوزهای لازم از ادارات مربوطه دارد.

درآمد رادیولوژی در ترکیه

خبر خوب ما برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی رادیولوژی در ترکیه این است که سطح درآمد این رشته  در ترکیه جزو مشاغل پردرآمد است. شما به طور میانگین 401728 لیر در ماه در آمد خواهید داشت. این یعنی به طور میانگین هر ماه، 19314 لیر درآمد یک فیزیولوژیست در ترکیه است. این مقدار درآمد برای یک تازه کار در این رشته، 265158 لیر در سال و در بیشترین حالت برای ارشد رادیولوژی به 556750 لیر در سال و حتی بیشتر نیز خواهد رسید. البته این را نیز باید بدانید که بسته به شهر، مهارت، مدرک تحصیلی و جنسیت نیز سطح درآمد بالا و پایین خواهد شد. در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، آنکارا و ازمیر سطح درآمد بسیار بیشتر از دیگر شهرها است.

پیشنهاد میکنیم اگر قصد سفر به استانبول و خرید خانه دارید، صفحه سایت خرید خانه در استانبول را بخوانید.

پیش بینی‌ شده است که تا سال 2026 سطح حقوق رادیولوژی در ترکیه 46 درصد افزایش پیدا کند. این یعنی متوسط درآمد به 587542 لیر در سال خواهد رسید که از بیشترین درآمد یک ارشد رادیولوژی در حال حاضر بیشتر خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *