تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه

مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول

استانبول یکی از شهرهای ترکیه به حساب می‌آید که بر روی دو قاره مختلف آسیا و اروپا قرار دارد. طبق بررسی و نظریه‌هایی که موجود است، شهر اولیه استانبول در قسمت آسیایی و ناحیه قاضی کوی تاسیس شده و پس از گذشت مدت‌زمانی این شهر در دوره‌های روم و عثمانی گسترش یافته و به سمت ناحیه اروپا کشیده شده است. به طور کلی می‌توان گفت بخش اروپایی استانبول در مقایسه با بخش آسیایی آن جذاب‌تر به نظر می‌رسد و جاذبه‌های بیشتری در آن است. حال اگر برایتان جالب است که در رابطه با تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه اطلاعاتی داشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بخش آسیایی استانبول

بخش آسیایی استانبول

همان‌طور که گفته شد، استانبول ابتدا در بخش آسیایی تاسیس شده است و از همین جهت در مقایسه با بخش اروپایی قدمت بیشتری دارد؛ بنابراین شما می‌توانید در این ناحیه بیشتر بناها و بافت‌های قدیمی را مشاهده کنید. همچنین لازم است بدانید که ورود به بخش آسیایی نیاز به پرداخت هزینه و پول دارد، در حالی که بخش اروپایی استانبول این‌چنین نیست.

مشاوره خرید ملک

در رابطه با امکانات بخش آسیایی استانبول نیز ذکر شد که شما می‌توانید هر چیزی را در این ناحیه پیدا کنید. برای مثال می‌توان به فرودگاه بین‌المللی صبیحا اشاره کرد یا به عنوان مثال دیگر می‌توان خیابان بغداد که مملو از کافه و رستوران است را نام برد. بخش آسیایی شهر استانبول، علاوه بر آنکه قدمت طولانی تری دارد از مساحت و جمعیت بیشتری نیز برخوردار است. همچنین پوشش گیاهی در این ناحیه بیشتر دیده می‌شود.

 

از دیگر ویژگی‌های بخش آسیایی می‌توان به وجود بیشتر مدارس نظامی اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که اغلب دانشگاه‌ها برخلاف مدارس در بخش اروپایی واقع شده اند، اما از طرفی دفتر اصلی دانشگاه مرمر به عنوان تنها دانشگاهی که می‌توان برای دو قاره در نظر گرفت در بخش آسیایی واقع شده است. در کل می‌توان گفت بخش آسیایی قدمت بیشتری دارد، اما از لحاظ جاذبه‌های تاریخی آن‌چنان غنی نیست و همین موضوع باعث شده که بیشتر ساخت و ساز هتل و مراکز خرید در بخش دیگر یعنی اروپایی صورت گیرد.

از دیگر موضوعاتی که می‌توان آن را به عنوان تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول در نظر گرفت، وسعت دو بخش نام برده شده است. به طوری که بخش اروپایی در مقایسه با بخش آسیایی وسعت کمتری دارد اما از آنجایی که بیشتر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی استانبول در آن واقع شده است، طرفداران بیشتری نیز دارد و به طور معمول گردشگران این ناحیه را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند.

همچنین باید متذکر شد که میدان معروف تکسیم و خیابان استقلال که از معروف ترین و دیدنی ترین خیابان‌های استانبول به حساب می‌آید، در بخش اروپایی این شهر واقع شده است و می‌توان گفت اگر شما به شبگردی و تفریحات شبانه استانبول علاقه دارید، بهتر است که بخش اروپایی استانبول را انتخاب کنید.

جاذبه‌های گردشگری بخش اروپایی استانبول

همان‌طور که گفته شد، بخش اروپایی استانبول در مقایسه با بخش آسیایی از تعداد جاذبه‌های گردشگری بیشتری برخوردار است و همین موضوع را می‌توان یک تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول در نظر گرفت. از مهم ترین جاذبه‌های بخش اروپایی می‌توان به مواردی چون کاخ دولما باغچه، کاخ توپکاپی، کاخ گالاتا، مسجد آبی، مسجد ایاصوفیه و … نام برد. البته لازم است بدانید که این موارد تنها بخشی از جاذبه‌های بخش اروپایی هستند.

بخش اروپایی استانبول

دیگر تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه در تنوع وسایل نقلیه عمومی است. مسلما می‌دانید که استانبول از جمله شهرهای ترکیه محسوب می‌شود که استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس در آن رواج دارد؛ اما نکته جالب اینجاست که در هر یک از بخش‌ها تراکم ویژه‌ای از این وسایل دیده می‌شود. برای مثال شما در بخش اروپایی شاهد ایستگاه‌های متعدد اتوبوس هستیم، در حالی در بخش آسیایی این‌چنین نیست و خطوط مترو بیشتر از هر وسیله نقلیه دیگر دیده می‌شود. حتی باید متذکر شد که طولانی‌ترین مسیر مترو، در بخش آسیایی قرار دارد.

بیشتر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز در بخش اروپایی تجمع پیدا کرده‌اند و از آنجایی که دانشگاه‌ها نیز در این بخش هستند، شاهد جمعیت و شلوغی بیشتر این ناحیه از استانبول خواهیم بود. همین موضوع باعث شده که آمار جرم و جنایت در این ناحیه در مقایسه با بخش آسیایی بیشتر شود. همان‌طور که تا به اینجا متوجه شدیم، بخش اروپایی از لحاظ جاذبه‌های تاریخی، مراکز خرید و … غنی‌تر است اما این بخش آسیایی خواهد بود که از نظر زیبایی و سرسبزی به چشم می‌آید. همچنین خط ساحلی آن نیز برای افرادی که تصمیم به پیاده‌روی، دوچرخه سواری و موارد این‌چنینی دارند مناسب است.

از دیگر ویژگی بخش اروپایی می‌توان به فرودگاه بین المللی آتاتورک اشاره کرد که در قسمت شمالی بخش اروپایی واقع شده است. البته دقت داشته باشید که علاوه بر آتاتورک، فرودگاه جدید استانبول که در بخش آرناووت کوی قرار دارد، بسیاری از پروازها را مدیریت می‌کند و اکنون بسیاری از سفرهای هوایی از فرودگاه تازه تاسیس شده انجام می‌شود.

از نظر باشگاه‌های ورزشی نیز بخش اروپایی غنی‌تر به نظر می‌رسد. به طوری که شاهد باشگاه‌های بشیکتاش، قاسم پاشا و گالاتاسرای در این بخش هستیم اما در قسمت آسیایی فقط یک باغچه یعنی باشگاه فنرباغچه فعالیت دارد. در کل می‌توان گفت که اگر استانبول را برای سفر انتخاب کرده‌اید، بخش اروپایی آن ناحیه پرهیاهو و شلوغ‌تری است و امکانات بیشتری نیز در آن دیده می‌شود؛ اما اگر به دنبال آرامش و طبیعت زیبا هستید، بخش آسیایی را انتخاب کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

بررسی تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول

تا به اینجا تا حدودی با تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول آشنا شدیم؛ حال تصمیم داریم این موضوع را به شکل دیگر و در بخش‌های دیگر نیز بررسی کنیم.

سرمایه گذاری و خرید خانه در بخش اروپایی ترکیه

خرید ملک در بخش اروپایی استانبول

طبق آنچه تا اینجا گفته شد، بخش اروپایی از امکانات شهری بیشتری نسبت به بخش آسیایی برخوردار است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد زمانی که تصمیم به خرید ملک در استانبول دارند، این ناحیه را انتخاب کنند. در ادامه برخی از ویژگی‌های بخش اروپایی ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در زمان خرید ملک در این بخش بدانید که در چه ناحیه‌ای قرار است زندگی کنید.

  • برج گالاتا استانبول
  • کاخ دولما باغچه
  • مسجد ایاصوفیه استانبول
  • مسجد سلطان احمد
  • آکواریوم استانبول
  • قلعه روملی حصار استانبول
  • آب انبار باسیلیکا استانبول
  • اکثر موزه‌های استانبول
  • پارک مینیاتورک استانبول
  • بازار بزرگ استانبول
  • منطقه بشیکتاش استانبول

تمامی این موارد و مناطق باعث شده‌اند که هر سال بیش از میلیون‌ها نفر این منطقه از استانبول را برای دیدن، گردشگری و خرید ملک انتخاب کنند. اگر شما نیز به دنبال یک محل مناسب با تعداد جاذبه‌های زیاد و مناطق گردشگری مختلف هستید، ما به شما بخش اروپایی ترکیه را پیشنهاد می‌دهیم.

خرید ملک در بخش آسیایی استانبول

خریداران ملک در بخش آسیایی استانبول باید سطح مالی خوبی داشته باشند. از جمله مناطقی که خرید ملک در آنجا رواج دارد، می‌توان به منطقه Adalar که یکی از بهترین مناطق توریستی استانبول است اشاره کرد. این منطقه از استانبول هیچ ترافیکی ندارد و کشتی‌های فراوانی در بندر آن مشغول به فعالیت هستند و محیط آرامی را برای ساکنین فراهم کرده‌اند.

خرید خانه در بخش آسیایی استانبول

دقت داشته باشید بخش‌های آسیایی ترکیه که به آن‌ها بخش آناتولی گفته می‌شود، از آرامش بیشتری برخوردار هستند؛ چرا که مراکز تجاری کمتری در این ناحیه قرار دارد و شما بیشتر مناطق مسکونی سنتی را مشاهده خواهید کرد تا هتل‌های بزرگ و مسافری!

از جمله بخش‌های آسیایی ترکیه می‌توان نواحی چون Kartal، Pendik، Sile، Sancaktepe، Tuzla، Kadikoy، Umraniye، Maltepe و … را نام برد. همچنین لازم است جاذبه‌های گردشگری این بخش را نیز بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • بازار تاریخی هزار رنگ
  • تنگه بسفر
  • خیابان زنده‌ی بغداد
  • رصدخانه کاندیلی
  • چنگل کوی و عمارت های باشکوه کنار دریا

تمامی این موارد سبب شده اند که بخش آسیایی به یک بخش محبوب بین مردم تبدیل شود و ترک تباران و خارجی‌ها این منطقه را برای زندگی انتخاب کنند.

تفاوت منطقه اروپایی و آسیایی استانبول از لحاظ تعداد شهرستان (ایلچه ها)

همان‌طور که می‌دانید هر یک از بخش‌های آسیایی و اروپایی شامل شهرستان‌های گوناگون هستند. در حقیقت می‌توان دیگر تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول را در رابطه با این موضوع در نظر گرفت.

بخش اروپایی به دلیل آنکه پیشرفت‌های گسترده‌ای در آن اتفاق افتاده، تعداد شهرستان بیشتری دارد. در حقیقت فرمانداری این بخش برای آنکه بتواند کنترل بهتری بر مناطق و مشکل مسکن داشته باشد، تعداد شهرستان‌ها و مجتمع‌های مسکونی را افزایش داده. در حقیقت می‌توان گفت بخش اروپایی 24 شهرستان دارد که می‌توان به شهرستان‌هایی چون آرناووت کوی، آوجیلار، باغجیلار، اسنلر، گون گورن، ساری یئر، شیشلی، سلطان قاضی، سلطان قاضی و … اشاره کرد‌.

 

در نقطه مقابل یعنی بخش آسیایی نیز تعداد 14 شهرستان در نظر گرفته شده که این چهارده مورد را می‌توان آدالار، آتا شهیر، چکمه کوی، بئی کوز، کارتال، مال تپه، پندیک، کادی کوی، سلطان بئی لی، شیله، توزلا، سانجاک تپه، عمرانیه و اسکودار دانست. دقت داشته باشید که هر یک از شهرستان‌ها در هر دو ناحیه ویژگی مخصوص به خود را دارند و شما می‌توانید در هر یک از آن‌ها متناسب با سلیقه و زمینه فعالیتتان زندگی کنید.

بررسی تفاوت اقلیمی دو قسمت آسیایی و اروپایی

تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول به بحث اقلیمی نیز کشیده شده است. به طوری که این دو ناحیه شرایط متفاوت آب و هوایی را تجربه می‌کنند. برای مثال به دلیل اینکه بخش آسیایی در مقایسه با بخش اروپایی در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است، در زمستان آب و هوای سردی را تجربه می‌کند در حالی که تابستان‌هایش خنک است. در مقابل بخش اروپایی این‌چنین نیست و همانند دیگر مناطق زمستان‌های تقریبا سرد و تابستان‌های گرم دارد.

فضای سبز در نظر گرفته شده برای بخش آسیایی و اروپایی

فضای سبز موجود در بخش آسیایی و اروپایی، مورد دیگر از تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول است. در رابطه با این موضوع باید بدانید که بخش اروپایی در مقایسه با بخش آسیایی از لحاظ فضای سبز ضعیف است و این موضوع یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید. این موضوع به قدری است که به چشم می‌آید و تا به حال اعتراض ساکنان را به همراه داشته؛ اما تا به حال راه‌حلی را برای این موضوع در نظر نگرفته‌اند.

 

در سمت دیگر یعنی بخش آسیایی، نه‌تنها چنین مشکلی وجود ندارد، بلکه شما می‌توانید فضای سبز بسیاری را در این منطقه مشاهده کنید. برای مثال می‌توان به انواع پارک‌ها، جنگل‌ها و فضاهای سبز فراوان اشاره کرد. از همین جهت اگر شما از دسته افرادی هستید که به فضای سبز علاقه‌مندید، توصیه می‌شود این بخش را برای زندگی و تفریح انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال مراکز تفریحی و خرید هستید، بخش اروپایی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

کدام یک از بخش‌های استانبول امنیت بیشتری دارد؟

مسلما تا به حال در رابطه با امنیت در شهر استانبول شنیده‌اید و می‌دانید که برخی از مناطق آن در شب‌ها بسیار ناامن هستند و این موضوع می‌تواند برای شما مشکل‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. باید متذکر شد که بخش اروپایی استانبول نیز از این مناطق به حساب می‌آید و هنگام شب امنیت کامل ندارد.

البته این موضوع به دلیل آنکه این منطقه بسیار پر جمعیت است قابل توجه خواهد بود، اما در کل اگر تصمیم دارید که در بخش اروپایی زندگی و اقامت داشته باشید بهتر است حواستان را به ویژه در هنگام شب جمع و تمام مسائل امنیتی را رعایت کنید. برای مثال از گوشه و کنار بروید تا خطری شما را تهدید نکند.

از جمله مناطق که در آن‌ها تا به حال اتفاق‌های بسیاری رخ داده است و آمار آن به دست آمده، می‌توان به مناطقی چون باغچیلار، اسن یورت، زیتون بورنو، کوجاسینان، قاضی عثمان پاشا، اسنلر و … اشاره کرد. همچنین باید متذکر شد که شهرستان‌های بخش آسیایی در مقایسه با شهرستان‌های بخش اروپایی، امنیت بیشتری دارند. توجه داشته باشید که منظورمان از امنیت این نیست که اصلا در این منطقه اتفاقی نمی‌افتد، بلکه منظور این است که در مقایسه با بخش اروپایی، کمتر شاهد اتفاق‌های ناگوار خواهیم بود.

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید، در این مقاله در رابطه با تفاوت بخش آسیایی و اروپایی استانبول ترکیه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و با مهم‌ترین تفاوت‌ها آشنا شدیم. اکنون شما می‌توانید متناسب با سلیقه و شرایطی که دارید، یکی از بخش‌ها را برای تفریح یا اقامت برگزینید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *