ثبت شرکت در اسپانیا

ثبت شرکت در اسپانیا

قلمرو اسپانیا چشم انداز ایده آل برای خارجی­ها، از سراسر جهان، جهت شروع شرکت خود است. زیرساخت­های ایده آل، استعدادهای جهانی و یک اکوسیستم کارآفرینانه باعث می­شود، شهرهایی مانند بارسلونا یا مادرید بهترین انتخاب شما هنگام تصمیم گیری برای شروع کار باشد. با این وجود، قدم­های مشخصی که باید برای موفقیت در شروع فعالیت شرکت خود بردارید چندان روشن نیست، به همین دلیل ما این راهنمای کامل را جهت رفع همه تردیدهای شما ایجاد کردیم. بنابراین آماده شوید تا گام به گام در مورد چگونگی راه اندازی شرکت خود در اسپانیا به عنوان مهاجر بیاموزید.

مزایای ثبت شرکت در اسپانیا چیست؟

طی سالهای اخیر، اسپانیا به یک مرکز تجاری واقعی در اروپا تبدیل شده است. مادرید، بارسلونا یا والنسیا، قطب‌­های مهم کارآفرینی هستند و تمام عناصری را که می­توانند موفق به کسب و کار شوند را جذب می­کنند.

از این لحاظ، مزایای اصلی راه اندازی شرکت شما در خاک اسپانیا به شرح زیر است:

  • از آنجا که تعداد زیادی استارت آپ موفق در اسپانیا متولد می­شوند، این امر باعث جذب استعدادها و سرمایه گذاری­های خارجی می­شود.
  • این کشور دارای تدارکات و زیرساخت­های خوبی است که می­تواند به موفقیت پروژه تجاری شما کمک کند.
  • این کشور یک بازار بزرگ و متنوع را ارائه می­دهد تا بتواند انواع مختلف ایده­‌های تجاری را حفظ کند.
  • رشدِ یک شرکت یعنی یک ماجراجوئی کامل، و اسپانیا به لطف مردم، غذا، فرهنگ و آب و هوا، آن را به مکانی مناسب برای لذت بردن از آن سفر تبدیل کرده است.
  • اسپانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا فرصت­‌هایی را برای تجارت با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم می­کند و واحد پول آن­ها یورو است.
  • بخش تجاری اسپانیا با مشاغل کوچک بسیار دوستانه است و حدود 90 درصد شرکت­های مستقر در اسپانیا کوچک هستند و کمتر از ده کارمند استخدام می­کنند. بنابراین، شرکت­های کوچک و متوسط ​​برای اقتصاد اسپانیا مهم هستند و دولت اسپانیا اقدامات زیادی در زمینه ارائه مشوق به این سرمایه گذاران تجارت کوچک انجام می­دهد.
  • حدود 10 هزار شرکت در اسپانیا موجود است. دولت دائماً به دنبال افزایش این تعداد است و کارهای زیادی برای ارائه مشوق به سرمایه گذاران خارجی انجام می­دهد.

مشاوره خرید ملک

معایب ثبت شرکت در اسپانیا

به مزیت­‌های ثبت شرکت در اسپانیا که متقاضی می‌تواند از آن‌ها بهره­مند شود پی بردیم ولی باید معایب ثبت شرکت که می­تواند به متقاضی متحمل سازد را نیز بررسی کنیم.

  • انجام کسب­وکارهای استارت­آپ در این کشور به علت محیط تجاری­اش ممکن است مشکل ساز باشد
  • مالیات زیادی گرفته می­شود:
  • نرخ مالیات شرکت: 25 درصد
  • نرخ مالیات ارزش افزوده: 21 درصد
  • نرخ مالیات ارسال پول شعب: 21 درصد
  • سهم کارمند در پرداخت هزینه‌ امنیت اجتماعی: 24 درصد
  • نرخ مالیات شخصی: 19 درصد تا 24 درصد
  • بهتر است هرچه زودتر اسپانیایی یاد بگیریم چون تمام اسناد تجاری به زبان اسپانیایی قید شده است و کارمندان دولت در محل کار از زبان رسمی خودشان استفاده می­کنند.

انواع ساختار شرکتی در اسپانیا

لیستی از 10 شرکت موفق در اسپانیا

قبل از شروع روند تشکیل شرکت، باید تصمیم بگیریم که نوع آن کدام است. اما ما در مورد مدل کسب و کار یا پروژه خاصی صحبت نمی­‌کنیم. ما در مورد ساختار قانونی آن صحبت می­کنیم.

در اسپانیا، ساختارهای مختلف شرکتی وجود دارد، که توسط قانون تجارت تعریف شده است. مشخصات آن­ها ویژگی­های خاص خود را دارد و درک اهداف مختلف آن­ها بسیار مهم است. ما فقط می­خواهیم به طور خلاصه در مورد موارد اصلی صحبت کنیم:

ساختارهای مختلف کسب و کار در اسپانیا نمونه­ های زیر هستند:

  • تاجر تنها: بهترین گزینه برای شرکت­های کوچک است، زیرا مراحل قانونی ایجاد آن واقعاً ساده می­باشد. یکی از مزیت­های اصلی آن این است که به هیچ نوع سرمایه گذاری اولیه نیاز ندارد .

با این وجود، تنها تاجر بودن یک ضرر مهم دارد: هیچ تفاوتی بین دارایی­‌های شرکت و دارایی­‌های شخصی شما وجود ندارد. از این رو، در قبال بدهی­‌های احتمالی شرکت کاملاً مسئول هستید.

ساختارِ تاجرِ تنها مناسب برای چه افرادی است؟ مناسب برای نقاشان، طراحان وب و… .

از نظر مالیات، شما به عنوان یک تاجر انحصاری، مالیات را پرداخت خواهید کرد، این بدان معنی است که شما سالانه مسئول اظهارنامه­‌های مالیاتی خود خواهید بود؛ از آنجا که فعالیت­های شما تحت رژیم مالیات بر درآمد تنظیم می­شود، ممکن است در نهایت با استفاده از این ساختار قانونی مالیات غیرضروری نیز پرداخت کنید مشروط بر اینکه درآمد شما بیش از 50 هزار تا 60 هزار یورو در سال باشد این اتفاق خواهد افتاد، بنابراین توصیه ما این است در صورتی که انتظار درآمد بالاتر از آن را دارید، به یک شرکت با مسئولیت محدود مراجعه کنید.

  • شرکت با مسئولیت محدود( SL ) : بدون شک این نوع ساختار، محبوب ترین سازه ثبت شرکت در قلمرو اسپانیا است، چرا؟ به دلیل انعطاف پذیری و سهولت در ثبت نام شرکت، فقط 3000 یورو برای قانون اساسی به عنوان حداقل سرمایه گذاری پرداخت می­کنید و اگر پیش بینی می­کنید که درآمدی بیش از 60 هزار یورو بدست خواهید آورد، بجای تاسیس خود به عنوان یک کارگر مستقل، مستقیماً یک شرکت را تشکیل دهید.

یکی از مزایای اصلی، این است که مسئولیت شما به سرمایه گذاری انجام داده شده محدود است؛ در این صورت شما مالیات بر درآمد پرداخت نمی­کنید، بلکه مالیات شرکت (“impuesto de sociedades”) ، که برابر با 25 درصد از سود شما است، باید پرداخت شود. ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (“IVA”) نیز لازم است، با این وجود، چندین نوع معافیت وجود دارد که می­توانید از آن­ها بهره مند شوید و میزان مالیات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

به همین دلیل است که توصیه می­کنیم برای مدیریت بازده سه ماهه و سالانه خود به یک حسابدار اعتماد کنید.

  • شرکت سهامی: یک شرکت سهامی یا “sociedad anónima” ،ساختار حقوقی مختص شرکت­های بزرگی است که با سهام، تجارت می­کنند. ساختار بسیار سفت و سخت تری نسبت به سایرین است و برای ساخت آن 60 هزار یورو مورد نیاز است.
    مزیت اصلی آن این است که شما می­توانید فاینانس خارجی دریافت کنید زیرا سهام این شرکت در بازار سهام قابل خریداری است.

با این وجود، ما پیشنهاد می­کنیم ابتدا با SL ( ساختار شرکت با مسئولیت محدود ) شروع کنید و پس از اینکه تصمیم گرفتید IPO را انتخاب کنید، به یک شرکت سهامی بروید.

  • دفتر شعبه: اگر شما در حال حاضر شرکت خود را در هر کشور دیگری داشته باشید و بخواهید در اسپانیا گسترش یابد، چه اتفاقی می­افتد؟

در آن موارد افتتاح شعبه در اسپانیا، راه درست است. این امکان را در اختیار شما قرار می­دهد تا ضمن استفاده از قدرت نام تجاری و سیستم­های خود، به بازار جدیدی نیز دسترسی پیدا کنید.

اگر می­خواهید یک شعبه از شرکت خود تاسیس کنید، باید یک وکالت نامه محضری، یک نسخه از سند رسمی شرکت و همچنین باید گواهی وضعیت خوب ارائه دهید.

همچنین در این حالت اگر بخواهید شعبه خود را در خاک اسپانیا راه اندازی و مدیریت کنید باید مقیم آنجا باشید یا ویزای کاری خود را بگیرید.

قوانین و شرایط ثبت شرکت در اسپانیا

به علت وجود زیرساخت­های مالی و اقتصادی فراوان و جذابیت­‌هایی که کشور اسپانیا دارد همواره مورد توجه سرمایه گذاران خارجی به حساب می­آید، اکنون بعد از بررسی ساختارهای مهم شرکتی، بهتر است قوانین و شرایط را بررسی کنیم. مدارک  ثبت شرکت در اسپانیا اقلام زیر هستند و باید فراهم شوند:

  • وکیل برای ثبت شرکت در اسپانیا از سمت موکل
  • NIE یا NIF برای شرکا و مدیران خارجی
  • گواهی انتخاب نام شرکت
  • گواهی بانکی بیان شده جهت تخصیص سرمایه لازم
  • تحویل مدارک به اداره ثبت اسپانیا
  • تراز مالکیت (صورت حساب)
  • اخذ تمبر مالیاتی
  • پرداخت مالیات انتقال دارائی
  • NIF قطعی از اداره مالیات
  • اعلامیه رسمی شروع فعالیت
  • ثبت تامین اجتماعی شرکت

مدت زمان ثبت شرکت و نحوه ثبت شرکت در اسپانیا ممکن است تا یک ماه طول بکشد و ممکن است حتی توسط اموری مثل اخذ شماره شناسه مالیاتی و شماره شناسه خارجی بیشتر طول بکشد.

چه کسی می­ تواند در اسپانیا کسب و کار راه اندازی کند؟

همه مجاز به شروع کار خود در این کشور هستند، مشروط بر این که شما مقیم قانونی باشید. با این وجود، با توجه به کشور مبدا شما، روند کار می­تواند پیچیده تر شود.

مراحل قانونی اساسی کسب و کار به شرح زیر است، مهم نیست که شما یک خارجی هستید یا یک شهروند محلی اسپانیایی، آنچه متفاوت است، نیاز به اخذ اقامت قانونی در کشور است لذا یک مرحله اضافی را ایجاد می­کند که شما باید نسبت به حل آن بپردازید.

بنابراین بیایید دو مورد احتمالی را بررسی کنیم:

  • اگر اهل هر کشوری از اتحادیه اروپا هستید، روش کار، ساده است. شما فقط باید گواهی ثبت NIE و EU خود را دریافت کنید و سپس می­توانید به سادگی به قسمت قانون اساسی بروید.
  • با این وجود، اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، برای شروع کار خود در این کشور ابتدا باید ویزای کاری خود را بگیرید.

 

حداقل معیارهای صلاحیت ثبت شرکت در اسپانیا

معیارهای صلاحیت ثبت شرکت در اسپانیا

معیار صلاحیت زیر برای ثبت شرکت در اسپانیا کافی است:

  • حداقل سرمایه؛ حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در اسپانیا 3000 یورو است. از این رو، مشخص شده است که ثبت شرکت در اسپانیا بسیار ارزان است. برای ایجاد دفتر شعبه در اسپانیا نیازی به حداقل سرمایه نیست. برای تشکیل دفتر شعبه در اسپانیا فقط مصوبه هیئت مدیره لازم است. این قطعنامه توسط یک جلسه عمومی پشتیبانی می­شود.
  • شرایط اقامت؛ هیچ مشکلی برای اقامت برای هیچ یک از مدیران که به دنبال روند ثبت شرکت در اسپانیا هستند، وجود ندارد. از این رو یک خارجی می­تواند مالک شرکت باشد.
  • حداقل تعداد سهامداران؛ یک شرکت سهامی عام و سهامی خاص باید برای فعالیت حداقل یک سهامدار داشته باشند.
  • حداقل تعداد مدیران؛ در یک شرکت با مسئولیت محدود، هیئت مدیره باید حداقل از سه عضو تشکیل شود. حداکثر تعداد مدیرانی که می­توانند برای یک شرکت سهامی خاص منصوب شوند 12 نفر خواهد بود.

هزینه ثبت شرکت در اسپانیا

به­ طور کلی، هزینه متوسط ثبت شرکت با مسئولیت محدود در اسپانیا علاوه بر سرمایه گذاری (تقریباً 2500 یورو) که انجام خواهید داد تقریبا 550 یورو نیازمند هزینه است (در کل هزینه ثبت شرکت در اسپانیا تقریبا به 3000یورو می­رسد) در حالی که هزینه شرکت سهامی تقریباً 750 یورو است و به تقریبا باید 5200 یورو سرمایه گذاری نیز در نظر داشته باشید (به طور کل 6000 یورو).

نوع مشارکتسهام شرکتمالیاتهزینه ثبت دفتر اسنادهزینه ثبتهزینه‌­های مدیریت
شرکت با مسئولیت محدود3 هزار یورومعاف150 یورو100 یورو300 یورو
شرکت سهامی60 هزار یورومعاف150 یورو150 یورو300 یورو

مراحل و نحوه ثبت شرکت

در زیر به روش های ثبت شرکت در اسپانیا اشاره شده است:

  • شرکت با مسئولیت محدود
  1. اول و مهم‌ترین، متقاضی ثبت شرکت در اسپانیا باید برای ثبت نام شرکت به ثبت نام مراجعه کند. ثبت نام تضمین می­کند که کلیه تشریفات مربوط به تأمین نام شرکت انجام می­شود. نام شرکت باید منحصر به فرد باشد و توسط هیچ نوع شرکت دیگری ذکر نشده باشد.
  2. سپس متقاضی باید یک حساب بانکی شرکتی افتتاح کند. این مورد لازم است تا حداقلِ سرمایه، بتواند به حساب بانکی واریز شود.
  3. هنگامی که مرحله فوق انجام شد، سند الحاق و تهیه پیش‌نویس قوانین شرکت باید انجام شود.
  4. سرانجام کلیه سندهای ثبت، قوانین بایگانی و سایر اسناد، ثبت می­‌شوند. اسناد باید محضری شده و در دفترِثبت، ثبت شود تا مراحل ادغام تکمیل شود.
  • شرکت سهامی
  1.  اول و مهم‌ترین، متقاضی ثبت شرکت در اسپانیا باید به ثبت نام مراجعه کند. ثبت نام تضمین می­کند که کلیه تشریفات مربوط به تأمین نام شرکت انجام می­شود. نام شرکت باید منحصر به فرد باشد و توسط هیچ نوع شرکت دیگری ذکر نشده باشد.
  2. پس از این متقاضی باید یک حساب بانکی شرکتی را باز کند. این مورد لازم است تا حداقل سرمایه بتواند به حساب بانکی واریز شود.
  3. هنگامی که مرحله فوق انجام شد، سند الحاق و تهیه پیش نویس قوانین شرکت باید انجام شود.
  4. سرانجام کلیه سندهای ثبت، قوانین بایگانی و سایر اسناد، ثبت می­شوند. اسناد باید محضری شده و در دفترِ ثبت، ثبت شود تا مراحل ادغام تکمیل شود.
  5. این شرکت مجاز به انتشار اوراق بهادار برای عموم است. این فرایند به طور رسمی به عنوان IPO شناخته می­شود
  • دفتر شعبه
  1. برای افتتاح یک شعبه در اسپانیا، ابتدا شرکت مادرِ ثبت شده، باید مصوبه ای را برای افتتاح یک شعبه در اسپانیا اتخاذ کند. این قطعنامه باید توسط هیئت مدیره پشتیبانی شود. پس از تصویب هیئت مدیره، مصوبه در جلسه عمومی پیگیری می­شود.
  2. پس از صدور مصوبه توسط دفتر اصلی، اسناد به همراه درخواست باید ارسال شود. این اسناد محضری می­شوند و در ثبت رسمی تجاری، ثبت می­شوند.
  3. سرانجام، در روزنامه رسمی تجارت منتشر می­شود.
5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *