دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه

دندان پزشکی در ترکیه بدون کنکور

دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه یکی از پرچالش‌ترین موارد برای دانش آموزان است. آیا به راستی می‌توان بدون کنکور در رشته دندانپزشکی قبول شد و با مدرک معتبر و رسمی فارغ التحصیل شد؟ شایداز خود بپرسید مگر می‌شود بدون آزمون ورودی در رشته دندانپزشکی در ترکیه تحصیل کرد؟

باید در جواب این سوال بگوییم: بله امکان پذیر است. این امکان برای برخی از دانشگاه‌های معتبر و رسمی ترکیه وجود دارد که شما بدون آزمون بتوانید در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، داروسازی، رشته های مهندسی و … تحصیل کنید. اگر شما نیز به دنبال قبولی دندانپزشکی بدون کنکور و آزمون هستید، حتما تا انتهای این مقاله را به خوبی بخوانید.

مشاوره تحصیلی

امکان اخذ پذیرش در دانشگاه‌های بدون آزمون ترکیه در شرایط خاصی برای دانشجویان بین‌المللی ممکن شده است و در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد این مسئله صحبت کنیم. اگر می‌خواهید اپلای دندانپزشکی در ترکیه بدون ثبت نام آزمون sat و آزمون یوس را بگیرید، باید دانشگاه‌هایی که بدون آزمون، دانشجو پذیرش می‌کنند را بشناسید. در کنار این شرایطی که شانس شما برای پذیرش دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور را بالا می‌برد، در خود تقویت کنید. یعنی شما هم می‌توانید بدون آزمون و کنکور وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید. در کل سه راه برای تحصیل در ترکیه دارید:

  • اخذ پذیرش با مدرک sat (بیشتر برای دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه)
  • اخذ پذیرش با مدرک yos (بیشتر برای دانشگاه‌های ترکی زبان ترکیه)
  • اخذ پذیرش بدون کنکور (برای تعدادی از دانشگاه‌های دولتی و خصوص ترکیه)

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

از جمله مزیت‌هایی که تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون دارد، این است که شما هزینه و زمانی که باید برای اخذ نمره قبولی آزمون ورودی دانشگاه کنار بگذارید را نخواهید داشت. هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون هم با توجه به دانشگاه‌ها متفاوت است. یکی از راه‌های مطمئن و راحت برای قبول شدن در رشته دندانپزشکی ترکیه پذیرش بدون آزمون است. و این مسئله یکی از نگرانی‌های اصلی دانشجویان علاقمند به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی است. مسئله‌ای که تا حد زیادی برطرف شده است. چرا؟

  • اگرچه در چند سال اخیر، تنها دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، پذیرش دانشجو بدون آزمون را ارائه می‌دادند، اما اکنون شما می‌توانید دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور را در دانشگاه‌های دولتی نیز بدست بیاورید.
  • دپارتمان یو اف اس پروسه ثبت نام و اخذ پذیرش در بهترین دانشگاه‌های ترکیه بدون ارائه گواهی آزمون ورودی را برای دانشجویان ایرانی فراهم کرده‌است.

و اما مزیت‌های تحصیل دندانپزشکی بدون آزمون در ترکیه چیست؟

  • درآمد دندانپزشک در ترکیه بسیار خوب است. همانطور که در داخل کشور خودمان نیز، دندانپزشک‌ها درآمد زیادی از ابتدای فارع‌التحصیلی خود دریافت می‌کنند. متوسط درآمد دندانپزشکی در ترکیه 18100 لیر در ماه است. این درآمد، بسته به تجربه، شهر محل کار، توانایی و تخصص نیز تا بالای 27700 لیر در ماه افزایش پیدا می‌کند.
  • امکان تحصیل دندانپزشکی بدون کنکور در ایران وجود ندارد! برای همین بهترین گزینه برای کسانی که می‌خواهند بدون آزمون وارد دانشگاه شوند، پذیرش دانشگاه‌های برتر ترکیه است.
  • تعدادی از دانشگاه‌هایی که پذیرش دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون و کنکور را ارائه داده‌اند، در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند. و این یعنی شما به آسانی بعد از تحصیل می‌توانید مدرک خود را نه تنها به کشورهای اروپایی و آمریکایی بلکه به ایران نیز ارائه دهید.
  • تعدادی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه از جمله دانشگاه قاضی، دانشگاه سلیمان دمیرل و دانشگاه ازمیر کاتیب چلبی، تنها برای رشته دندانپزشکی مورد تایید هستند.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی دانشگاه مدیپول استانبول

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان دندان پزشکی بدون کنکور خارجی

برای ثبت نام در رشته دندان پزشکی بدون کنکور دانشگاه‌های ترکیه، باید درخواستی به صورت حضوری یا از طریق پست با مدارکی که در این بخش مشخص شده به دانشکده ارسال شود. درخواست‌هایی که بیانگر مفقود شدن مدارک باشند، بی اعتبار تلقی می‌شوند.

دانشکده مسئولیتی در قبال تاخیر‌هایی که ممکن است در نامه‌های ارسال شده از طریق پست/محموله ایجاد شود نخواهد داشت و نامه‌هایی که در دوره درخواست به دانشکده نرسند ارزیابی نخواهند شد. مدارک و اسناد لازم جهت ثبت نام در دانشگاه‌های کشور عبارت‌اند از:

  1. درخواست
  2. برگه یا نامه دادگستری
  3. کپی دیپلم و ترجمه مدرک
  4. کپی پاسپورت و ترجمه آن
  5. گواهی معادل سازی شورای آموزش عالی
  6. تعهدنامه (سندی که باید از سردفتر دریافت شود مبنی بر اینکه در طول تحصیلات تخصصی به آنها بورسیه می‌شود یا هزینه‌های آنها در ترکیه تأمین می‌شود)
  7. گواهی آموزش زبان ترکی در صورت عدم وجود آن در زمان ثبت نام باید حداکثر ظرف مدت 1 سال اخذ باشد و به ریاست دانشگاه ارائه شود.
  8. 4 عدد عکس
  9. مدرک زبان انگلیسی
  10. گزارش سلامت
  11. گزارش اقامت

شرایط پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه

و اما برای اخذ پذیرش دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور چکار باید کرد؟ اولین شرط، داشتن مدرک دیپلم رشته تجربی است. شما باید دوره دبیرستان را تمام کرده و مدرک خود را دریافت کرده باشید. تا بتوانید در مرحله درخواست، ترجمه معتبر آن به زبان ترکی یا انگلیسی را به دانشگاه ارائه دهید. شرط مهم دیگر برای پذیرش دندانپزشکی بدون آزمون، نمره بالای معدل دیپلم شما (15 به بالا) است. یادتان باشد که تنها معدل بالای دیپلم، شانس شما برای اخذ پذیرش رشته دندانپزشکی بدون آزمون را بالا خواهد برد. در کنار این دو مورد، داشتن مدرک زبان و گواهی‌های دیگر معتبر (حداقل نمره 6 آیلتس و 80 تافل) نیز برای شما امتیاز مثبت محسوب خواهد شد. چرا که برخی از دانشگاه‌ها با دیدن مدرک زبان، چشم خود را بر روی معدل پایین خواهند بست و درخواست دانشجو را تایید می‌کنند.

نکته مهم: حتی اگر شرایط بالا را ندارید و یا در رشته‌ای به غیر از تجربی تحصیل کرده‌اید، نگران نباشید. کافی است با مشاوران ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را برای پذیرش دانشگاه‌های خصوصی دریافت نمایید.

برای ثبت نام دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون نیز به مدارک نیز نیاز خواهید داشت:

  • ارائه اصل مدرک شناسایی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ترجمه معتبر
  • ریزنمرات 4 سال آخر دبیرستان به همراه ترجمه معتبر
  • عکس 3*4

مزیت‌های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

دلایل متعددی باعث می‌شوند تا توصیه کنیم ترکیه را برای تحصیل در رشته دندانپزشکی انتخاب کنید. از این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:.

  1. مورد تأیید بودن مدرک اکثر دانشگاه‌های ترکیه در ایران
  2. کم ‌هزینه ‌بودن تحصیل در این کشور
  3. بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌های این کشور
  4. کم بودن هزینه‌های اقامت
  5. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور

دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه در دانشگاه های دولتی

آیا می‌دانستید که هر ساله 20000 درخواست برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه از سوی دانشجویان خارجی ارسال می‌شود. سهم ایرانیان از این ظرفیت، 3000 نفر است. حال ترکیه کلا حدود 4 هزار دانشجو به طور سالانه پذیرش می‌کند. دقت کردید؟ رقابت زیادی بر سر اخذ پذیرش دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد. چرا که ترکیه کشوری اروپایی-آسیایی پیشرفته است که تعدادی از دانشگاه‌های دولتی Hن در لیست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند. از طرفی هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها، به مراتب پایین‌تر از دانشگاه‌های هم‌تراز اما در دیگر کشورهای اروپایی است.

بیشتر بخوانید: شرایط پذیرش دانشگاه یدی تپه

نکته مهم در مورد پذیرش دانشگاه‌های دولتی ترکیه این است که تا چند سال پیش، تنها از طریق آزمون‌های ورودی از جمله آزمون سات، آزمون یوس، آزمون تومر و … دانشجو خارجی پذیرش می‌کردند. اما اکنون امکان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور در 7 دانشگاه دولتی ممکن شده است. و این شاید بهترین خبری باشد که شما منتظر شنیدن آن بوده‌اید. از جمله آن‌ها، دانشگاه آنکارا و دانشگاه آتاتورک هستند که دو مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشند. دیگر دانشگاه‌ها برای دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور:

  • دانشگاه کارابوک
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه آبانت عزت بایسال
  • دانشگاه اک‌دنیز
  • دانشگاه ییلدریم بیازیت

دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه در دانشگاه های خصوصی ترکیه

برای تحصیل دندانپزشکی بدون آزمون در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد که بهتر است بدانید. خبر خوب اینکه، در بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، امکان تحصیل رشته دندانپزشکی بدون کنکور و آزمون ورودی وجود دارد. در همان حال، بسیاری از همین دانشگاه‌های خصوصی از جمله دانشگاه یدی تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه بیرونی و … در لیست بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار دارند.  یعنی شما حق انتخاب‌های عالی در میان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه خواهید داشت. اما از طرفی هیچ‌کدام از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار ندارند. اگرچه تمام آن‌ها مورد تایید کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند. یعنی شما در پایان تحصیل می‌توانید مدرک خود را به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی ارائه دهید. برای کار با مدرک دانشگاه خصوصی ترکیه در ایران نیز باید:

  1. آزمون بین‌المللی مخصوص دانشجویان غارغ‌التخصیل خارجی و به تایید رساندن مدرک در ایران با پرداخت هزینه
  2. گذراندن چند واحد (18 تا 24) مازاد در ایران (این مورد برای فارغ‌الحتصیلان دانشگاه‌های دولتی نیز مطرح است)

از جمله دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دانشگاه بیرونی
  2. دانشگاه یدی تپه
  3. دانشگاه مدیپل
  4. دانشگاه فنرباغچه
  5. دانشگاه سابانجی
  6. دانشگاه بیلکنت

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون2023

هزینه تحصیل دندانپزشکی بدون آزمون در ترکیه بسته به نوع دانشگاه، زبان تحصیل و نوع پذیرش شما متفاوت است. سطح شهریه‌ها در دانشگاه‌های دولتی بیشتر از خصوصی است. از طرفی تحصیل به زبان انگلیسی گران‌تر از زبان ترکی است. بعنوان مثال شهریه دندانپزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه بیرونی 17 هزار دلار و به زبان ترکی 15 هزار دلار است. همین شهریه را اگر قبل از آغاز سال تحصیل پرداخت کنید مشمول 10 درصد تخفیف می‌شود. از طرفی اگر بتوانید بورسیه دانشگاه‌های ترکیه را بدست بیاورید، فرصت تحصیل رایگان دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور و یا تحصیل کم‌هزینه را نیز خواهید داشت. همین شهریه برای دانشگاه دولتی مانند دانشگاه حاجت تپه استانبول، 16821 لیر برای هر ترم است.

بهترین دانشگاه برای رشته دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه

دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه در دانشگاه های دولتی

در حال حاضر بهترین دانشگاه برای پذیرش دندانپزشکی بدون آزمون ورودی در ترکیه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه بیرونی، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه مدیپل، دانشگاه فنرباغچه، دانشگاه باشکنت، دانشگاه کوچ و دانشگاه باهچه شهیر است. برای کسب اطلاعات کامل و تخصصی در این زمینه نیز حتما با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

آیا بعد از تحصیل می توانم در ایران مشغول به کار شوم؟

البته که شما در پایان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور می‌توانید به داخل ایران برگردید و مشغول به کار شوید. شرایط مشغول به کار شدن نیز گذراندن چند واحد درسی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه است. که اگر دانشگاه مقصد شما مورد تایید وزارت بهداشت نباشد باید یک آزمون بین‌المللی خاص را بگذرانید سپس مشغول به کار شوید. یعنی در هر صورت شما با گرفتن مدرک دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون می‌توانید در هر کشوری که تمایل دارید مشغول به کار شوید.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در سال تحصیلی 2022 -2023

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

هر سال لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران به صورت بخش‌نامه رسمی اعلام می‌شود. اگر متقاضی پذیرش رشته دندانپزشکی بدون آزمون دانشگاه‌های مورد تایید ایران هستید، باید به روز رسانی‌شده لیست را دریافت کنید، چرا که هر ساله تعدادی دانشگاه از این لیست کم و زیاد می‌شود. پروسه قرارگیری یک دانشگاه در این لیست نیز بر اساس رنکینگ جهانی دانشگاه در سیستم‌های معتبر از جمله TIMES، QS و Shanghai صورت می‌گیرد. در کنار این، فاکتورهای دیگر مانند سطح امکانات دانشگاه، سابقه پژوهشی و برنامه‌های علمی نیز در جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت لیست دانشگاه‌های مورد تایید مشخص‌ می‌شوند.

در کل 170 دانشگاه و دانشکده و مدرسه برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی در کشور ترکیه وجود دارد. تعدادی از بهترین‌ها در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر، ارزروم و بدروم قرار دارند. در اینجا به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه اشاره کرده‌ایم:

  • دانشگاه آنکارا: دانشگاه دولتی آنکارا، در پایتخت ترکیه قرار دارد و سطح بالایی از تنوع رشته‌ها را به دانشجویان خود ارائه کرده است. این دانشگاه همواره جزو 5 دانشگاه برتر ترکیه بوده است.
  • دانشگاه آتاتورک: دانشگاه دولتی آتاتورک در شهر ارزروم قرار دارد و زبان تحصیل در آن انگلیسی و ترکی است. این دانشگاه برای رشته‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، اقتصاد، هنر و … طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.
  • دانشگاه اژه: دانشگاه اژه در شهر زیبای ازمیر نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. سطح کیفیت و رتبه دانشگاه هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی بسیار بالا (6امین دانشگاه برتر ترکیه) است. برای همین رقابت بر سر پذیرش این دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملی مقداری زیاد است.
  • دانشگاه حاجت تپه: یک دانشگاه دولتی در شهر زیبای آنکارا که در حال حاضر، بهترین دانشگاه ترکیه برای تحصیل دندانپزشکی و پزشکی است. شهریه این دانشگاه در سطح بسیار مناسبی قرار دارد، سطح پژوهشی و رنک آن بسیار بالا است و فرصت‌های بی‌نظیری در طول دوره تحصیل پیش روی شما خواهد بود.
  • دانشگاه استانبول: یکی دیگر از انتخاب‌های فوق‌العاه برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران، دانشگاه دولتی استانبول در شهر بزرگ و توریستی استانبول است.
  • دانشگاه کوچ: اگرچه دانشگاه کوچ را تحت عنوان گران‌ترین دانشگاه ترکیه می‌شناسند، اما این دانشگاه پذیرش دندانپزشکی در ترکیه بدون کنکور دارد و از طرفی با ارائه بورسیه، سطح شهریه‌ها را تعدیل کرده است.
  • دانشگاه سلیمان دمیرل: دانشگاه سلیمان دمیرل یک دانشگاه دولتی در شهر اسپارتا است که جزو استان‌های غربی ترکیه است. مدرک دندانپزشکی دانشگاه سلیمان دمیرل مورد تایید ایران است.
  • دانشگاه قاضی: دانشگاه قاضی یک دانشگاه دولتی در شهر زیبای آنکارا است که مدرک دندانپزشکی آن در سال 2022-2023 مورد تایید ایران است.
  • دانشگاه کاتب چلبی ازمیر: اینجا نیز یک دانشگاه دولتی و معتبر در شهر تاریخی و زیبای ازمیر است. مدرک دندانپزشکی دانشگاه کاتب چلبی ازمیر مورد تایید وزارت بهداشت است و در پایان تحصیل می‌توانید آن را به ایران ارائه دهید. با تحصیل در این دانشگاه می‌توانید از برنامه‌های فوق‌العاده آن از جمله برنامه اراسموس، مولانا، فارابی و بورسیه‌های تحصیلی بهره‌مند شوید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *