دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

کدام یک از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟ جواب این سوال برای بسیاری از دانشجویان ایرانی که به دنبال تحصیل در ترکیه هستند، اهمیت دارد. مخصوصا اگر تمایل دارید که بعد از تحصیل به ایران برگردید و مشغول به کار شوید.

با توجه به شرایط تحصیل پزشکی در داخل کشور و در عین حال قرار داشتن تعدادی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا در ترکیه، هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی جذب دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه می‌شود. در این میان لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران شامل تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است.

دانشگاه‌هایی که توانسته‌اند رنک و رتبه‌ی بسیار خوبی در پایگاه‌ها و سیستم‌های اعتبارسنجی دانشگاه‌های جهان از جمله QS و THE کسب کنند. مدرک دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه در داخل ایران اعتبار دارند و شما تنها نیاز به گذراندن چند واحد مازاد دارید.

سپس می‌توانید به راحتی با مدرک پزشکی ترکیه، مدرک دندانپزشکی ترکیه، مدرک پرستاری ترکیه و دیگر رشته‌های پیراپزشکی در داخل ایران مشغول به کار شوید.

و اما نکته مهم در مورد فهرست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران این است که هر ساله این لیست در قالب اطلاعیه از طرف سازمان وزارت بهداشت کشور ایران منتشر می‌شود. امکان دارد برخی از دانشگاه‌ها به لیست اضافه شوند و برخی از دانشگاه از لیست حذف شوند.

برای همین بهتر است که هر سال به صورت بروزرسانی شده این لیست را چک کنید. هرچند برخی از معروف‌ترین دانشکده‌های پزشکی و دانشگاه‌های ترکیه همواره در لیست قرار داشته‌اند. با ما در این مقاله همراه باشید تا به طور کامل به معرفی دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران بپردازیم و شرایط کار کردن با مدارک دانشگاهی ترکیه در ایران را به شما بگوییم.

اطلاعیه وزارت بهداشت برای لیست 2021-2022

 

سه نظام رتبه‌دهی دانشگاه‌ها (QS، THE و SHANGHAI) برای تعیین دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران مورد توجه کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور قرار می‌گیرند. امسال در 244 امین جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور، یک جدول پیوست اعلام شده است که به تفکیک هر کشور، دانشگاه‌های مورد تایید در آن لیست شده‌اند. ما در یو اف اس بخش مربوط به دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران را برایتان جدا کرده‌ایم.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه 2022

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت

مزایای تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی شامل موارد زیادی از جمله کیفیت بالای تحصیل، شهریه مناسب رشته‌های تاپ، امکانات بالای دانشگاه‌ها مطابق با استانداردهای جهانی، بورسیه‌های تحصیلی بی‌نظیر و برنامه‌های تبادل دانشجو از جمله اراسموس، فارابی و مولانا است. خیلی طبعیی است که دانشجویان زیادی به دنبال گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه باشند. در این میان دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم همواره در اولویت‌های انتخاب‌های ایرانیان هستند. در اینجا هر کدام از 15 دانشگاه‌ مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه به همراه مختصر توضیحات آورده شده‌اند. خبر خوب ما اینکه قبلا هیچکدام از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نبودند، اما در لیست 2021-2022 پنج دانشگاه خصوصی برتر ترکیه نیز وجود دارند. و این فوق‌العاده است، مخصوصا برای کسانی که به دنبال تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی بدون کنکور در ترکیه هستند.

دانشگاه های دولتی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

  • دانشگاه آنکارا ترکیه:

یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای تحصیل در رشته‌های تاپ از جمله پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، معماری، مهندسی، هنر، حقوق و … است که در پایتخت ترکیه قرار دارد. چهارمین دانشگاه برتر ترکیه که شرط اصلی پذیرش در دانشگاه شرکت در آزمون یوس دانشگاه آنکارا و کسب نمره حداقل 50 در این آزمون است. البته از طریق آزمون یوس، بورسیه و بدون آزمون ورودی نیز دانشجو پذیرش می‌کند. زبان اصلی تحصیل در دانشگاه آنکارا ترکی است و شهریه‌های آن در سطح بسیار مناسبی قرار دارند. اولین دانشگاه دولتی در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه، دانشگاه آنکارا است.

  • دانشگاه آتاتورک ارزروم

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران که دانشجویان ایرانی زیادی برای تحصیل رشته‌ی پزشکی و پیراپزشکی راهی آن می‌شوند. در این دانشگاه 23 دانشکده با تنوع بالای رشته‌ها وجود دارد. رشته پزشکی دانشگاه آتاتورک ترکیه در جایگاه 8ام کشوری قرار دارد و این واقعا عالی است. پذیرش این دانشگاه با کسب نمره 90 د ررشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و کسب نمره 1400 در آزمون سات امکان‌پذیر است. که البته می‌توانید بدون کنکور و به شرط معدل بالا و یا از طریق شرکت در بورسیه‌های تحصیلی، پذیرش بگیرید. شهریه پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آتاتورک 7500  لیر است. دانشگاه آتاتورک نمره یوس دیگر دانشگاه‌ها را با اعمال ضریب 0.8 قبول می‌کند.

  • دانشگاه اژه ازمیر

دانشگاه دولتی اژه بهترین دانشگاه شهر ازمیر و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. یکی از بهترین‌ها برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران که در رتبه 7ام دانشگاه‌های برتر ترکیه قرار دارد. برای پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اخذ نمره 90 در آزمون یوس دانشگاه و کسب نمره 40 برای دیگر رشته‌ها الزامی است. نکته جذاب در مورد دانشگاه اژه، برنامه‌های متنوع تبادل دانشجو از جمله برنامه اراسموس، اراسموس پلاس، اورهان و فارابی است. تنوع رشته‌ها در این دانشگاه نیز بسیار بالا است و شاهد یک جو علمی بسیار متنوع و سطح بالا خواهید بود. در پایان نیز به شما مدرک بین‌المللی معتبر داده می‌شود که می‌توانید به کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی کشور خودمان ایران آن را ارائه دهید.

  • دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه از دانشگاه‌های دولتی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. دو پردیس صحیه و بی‌تپه دانشگاه حاجت تپه در شهر زیبای آنکارا قرار دارند. اینجا را سومین دانشگاه برتر ترکیه می‌دانند. البته برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در رتبه بهترین دانشگاه ترکیه قرار دارد. پس خیلی طبیعی است که شاهد رقابت زیادی بر سر گرفتن پذیرش رشته‌های آن وجود داشته باشد. برای گرفتن پذیرش دانشگاه حاجت تپه حداقل تمره 1200 در آزمون SAT و نمره 25 در آزمون ACT الزامی است. یادتان باشد باید حتما در زمان‌های اعلام شده در تقویم آموزشی دانشگاه نسبت به ثبت نام اقدام کنید. بعلاوه شانس خود را در گرفتن بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه نیز امتحان کنید. شهریه پزشکی آن 46632 لیر و شهریه رشته دندانپزشکی 16821 لیر است.

  • دانشگاه دوکوز ایلول

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران دانشگاه دوکوز ایلول در ازمیر است. اینجا یکی از بهترین و در عین حال قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که توانسته در پایگاه‌های اعتبارسنجی جهانی معتبر از جمله QS و THE حضور داشته باشد. آزمون ورودی دانشگاه دوکوز ایلول آزمون یوس است. البته دانشگاه، آزمون یوس 4 دانشگاه دیگر (دانشگاه ارجیس، دانشگاه 19 مایس، دانشگاه سامسون و دانشگاه اولوداغ) را نیز قبول می‌کند. شهریه دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول 490500 لیر است. که البته هر سال می‌توانید برای اخذ بورسیه دولتی و دانشگاهی (ترکیه بورسلاری و برنامه‌های خود دانشگاه) اقدام کنید.

  • دانشگاه استانبول ترکیه

بهترین دانشگاه استانبول و دومین دانشگاه برتر ترکیه در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد. باید هم همین طور باشد. دانشگاه استانبول یک دانشگاه دولتی با 16 دانشکده غنی و معتبر است که در هر کدام از آن‌ها تعدادی از بهترین رشته‌ها ارائه می‌شوند. در گرایش‌های مختلف تخصص پزشکی از جمله جراحی عصبی، جراحی پلاستیک و درماتولوژی حتی بهترین دانشگاه ترکیه است. دانشگاه استانبول بهترین است، پس هیچ‌وقت از درخواست پذیرش این دانشگاه غافل نمانید. مدرک تحصیلی دانشگاه استانبول اعتبار بالایی هم در داخل ترکیه و هم در خارج از ترکیه دارد.

  • دانشگاه قاضی ترکیه

یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه که در شهر زیبای آنکارا قرار دارد. این دانشگاه نیز جزو دانشگاه‌های مطرح ترکیه در سطح جهانی است. برای اخذ پذیرش این دانشگاه باید در آزمون سات شرکت کنید و حداقل نمره 1200 از 1600 را کسب کنید. نکته مهم برای داوطلبان این است که باید برای رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی معدل بالای 18 داشته‌ باشند. برای دیگر رشته‌ها نیز معدل 17 الزامی است. هر کدام از این رشته‌ها نیز 10 نفر ظرفیت دارند. شهریه تحصیل نیز برای رشته پزشکی 5544 لیر، دندانپزشکی 5607 لیر و داروسازی 5607 لیر است.

  • دانشگاه کاتب چلبی

می‌توان گفت یکی از دانشگاه‌های تازه تاسیس ترکیه است که در سال 2010 فعالیت رسمی خود را شروع کرد. اکنون نیز در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه قرار دارد. پذیرش دانشگاه نیز از طریق دو آزمون مهم سات و یوس صورت می‌گیرد. اخذ نمره 50 برای آزمون یوس و 750 برای آزمون سات الزامی است. شهریه دانشکده پزشکی آن 1773 لیر و شهریه دانشکده دندانپزشکی 1482 لیر است. در این دانشگاه به امکانات خاصی از جمله مراکز تحقیقاتی متعدد، سالن‌های کنفرانس، سالن‌های ورزشی،بیمارستان و … دسترسی خواهید داشت.

  • دانشگاه مارمارا استانبول

می‌دانستید که دانشگاه مارمارا، بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی ترکیه است؟ رشته‌های مختلف گرایش‌های تجربی، ریاضی، هنر، انسانی و زبان در این دانشگاه تدریس می‌شوند. یک دانشگاه با 17 دانشکده تخصصی و 11 موسسه آموزشی که در سال‌های اخیر توانسته رتبه‌های بسیار خوبی در سطح ملی و جهانی کسب کند. می‌گوییم بزرگ چرا که دانشگاه 14 پردیس بزرگ در مناطق مختلف اروپایی و آسیایی استانبول دارد. آزمون ورودی مهم دانشگاه مارمارا، آزمون یوس است که برای پذیرش باید نمره قبولی دانشگاه را در آن کسب کنید. به‌علاوه برای دانشجویان انواع بورسیه تحصیلی، بورسیه دانشگاه، بورسیه اسکان و امکان کار دانشجویی و کسب درآمد نیز ممکن شده است.

  • دانشگاه 19 سامسون

نام دیگر آن دانشگاه اون دوکوز مایس است. یک دانشگاه دولتی که در  استان سامسون ترکیه قرار دارد و توانسته در لیست بهترین‌ دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار داشته باشد در حالیکه خارج از شهرهای بزرگی مانند آنکارا، استانبول یا ازمیر است. دانشگاه در نوع خود قدمت زیادی دارد و همواره جزو 40 دانشگاه برتر ترکیه بوده است. زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه ترکی است اما به دیگر زبان‌ها از جمله انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز امکان تحصیل وجود دارد. آزمون ورودی دانشگاه نیز دو آزمون یوس و آزمون سات می‌باشند. یکی دیگر از موارد مهم در پذیرش دانشگاه 19 سامسون، محدودیت‌های سنی داوطلبان است.

دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

  • دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه کوچ از جمله دانشگاه‌های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و … در ترکیه است. 6 دانشکده دارد و در شهر زیبای استانبول قرار دارد. برای بسیاری از زمینه‌ها، رتبه بسیار خوبی در سطح جهانی دارد. 30  درصد کادر آموزشی این دانشگاه، بین‌المللی هستند. تمام دانشجویان متقاضی این دانشگاه می‌توانند در برنامه‌های تبادل دانشجو شرکت کنند و یا درخواست انواع بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌ دهند. دانشگاه کوچ هم مورد تایید وزارت بهداشت و هم مورد تایید وزارت علوم است. پذیرش دانشگاه نیز از طریق آزمون اس ای تی ترکیه است. ( پیشنهاد می‌کنیم مقاله آزمون اس ای تی چیست را مطالعه کنید) نکته مهم دیگر در مورد این دانشگاه، سطح پایین و مناسب شهریه رشته‌های مختلف آن است.

  • دانشگاه آجی بادام ترکیه

یکی از دانشگاه‌های خصوصی برتر ترکیه که در سال 2007 در استانبول تاسیس شد. این دانشگاه هر سال تعدادی از دانشجویان خود را در طرح تبادل دانشجو به دیگر دانشگاه‌های برتر اروپا می‌فرستد. رشته‌ی پزشکی دانشگاه آجیبادم در ترکیه 36 است و این برای طرفداران این رشته خیلی جذاب به نظر می‌رسد. برای اینکه بتوانید در این دانشگاه که در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد، باید در آزمون سات یا یوس شرکت کنید. کسب حداقل نمره 1200 آزمون سات و 75 آزمون یوس برای رشته پزشکی الزامی است. البته آزمون یوس دانشگاه آنکارا، دانشگاه استانبول و دانشگاه مارمارا نیز با نمره 90 مورد قبول است.

  • دانشگاه باشکنت ترکیه

دانشگاه باشکنت ترکیه یک دانشگاه خصوصی بسیار عالی در محله فاتح سلطان آنکارا است. رتبه‌های جهانی این دانشگاه در پایگاه‌های QS و THE در سال 2022 به ترتیب 251-300 و +401 بوده است که واقعا عالی است. همواره باشکنت یکی از بهترین‌ دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بوده است و اکنون در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است. برای اینکه بتوانید پذیرش دانشگاه بدست بیاورید، داشتن معدل 16 برای دو رشته پزشکی و دندانپزشکی الزامی است. حال اگر معدل‌های بالاتر نیز داشته باشید، می‌توانید برای اخذ پذیرش بدون کنکور اقدام کنید. البته شهریه آن نسبت به دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه مقداری بالاتر است اما اینجا نیز شما فرصت بهره بردن از بورسیه‌های دانشگاه را خواهید داشت.

  • دانشگاه یدی تپه استانبول

دانشگاه یدی تپه در استانبول نیز یک دانشگاه خصوصی بسیار پرطرفدار است که تنوع بالایی دررشته‌های ارائه شده دارد. همین سبب شده است دانشجویان با علایق تحصیلی مختلف جذب تحصیل در این دانشگاه شوند. دانشجویان ایرانی نیز به سبب مورد تایید بودن دانشگاه از نظر وزارت بهداشت ایران، بر سر گرفتن اپلای این دانشگاه با هم به رقابت می‌پردازند. دانشگاه یدی تپه به تنهایی 3 بیمارستان بزرگ و تخصصی دارد. برای اخذ پذیرش این دانشگاه نیز به شرکت در آزمون سات و آزمون ACT نیاز خواهید داشت. زبان اصلی تحصیل در این دانشگاه، انگلیسی است اما به دیگر زبان‌های ترکی، روسی، فرانسوی و آلمانی نیز برخی از رشته‌ها ارائه می‌شوند.

  • دانشگاه باهچه شهیر

یکی از نام‌آشناترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که در شهر زیبای استانبول و در لوکس‌ترین منطقه آن یعنی منطقه بشیکتاش واقع شده است. دانشگاه رنک بسیار خوبی در سطح ملی و جهانی دارد و دانشجویان کشورهای مختلف برای پذیرش آن وارد رقابت می‌شوند. دانشگاه باهچه شهیر قراردادهای کاری و آموزشی با بیش از 1800 برند دارد که هم در داخل ترکیه و هم در خارج از آن قرار دارند. برای همین است که این دانشگاه همواره در استراتژی‌های آموزشی خود با دیگر دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی داشته است. برای پذیرش دانشگاه باغچه شهیر که از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است ابتدا یک فرم درخواست به دانشگاه ارسال می‌کنید. سپس مدارک خواسته شده از شما را کامل کرده و نسبت به شرکت در آزمون ورودی و پرداخت شهریه باید اقدام کنید.

معادل سازی مدارک دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

 

همانطور که گفته شد، دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کنند می‌توانند در پایان مدرک اخذ شده‌ی خود را به ایران ارائه دهند. در این راستا تنها به گذراندن چند واحد درسی مازاد نیاز خواهند داشت. البته اگر شما در دانشگاهی خارج از لیست اعلام شده تحصیل کردید، باز هم می‌توانید مدرک خود را به ایران ارائه دهید، با این تفاوت که علاوه بر گذراندن چند واحد یک آزمون استاندارد نیز از شما گرفته می‌شود.

  1. آزمون بین‌المللی مخصوص دانشجویان فارغ‌التخصیل خارجی (با پرداخت مقداری هزینه می‌توانید معادل سازی مدرک انجام دهید)
  2. گذراندن چند واحد (18 تا 24) مازاد در ایران برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی

دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران شامل 15 دانشگاه دولتی و خصوصی ترکیه می‌شد در بالا به شما ارائه شد. تمام آن‌ها رشته پزشکی را ارائه می‌دهند و اگر شما متقاضی تحصیل در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت هستید، می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. در این میان، دانشگاه‌های دولتی (10 دانشگاه اول) شهریه پایین‌ترین نسبت به دانشگاه‌های خصوصی (5 دانشگاه دوم) دارند. دانشگاه حاجت تپه بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در ترکیه است که تحصیل در آن به زبان انگلیسی است. بعلاوه در دانشگاه آنکارا، دانشگاه قاضی، دانشگاه استانبول، دانشگاه 19 مایس و دانشگاه کاتب چلبی نیز زبان تحصیل، انگلیسی است. که عموما در هر دانشگاه امکان تحصیل به هر دو زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد و شما بر حسب توانایی و تسلط در هر کدام می‌توانید درخواست پذیرش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *