جاذبه های گردشگری ازمیر

جادبه های گردشگری ازمیر

ازمیر (Izmir) یک شهر 8 هزار ساله به حساب می‌آید و سومین شهر پرطرفدار و بزرگ ترکیه بعد از استانبول و آنکارا است. در زبان ترکی کلمه ازمیر معنای زیبایی دارد و باید متذکر شد که واقعا این‌چنین است. این شهر بر فراز یک خلیج باریک و بلند قرار گرفته و از زیباترین چشم‌اندازهای آن می‌توان به کرانه‌های دریای اژه ترکیه اشاره کرد. در ادامه با جاذبه های گردشگری ازمیر آشنا خواهیم شد تا در صورت تمایل به سفر و زندگی در این شهر، از جاهای دیدنی آن مطلع باشید.

مشاوره خرید ملک

جاهای دیدنی ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر بسیار زیاد است که ترکیبی از بناهای باستانی، ساحل‌ها، تفریح‌های شبانه و شگفتی‌های طبیعی هستند. این مکان‌ها آن‌قدر زیادند که شاید در یک سفر کوتاه یک‌هفته‌ای فرصت نکنید تا از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید؛ اما به‌هرحال ما به بهترین و زیباترین آن‌ها خواهیم پرداخت تا تصمیم‌گیری برای شما راحت شود.

پرگامون

پرگامون ازمیر

ازمیر یک شهر تاریخی است؛ بنابراین جاذبه های گردشگری با قدمت بالایی دارد. محراب پرگامون یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر است. این شهر پایتخت سلسله آتالید در قرن سوم بوده و به خاطر مقبره‌ها، ایوان سرپوشیده، دیوارهای شهری، محراب کیبلی و … که دارد توانست به ثبت جهانی برسد.

آیگای

قلعه نمرود یا همان شهر آیگای یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ازمیر است. در اطراف بناهای این قلعه طبیعتی بسیار زیبا وجود دارد. قدمت این قلعه به قرن سوم قبل از میلاد برمی‌گردد که در آن زمآنجایگاه مقدس آپولون (همان خدای روشنایی) به حساب می‌آمده. این مکان در روستای مانیسا در نزدیکی ازمیر قرار دارد.

آگورا

آگورا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و آثار باستانی ازمیر است؛ درواقع از بقایای شهر اسمیرنا که محافظت‌شده، به‌جا مانده است. آگورا در یونانی به معنی بازار است. قدمت این منطقه به قرن چهارم قبل از میلاد می‌رسد. آگورا در منطقه کناک قرار گرفته و یک موزه با فضای باز است که در یونان در زمان گذشته برای برپایی بازارها و همچنین برای تجمعات مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آسانسور ازمیر

آسانسور یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر است که در بخش کاتاراس واقع شده. این وسیله کاربردش همانند آسانسور معمولی است و در سال 1907 برای حمل و نقل و جابجایی ساخته شد که در ابتدا با فشار آب اما بعدها با استفاده از برق کار می‌کرد. این آسانسور امروزه به یک جاذبه گردشگری بزرگ تبدیل شده است که در آن برج و رستوران زیبا هم قرار دارد. در قسمت پشت این آسانسور می‌توان از مشاهده خیابان‌های دیدنی و زیبای شهر ازمیر لذت برد.

برج ساعت ازمیر

برج ساعت ازمیر

از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری ازمیر و مشهورترین نماد این شهر برج ساعت را می‌توان نام برد. برج ساعت را با نام کولسی نیز می‌شناسند و ارتفاع این برج حدود 25 متر است. چهار فواره در اطراف پایه‌های برج قرار دارد که بر زیبایی‌های آن می‌افزاید. این برج در مرکز شهر ازمیر و در میدان کناک که میدان اصلی شهر است، قرار گرفته؛ همچنین لازم است بدانید که برج ساعت توسط یک معمار با مهارت و خوش‌ذوق فرانسوی در سال 1901 ساخته شده است و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر محسوب می‌شود.

شهر افه سوس

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ازمیر شهر افه سوس است که در 70 کیلومتری ازمیر قرار دارد. این مکان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای روم در زمان یونانی‌ها به شمار می‌رفته و در شرق مدیترانه واقع شده و معبد آرتمیس که یکی از عجایب هفتگانه به حساب می‌آید، در آنجا قرار گرفته است. از بخش‌های این شهر تاریخی می‌توان به کتابخانه غار هفت خوابه ها، تئاتر، سلسوس، کلیسای مریم، مسجد ایزابی، خانه‌ی باکره، معبد هادریان و باسیلیکای جان اشاره کرد.

پارک آبی ازمیر

پارک آبی ازمیر یا گولدوریالی کستل، از جاذبه های گردشگری مهم ازمیر است. این پارک آبی تقریبا از مرکز شهر 50 کیلومتر فاصله دارد و در منطقه کاظم کارابکیر در 35 کیلومتری فرودگاه عدنان مندرس قرار گرفته است. پارک آبی ازمیر امکانات و بخش‌های فراوانی دارد، سرگرمی‌های این پارک شامل سیاه‌چال آبی، دلفیناریوم، رودخانه‌های خروشان به همراه تیوپ، جکوزی‌های بزرگ و چندین استخر بزرگ، قایق‌سواری و … است که می‌تواند شما و بسیاری از افراد را سرگرم کند.

در این پارک فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مفرح و مناسبی برای تمام رده‌های سنی در نظر گرفته شده است و نجات‌غریق‌ها در هر قسمت از پارک مواظب مردم هستند تا مشکلی پیش نیاید. همچنین این پارک به صورت 24 ساعته باز است؛ پس در هر ساعتی که بخواهید می‌توانید از این امکانات بهره‌مند شوید و لذت ببرید.

پارک حیات‌وحش ازمیر

پارک حیات وحش ازمیر

پارک حیات‌وحش ازمیر ترکیه یا پارک دوبل یاشام، از جاذبه های گردشگری آن است که در سال 2008 افتتاح شد. این پارک به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک حیات‌وحش اروپا شناخته می‌شود و یکی از معتبرترین پروژه‌های شهر ازمیر است.

گونه‌های مختلف جانوری شامل فیل آسیایی، شیر، گربه وحشی آمریکایی، ببر، پرندگان شکاری، گرگ، کفتار، میمون و … در این پارک دیده می‌شوند. جالب است بدانید در این پارک حیوانات آزادانه زندگی می‌کنند و قفسی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد. باغ‌وحش ازمیر در منطقه احمد پریشتینا واقع شده است.

موزه ماشین کی (Key Museum)

موزه ماشین ‌کی از دیدنی‌های جالب ازمیر برای افرادی است که علاقه خاصی به ماشین‌ها دارند. در این موزه خودروهای آنتیک و قدیمی از برندهای معروف و انواع مختلفی از لوازم جانبی و همچنین اسباب‌بازی‌های قابل‌توجهی وجود دارد. هنگام بازدید از این موزه انگار که سوار بر ماشین زمان شده و به گذشته سفرکرده‌اید. بیشتر از 170 مدل ماشین از موتور بنز تا ماشین‌های سوپر اسپرت در موزه ماشین کی به نمایش گذاشته شده است که می‌توانید به مشاهده آن‌ها بپردازید.

موزه تاریخ طبیعی

اولین موزه دانشگاهی در ترکیه، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه ازمیر است. این موزه اولین بار برای انجام کارهای پژوهشی دانشجویان تاسیس شد که البته مردم عادی هم می‌توانند از این موزه دیدن کنند. موزه تاریخ طبیعی ازمیر از بخش‌هایی جذاب شامل پرندگان، سنگ‌شناسی، دیرینه‌شناسی، فسیل‌‌های ماقبل تاریخ از گیاهان و جانوران و … تشکیل شده است. در این موزه می‌توان فسیل‌های حیواناتی که متعلق به 15 میلیون سال پیش و فسیل‌های گیاهانی متعلق به 350 میلیون سال قبل هستند را مشاهده کرد.

مسجد حیصار (Hisar)

مسجد حیصار ازمیر

در ترکیه مساجد تاریخی و معروف بسیار زیادی قرار گرفته که یکی از این مسجدها، مسجد حیصار ازمیر است و جزء قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ترکیه به حساب می‌آید. این مسجد دارای معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردی است که در قرن شانزده ساخته شده؛ سبک معماری این مسجد مشابه سایر مساجد دوران عثمانی به نظر می‌رسد. مسجد حیصار در منطقه کناک ازمیر و در کنار بازار کمرالتی قرار گرفته و از داخل بازار نیز به این مسجد می‌توانید دسترسی داشته باشید.

بازار کمرالتی

بازار کمرالتی به‌عنوان قلب ازمیر شناخته می‌شود. این بازار شامل دو قسمت سنتی و مدرن است که در آنجا برندهای زیادی شعبه دارند. قسمت سنتی این بازار به علت وجود آثار تاریخی بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که شما می‌توانید در بخش سنتی و قدیمی بازار کمرالتی صنایع دستی ترکیه، لوازم آنتیک و قدیمی را مشاهده و همچنین خریداری کرد.

موزه باستان‌شناسی ازمیر

موزه باستان‌شناسی مرکزی یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر محسوب می‌شود که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ساختمان در محل کلیسای آیاووکلا قرار گرفته که خود این ساختمان یک اثر باستانی و دیدنی است. آثار بسیار کمیاب و ارزشمندی که در اطراف خلیج ازمیر پیدا شدند در موزه باستان‌شناسی ازمیر قابل‌مشاهده هستند.

آلسانجاک (Alsancak)

آلسانجاک یک منطقه تاریخی در ازمیر است که از کنار میدان کناک و سواحل جنوبی خلیج ازمیر شروع می‌شود و به منطقه کوردون می‌رسد. این منطقه حدود 3200 متر در کنار ساحل قرار گرفته و محبوبیت زیاد آلسانجاک برای جوانان به علت وجود رستوران‌ها و کافه‌ها، هتل‌ها و همچنین بوتیک‌های متعدد است. در این منطقه می‌توان در کنار ساحل پیاده‌روی کرد و در عین حال از تماشا و خرید از مغازه‌ها مختلف لذت برد.

قلعه کادیفه کاله (Kadifekale)

قلعه کادیفه کاله

قلعه کادیفه کاله یا پاگوس از جاذبه های گردشگری ازمیر و بناهای باستانی آن است که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد. ارتفاع این قلعه به 186 متر می‌رسد و از بالای آن می‌توان تمام بندر و شهر ازمیر را به خوبی مشاهده کرد. در زمان گذشته برای نگهبانی دائم شهر ازمیر و دریای اژه، دژهای این قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مرکز خرید Bornova ازمیر

این مرکز خرید بسیار زیبا به صورت بدون سقف و به حالت فضای باز طراحی شده است. در این مرکز خرید چندین پل‌ چوبی، حوضچه‌هایی با تزئینات زیبا، مجسمه‌های سنگی و … وجود دارد که به زیبایی‌های آن می‌افزایند و مکانی مناسب برای عکاسی کردن به وجود آورده‌اند.

فوروم برنووا از دوطبقه تشکیل شده است، طبقه پایین آن برندهای معتبر پوشاک مانند کوتون، ال‌سی وایکیکی، آدیداس، زارا و غیره قرار دارند و طبقه بالای آن فود کورت و رستوران‌هایی مشهور مانند مک‌دونالد، رامیز کوفته‌چی، برگر کینگ، کی اف سی و پیدم دیده می‌شوند.

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک هم از جاذبه های گردشگری معروف ازمیر به حساب می‌آید. این موزه در گذشته محل زندگی آتاتورک بوده و از همین جهت در این موزه بسیاری از لوازم شخصی آتاتورک که شامل لباس‌هایش، کتاب‌ها و اسناد، مجسمه‌ها و عکس‌های وی می‌شوند، دیده خواهد شد. این موزه در منطقه گوندوگدو و محله السنکاک ازمیر قرار گرفته؛ همچنین دقت داشته باشید که این ساختمان به سبک نئوکلاسیک در سال‌های 1875 تا 1880 ساخته شده و یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر است.

جزیره یاسیکا

جزیره یاسیکا در خلیج ازمیر قرار گرفته است. برای رفتن به این جزیره باید از یک قایق یا کشتی کمک بگیرید. از تفریحات این منطقه می‌توان به شنا کردن و گشت‌وگذار در ساحل جزیره و همچنین استفاده از غذاهای محلی آن منطقه اشاره کرد.

کلیسای سنت پلی کارپ (Saint Polycarp)

کلیسای سنت پلی کارپ از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های مسیحیان ازمیر به شمار می‌آید که در اوایل قرن 17 میلادی ساخته شده است. نقاشی‌های دیواری چشم‌نواز و مسحورکننده این کلیسا توسط معماری به نام ریموند چارلز پیر در قرن نوزدهم بازسازی شدند. نقاشی‌ها نمایش‌دهنده روایت شهادت سنت پلی کارپ هستند. این کلیسا در بلوار نساتی بی ازمیر قرار دارد و شما می‌توانید از آن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ازمیر دیدن کنید.

کوه سیپیلوس (Mount Spil)

کوه سیپیلوس

ارتفاع کوه سیپیلوس به حدود 1500 متر می‌رسد. از این کوه در بسیاری از افسانه‌ها و داستان‌های منطقه مانیسا گفته شده است. قسمتی از این کوه به شکل زنی گریان است که به آن نیوبه می‌گویند. در افسانه‌های یونان باستان نیوبه دختر تانتالوس است. در این منطقه نیز رستوران‌ها و اقامتگاه‌هایی برای طبیعت گردان به وجود آمده که می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

عمارت بیرگی کاکی راگا (BIRGI CAKIRAGA)

از جاذبه‌های تاریخی دیگر شهر ازمیر می‌توان به عمارت بیرگی کاکی راگا اشاره کرد. این عمارت توسط شریف علی آقا در سال 1761 ساخته شده است. سبک معماری این عمارت با دیگر بناهای ازمیر به طور کامل متفاوت بوده و به همین دلیل گردشگرهای زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

شهر چشمه در ازمیر

این شهر یکی از شهرهای استان ازمیر است که در 93 کیلومتری شهرستان ازمیر قرار دارد. این شهر در انتهای یک شبه‌جزیره با همین نام واقع شده و علت نام‌گذاری آن این است که چشمه‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد و همین امر سبب شده تا گردشگران زیادی به سمت این منطقه جذب شوند. هرسال در ساحل چشمه ازمیر، جشنواره‌های موسیقی بسیار زیبایی برپا می‌شود. این شهر اماکن تاریخی بسیار زیادی دارد که هر در نوع خود جذاب هستند.

پاموکاله (Pamukkale)

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ازمیر جاذبه طبیعی پاموکاله است. این پدیده‌ی طبیعی همانند باداب سورت مازندران یک چشمه آب گرم پلکانی است. سنگ‌های سفید و آب آبی رنگ این منطقه به زیبایی آن افزوده و باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید آن اقدام کنند. در زمان‌های قدیم، این چشمه محل مناسبی برای حمام کردن مردم بوده است.

آلاچاتی (Alaçati)

آلاچاتی یکی از آرامش‌بخش‌ترین مناطق ازمیر است. این منطقه در 72 کیلومتری غرب ازمیر واقع شده. خیابان‌های سنگ‌فرش شده، خانه‌های قدیمی قرون‌وسطایی، مغازه‌های سمساری قدیمی، نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در کافه‌های چوبی و سنگی بخشی از لذتی‌هایی است که می‌توانید در این شهر زیبا تجربه کنید. آلاچاتی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ازمیر برای علاقه‌مندان به موج‌سواری است. بیشتر از 70 مسافرخانه سنتی و هتل در این منطقه یافت می‌شود که مناسب برای اقامت هستند.

روستای شیرینجه (Şirince)

روستای شیرینجه (Şirince)

روستای شیرینجه در فاصله حدود 87 کیلومتر از مرکز ازمیر قرار دارد. شیرینجه یک روستای قدیمی است که در زمان‌های گذشته رومی‌ها در آن اقامت داشتند. شیرینجه یک واژۀ یونانی محسوب می‌شود و به معنی شیرین، زیبا و دل‌نشین است.

ساختمان‌های زیبا و کوچه‌های قدیمی این روستا، برای علاقه‌مندان به عکاسی و همچنین معماران بسیار دلپذیر است. در این روستای زیبا می‌توان خانه‌های سنتی ترکی را مشاهده کرد. از جمله ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت بسیار زیاد روستای شیرینجه شده، می‌توان به شربت‌هایی که از میوه‌های مختلف تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته، اشاره کرد.

روستای گرمیان (GERMİYAN KÖYÜ)

روستای گرمیان در فاصله 1 ساعته از مرکز ازمیر قرار گرفته. در این روستا دیوارها از نقاشی‌های گل پرشده‌اند که این موضوع چهره‌ی این روستا را بسیار زیباتر کرده است. غذاهای محلی این روستا شامل زغال، نان گرمیان پخته شده با خمیرمایه ترش و همچنین پنیر کوپانیستی است. چای مریم گلی و اسطوخودوس از نوشیدنی‌های رایج این روستا که در قهوه‌خانه‌ها سرو می‌شوند، در نظر گرفته شده و برای مردم جذابیت بسیاری دارند.

روستای بادملر (bademler köyü)

روستای بادملر در فاصله 35 کیلومتری از ازمیر و در 40 دقیقه‌ای آن قرار گرفته است. روستای بادملر یک روستایی شیعه‌نشین است. علت نام‌گذاری این روستا درختان بادامی است که در زمان شکل‌گیری، در آن روستا وجود داشتند. این روستا محل فیلم‌برداری یکی از فیلم‌های مشهور ترکیه‌ای است. آگاهی زیستی در این روستا بسیار بالا به نظر می‌رسد و این روستا، عنوان تمیزترین شهر ترکیه را به خود اختصاص است.

روستای کئوس دره (KÖSEDERE KÖYÜ)

روستا کئوس دره در فاصله 93 کیلومتری ازمیر قرار دارد. بسیاری از سریال‌های تابستانی در این روستا تهیه‌شده‌اند. تنوع غذایی در این روستا بسیار فراوان است و از ناب‌ترین غذاهای این منطقه، می‌توان کوفته اوکوز را نام برد که علت این نام‌گذاری، استفاده از گوشت کوبیده شده با ساتور به جای گوشت چرخ کرده است.

روستای اوزبک

روستا اوزبک در 48 کیلومتری با فاصله 50 دقیقه‌ای از مرکز ازمیر واقع شده است. این روستا برخلاف سایر روستاها که معمولا در دامنه کوه‌ها قرارگرفته‌اند، در ساحل بوده و به‌عنوان یک دهکده ماهیگیری معروف شناخته می‌شود که خانه‌های سنگی دارد. صید ماهی، منبع اصلی درآمد اهالی این روستا به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله به بررسی جاذبه های گردشگری ازمیر پرداختیم و آن‌ها را برای شما معرفی کردیم. اکنون اگر شما تصمیم دارید به این شهر سفر کنید یا حتی قصد خرید خانه و آپارتمان در ازمیر را داشته تا در این منطقه ساکن شوید، می‌توانید به بازدید از این مناطق بپردازید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *