دانشگاه‌ های ازمیر

بهترین دانشگاه های ازمیر

تحصیل در یک کشور خارجی همیشه یکی از گزینه­ های پیش روی فارغ التحصیلان سطوح مختلف آموزش عالی کشورمان است. کشور ترکیه در دهه ها و سالهای اخیر با توجه به پیشرفت­ های زیادی که در عرصه علم و صنعت و تکنولوژی داشته است هرساله مقصد تعداد زیادی از دانشجویانی است که قصد ادامه دادن تحصیلات خود در یک کشور خارجی و البته در دانشگاهی معتبر را دارند.

در این بین شهر ازمیر ترکیه گزینه مناسبی جهت تحصیل است. ازمیر حدوداً چهار میلیون و سیصد و شصت و هفت هزار نفر جمعیت دارد که این شهر را پس از استانبول و آنکارا به سومین شهر ترکیه از نظر جمعیت بدل کرده است. این شهر هر سال در زمینه های علمی و صنعتی میزبان تعداد زیادی نمایشگاه، کنگره و جلسه است. شهر ازمیر از نظر علمی نیز یکی از شهرهای مهم ترکیه محسوب می شود. وجود چندین دانشگاه معتبر که در ادامه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم و ورود همه ساله تعداد زیادی دانشجو به این شهر جهت تحصیل، همه گویای این مهم است.

در مجموع سیزده دانشگاه در ازمیر فعال هستند و دانشجو می پذیرند و چهار دانشگاه نیز دیگر فعالیتی ندارند و تعطیل شده اند. از این تعداد دانشگاه فعال هشت دانشگاه دولتی هستند و پنج دانشگاه به صورت خصوصی فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید : جاذبه های گردشگری ازمیر

دانشگاه های دولتی شهر ازمیر

تحصیل در دانشگاهی دولتی هم از نظر هزینه برای دانشجو هزینه و مبلغ کمتری را به دنبال دارد و همواره یکی از گزینه های اصلی دانشجویان برای ادامه تحصیل هستند. همانطور که گفته شد هشت دانشگاه دولتی در مجموع در ازمیر فعالیت می کنند که در زیر توضیحاتی در مورد پنج دانشگاه مهم این شهر داده شده است.

دانشگاه اژه

دانشگاه اژه ازمیر

 

دانشگاه اژه ازمیر، قدیمی ترین و بهترین دانشگاه این شهر از نظر علمی و پژوهشی است. این دانشگاه در رتبه چهارم در بین دانشگاه های ترکیه و در رتبه ششصد و شانزده میان دانشگاه های جهان قرار دارد. در میان دانشگاه های آسیایی نیز حائز رتبه چهارصد و چهارده شده است. این دانشگاه در سال 2020 حدود 45.000 دانشجوی داخلی و خارجی داشته است.

دانشگاه اژه هفده دانشکده دارد و در آن هم با زبان ترکی و هم انگلیسی تدریس می شود. این دانشگاه علاوه بر رتبه خوب دارای برنامه های متعدد تبادل دانشجو با دیگر دانشگا های دنیا و فرصت های مطالعاتی بی شمار است. هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار مناسب و از 3500 لیر تا 7000 لیر در سال است.

جهت ادامه تحصیل در این دانشگاه تسلط به یکی از دو زبان ترکی یا انگلیسی و ارائه مدک معتبر مانند نمره آیلتس یا تافل ضروری است. کسب نمره قبولی در آزمون یوس که توسط دانشگاه برگزار می گردد از دیگر شرایط پذیرش در این دانشگاه است. کپی مدارک تحصیلی قبلی، ریز نمرات و پاسپورت نیز هنگام ارائه مدارک جهت درخواست تحصیل در این دانشگاه نیز لازم است.

 دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه 9 ایلول

دانشگاه دوکوز ایلول یکی از مهمترین و بهترین دانشگاه ازمیر و ترکیه است. این دانشگاه یکی از پیشرو ترین دانشگاه های کشور ترکیه در زمینه استفاده از متدهای آموزشی روز دنیاست. این دانشگاه در بین دانشگاه های دنیا حائز رتبه هزار و یک و در میان دانشگاه های آسیایی در رتبه چهار صد و یک قرار دارد. جالب است بدانید در میان دانشگاه های جوان دنیا، رتبه این دانشگاه بین سیصد و پنجاه و یک تا چهارصد است. این دانشگاه با 59 دانشگاه دیگر در 25 کشور دنیا ارتباط علمی و پژوهشی دارد.

هزینه تحصیل در این دانشگاه بسته به رشته مورد نظر متفاوت است. به غیر از رشته های پزشکی که هزینه بالاتری حدوداً 50.000 لیر در سال دارند، هزینه های تحصیل در رشته های دیگر از 4000 تا 7000 لیر در سال متغیر است.

دانشگاه دوکوز ایلول در مجموع هفده دانشکده دارد. در کنار این دانشکده ها ده موسسه، شش هنرستان فنی و یک هنرستان موسیقی و شصت و یک مرکز تحقیقاتی زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کنند. یکی از مزایای مهم دانشگاه دوکوز ایلول بورسیه های تحصیلی متفاوتی است که همه ساله توسط این دانشگاه هم متناسب با شرایط دانشجوهای داخلی و هم دانشجوهای خارجی ارائه می شود.

درست مانند دانشگاه اژه ارائه مدرک معتبر تسلط بر یکی از زبان های ترکی یا انگلیسی الزامی است. مدارک تحصیلی قبلی، ریزنمرات، پاسپورت و عکس مناسب مدارک مورد نیاز دیگر این دانشگاه جهت اقدام به درخواست تحصیل است. آزمون یوس نیز در خود دانشگاه برگزار می گردد و فرد متقاضی باید حداقل نمره قبولی در این آزمون را کسب نماید.

موسسه فناوری ازمیر ترکیه

موسسه فناوری ازمیر

موسسه فناوری ازمیر یا انستیتو تکنولوژی ازمیر یا Izmir institute of Technology یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در سال 1992 تاسیس شده و در رشته های مهندسی و علوم طبیعی فعالیت می کند. رتبه این دانشگاه 2873 در میان دانشگاه های دنیاست و در میان دانشگاه های کشور ترکیه رتبه 41 را از آن خود کرده است.

این دانشگاه در بین دانشگاه های ترکیه دارای مزایای خاصی است. به عنوان مثال زبان تدریس در این دانشگاه صد در صد انگلیسی است و به همین علت دانشجویان خارجی بسیاری خواهان تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه شامل 3 دانشکده و 16 دپارتمان است و حدود 2600 دانشجو در تمامی مقاطع در این دانشگاه تحصیل می کنند.

با توجه به فعالیت های صورت گرفته در موسسه فناوری ازمیر، هدف این دانشگاه تبدیل شدن به یک دانشگاه پیشرو در زمینه علوم و فناوری و پیشرو بودن در میان دانشگاه های ترکیه از نظر متدها و استانداردهای آموزشی روز دنیاست.

این دانشگاه در سواحل اژه و در مناطق طبیعی و دیدنی خارج از شهر بنا شده است. خدمات پزشکی و رفاهی، وجود امکانات ورزشی متنوع، خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیار موسسه فناوری ازمیر را محلی مناسب برای ادامه تحصیل علی الخصوص دانشجویان کشورهای دیگر کرده است.

مدارک تحصیلی معتبر به همراه ریز نمرات، نمره قبولی در آزمون های معتبر زبان انگلیسی مدارکی است که متقاضی تحصیل در این دانشگاه باید هنگام درخواست خود ارائه نماید. قابل ذکر است که قبولی در آزمون یوس این دانشگاه یکی از دیگر شرایطی است که توسط متقاضی تحصیل در این دانشگاه باید برآورده شود.

دانشگاه دموکراسی ازمیر

دانشگاه دموکراسی ازمیر ترکیه

دانشگاه دموکراسی ازمیر در سال 2016 به همراه سه دانشگاه دیگر توسط مجلس ملی کبیر ترکیه تاسیس شد. این دانشگاه به جای دانشگاه ازمیر ترکیه که بعد از کودتای سال 2016 تعطیل شده بود، تاسیس گردید. امّا شورای آموزش عالی ترکیه این مسئله را رد کرده است. در این دانشگاه هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی تدریس صورت می گیرد.

این دانشگاه ده دانشکده شامل دانشکده دندان پزشکی، آموزش، ادبیات، هنرهای زیبا، حقوق، اقتصاد و علوم اداری، معماری، مهندسی، علوم پزشکی و دانشکده پزشکی دارد. به غیر این ده دانشکده سه انستیتو با عناوین انستیتو علوم، انستیتو علوم بهداشتی و انستیتو علوم اجتماعی زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کنند. این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. این دانشگاه توانسته رتبه 9669 را در میان دانشگاه های جهان و رتبه 167 را در بین دانشگاه های ترکیه به دست آورد.

پذیرش این دانشگاه هم از بین ترک ها و کسانی که اجازه اقامت دائم در این کشور دارند و هم از بین خارجی های که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، صورت می گیرد. کسب نمره قبولی در آزمون های زبان یا ترکی یا انگلیسی جهت دانشجویان خارجی الزامی ست. مدارک تحصیلی قبلی و همینطور ریز نمرات معتبر و پاسپورت و کسب نمره حداقلی قبولی در آزمون یوس این دانشگاه نیز از دیگر الزاماتی است که باید برآورده شوند.

دانشگاه باکرچای

دانشگاه باکرچای ازمیر

دانشگاه باکرچای پس از تعطیل شدن دانشگاه گدیز در سال 2016 در شهرستان منمن استان ازمیر تاسیس شده است. خوابگاه های این دانشگاه خصوصی هستند و دانشجویان خارجی ای که قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارند باید برای استفاده از خوابگاه های این دانشگاه هزینه ای را در نظر بگیرند. نام دانشگاه از دره باکرچای استان ازمیر گرفته شده است.

این دانشگاه در مجموع پنج دانشکده به نام های دانشکده علوم و ادبیات، دانشکده حقوق، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشکده مهندسی و معماری و دانشکده علوم بهداشتی و پزشکی و سه مؤسسه با اسامی مؤسسه علوم پایه، علوم اجتماعی و بهداشت دارد.

زبان رایج در این دانشگاه انگلیسی و ترکی است. لذا دانشجویان خارجی موظف اند جهت ادامه تحصیل در این دانشگاه مدرک معتبری مبنی بر تسلط آنها بر یکی از این دو زبان ارائه کنند. دانشجویانی که قادر به ارائه چنین مدرکی نیستند موظف اند در دوره یک ساله آموزش زبان این دانشگاه شرکت کنند و پس از قبول شدن در آزمون های پایانی این دوره می توانند در رشته مورد نظر خود به تحصیل بپردازند.

رتبه دانشگاه باکرچای در میان دانشگاه های دنیا 9933 و در بین دانشگاه های کشور ترکیه 172 است. این دانشگاه در برنامه های بین المللی تبادل دانشجو نیز فعالیت می کنند و دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند فرصت آن را دارند که در دانشگاه های مطرح کشورهای اروپایی نیر به تحصیل بپردازند.

دانشگاه کاتپ چلبی

دانشگاه کاتپ چلبی ازمیر

دانشگاه کاتپ چلبی در سال 2010 و به نام دانشمند عثمانی کاتپ چلبی نامگذاری شده است. این دانشمند در زمینه های مختلفی مثل تاریخ و جغرافیا و کتابشناسی فعال بوده است. این دانشمند به خاطر تفکر آزاد و مثبت نسبت به تمامی علوم جهان شهرت دارد و از نام گذاری این دانشگاه به نام این دانشمند می توان متوجه سیاست های کلی این دانشگاه چه در مورد آموزش و علوم همچنین درباره روابط انسانی شد.

دانشگاه کاتیپ چلبی به دنبال ایجاد یک جامعه از دانشگاهیان با تفکرهای متفاوت و طرز فکری باز و مثبت نسبت به تمامی نظرات علمی ست. به همین علت شعار خود را صدای تفکرهای متفاوت انتخاب کرده است. این دانشگاه در ابتدا تنها در زمینه علوم بهداشتی و علوم فعالیت می کرد، امّا با گذشت زمان وارد دیگر حوزه های علمی از جمله علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم دینی و اسلامی شد.

آموزش در این دانشگاه در سطح بسیار بالایی ست و بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی زیادی به افرادی که شایسته هستند به صورت همه ساله اعطا می گردد. تدریس در این دانشگاه در دو زبان انگلیسی و ترکی صورت می گیرد.

دانشگاه کاتپ چلبی دارای 13 دانشکده، 3 کالج، 1 مدرسه و 2 موسسه است. این دانشگاه بیش از هشتصد عضو هیئت علمی، استاد و کارمند دارد هم اکنون حدود دوازده هزار و پانصد دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل اند که حدود چهارصد نفر از آنها دانشجویان خارجی هستند.

همانطور که گفته شد زبان تدریس در این دانشگاه هم ترکی ست و هم انگلیسی، به همین دلیل دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در این دانشگاه علاوه بر مدارک تحصیلی معتبر نسبت به ارائه نمره کافی در آزمونهای معتبر تعیین سطح یکی از این دو زبان اقدام کنند.

شرایط لازم و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی ازمیر

در توضیحات مربوط به دانشگاه های دولتی ازمیر که در بالا مورد بررسی قرار گرفتند، به صورت خلاصه مدارک و شرایط مورد نیاز هر دانشگاه جهت پذیرش دانشجویان خارجی ذکر شد. در این قسمت نیز به صورت کلی مدارک لازم جهت ارائه به دانشگاه های دولتی ترکیه و شرایط مورد نیاز رو توضیح خواهیم دارد.

آزمون یوس (YOS)

آزمون یوس درست مانند کنکور سراسری کشور خودمان تا سال 2010 به صورت متمرکز در چندین شهر ترکیه برگزار می ­شد، امّا پس از آن هر دانشگاه خود به تنهایی این آزمون را برای دانش آموزان خارجی متقاضی ادامه تحصیل برگزار می کند. این آزمون شامل 80 سؤال در زمینه های مختلفی مانند هوش، هندسه و ریاضیات است. البته قابل ذکر است که هر دانشگاه متناسب با شرایط خود دانشگاه ممکن است تعداد سؤالات در هر بخش و نوع سؤالات را تغییر دهد.

متقاضیان شرکت در این آزمون می باید دانش آموزان خارجی سال آخر دبیرستان یا دارای گواهی پایان تحصیلات دبیرستان باشد. مدارک مورد نیاز جهت شرکت در این آزمون پاسپورت، عکس پرسنلی، مدرک معتبر یا پیش دانشگاهی است. هم چنین برای شرکت در این آزمون واریز هزینه آن اجباریست.

برای دانشجویان مقاطع بالاتر علاوه بر نمره قبولی در آزمون معتبر زبان مورد نظر دانشگاه و ارائه پاسپورت معتبر، آخرین مدرک تحصیلی همراه با ریز نمرات نیز الزامی است. البته شایان توجه است که ممکن است مدارک مورد نیاز در برخی دانشگاه ها بیش از آن چه که ذکر شد، باشد که می توان لیست این مدارک را با جستجو در سایت دانشگاه مورد نظر به دست آورد.

دانشگاه های خصوصی ازمیر

ورود به یک دانشگاه خصوصی جهت ادامه تحصیل ممکن است به مراتب هزینه های بیشتری برای دانشجوی متقاضی داشته باشد، امّا وجود رقبای کمتر ورود را به این دانشگاه ها آسان تر می کند. دانشگاه های خصوصی می توانند گاهی از نظر علمی و رفاهی نیز از برخی دانشگاه های دولتی بهتر عمل کنند. در زیر به بررسی دو دانشگاه خصوصی و مهم شهر ازمیر ترکیه می پردازیم.

دانشگاه اقتصاد ازمیر

دانشگاه اقتصاد ازمیر

دانشگاه اقتصاد ازمیر در سال 2001 به صورت یک موسسه آموزشی عالی خصوصی که به طور تخصصی در رشته اقتصاد فعال است، تاسیس شد. در حال حاضر حدود ده هزار دانشجو در مقاطع مختلف از جمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند.

اکنون رشته های تحصیلی این دانشگاه در پنج برنامه و در قالب رشته های هنر و علوم، رشته های علوم بازرگانی و اجتماعی، رشته های زبان و مطالعات فرهنگی، رشته های علوم مهندسی و رشته های علوم پایه و کشاورزی در تمامی مقاطع دانشجو دارد. قابل ذکر است هزینه تحصیل در این دانشگاه وابسته به رشته و مقطع تحصیلی برای دانشجویان خارجی از 5500 دلار تا 7500 دلار متغیر است.

دانشگاه یاشار

دانشگاه یاشار در سال 1999 توسط بنیاد ورزش و آموزش در استان ازمیر ترکیه تاسیس شده است. استفاده از سیستم های آموزش جهانی و فناوری جهت آموزش از شعارهای این دانشگاه است که دانشگاه یاشار را روز به روز به معیارهای جهانی در زمینه آموزش نزدیک می کند. زبان تدریس در این دانشگاه زبان انگلیسی است و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه موظفند نمره آزمونی معتبر در زبان انگلیسی را هنگام درخواست تحصیل به دانشگاه ارائه کنند.

دانشکده های این دانشگاه عبارتند از دانشکده علوم و ادبیات، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده تجارت، دانشکده حقوق، دانشکده هنر و طراحی، دانشکده مهندسی، دانشکده معماری، دانشکده علوم کاربردی، دانشکده حرفه ای دادگستری و دانشکده زبانهای خارجی. رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه های کشور ترکیه 59 و در بین کشورهای جهان 3310 است. هزینه تحصیل در این دانشگاه به طور میانگین 9000 دلار است.

مدارک مورد نیاز هنگام ارائه درخواست تحصیل در دانشگاه های خصوصی ازمیر

برای تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های خصوصی شهر ازمیر مدارک معتبر تحصیلی قبلی، ارائه ریز نمرات و گذرنامه معتبر الزامی است. با توجه به زبان تدریس در دانشگاه داشتن نمره حداقلی در آزمون معتبر زبان چه ترکی و چه انگلیسی نیز از شرایط اجباری است. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز همراه با جزئیات بیشتر پیشنهاد می شود به سایت دانشگاه مورد نظر خود جهت ادامه تحصیل مراجعه کنید.

سخن آخر

در این نوشته سعی شد شما خواننده محترم را با دانشگاه های ازمیر ترکیه آشنا کنیم. ترکیه کشوری در حال پیشرفت و نزدیک شدن به معیارهای جهانی در زمینه آموزش است و فرصت های آموزشی مناسبی را برای تمامی متقاضیان خارجی تحصیل در این کشور و در هر مقطعی فراهم آورد است. امید است این مطلب کمکی به شما جهت آشنایی هر چه بیشتر و بهتر با دانشگاه های خصوصی و دولتی شهر ازمیر ترکیه کرده باشد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *