بازیگری در ترکیه

بازیگری در ترکیه

بازیگری در ترکیه دقیقا همان چیزی است که رویای بازیگر شدن شما در عرصه تئاتر و سینما را به واقعیت تبدیل می‌کند. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه بازیگری را در قالب رشته‌های تئاتر، تلویزیون و سینما ارائه می‌دهند. تحصیل نمایش و بازیگری در ترکیه و در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود.

تئاتر و بازیگری در ترکیه یک دوره 4 ساله است که در دانشکده‌های هنر ارائه می‌شود. در کنار دانشگاه‌ها، مراکز آموزش خصوصی بازیگری نیز این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا بتوانید زیر نظر بهترین اساتید عرصه نمایش و بازیگری، آموزش ببینید. و اما چرا ترکیه برای تحصیل بازیگری اینقدر مشهور شده است و برای بازیگر شدن در ترکیه چکار باید کرد؟ با ما همراه باشید تا هر آنچه در مورد شرایط تحصیل در رشته بازیگری ترکیه، درآمد بازیگری در ترکیه، تست بازیگری در ترکیه چگونه است، شهریه آن، بهترین دانشگاه‌های ترکیه در زمینه تئاتر، سینما و تلویزیون نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

رشته بازیگری در ترکیه چگونه است؟

تحصیل بازیگری در ترکیه

در چند سال اخیر شاهد تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های جدیدی از سوی دولت ترکیه در راستای پیشرفت صنعت فیلمسازی و بازیگری بوده‌ایم. بخش مهمی از این تصمیمات به حوزه آموزش بازیگری در دانشگاه‌ها و موسسه‌ها برمی‌گردد. ترکیه با عضویت در پیمان بولونیا (2011) سطح آموزش خود را متناسب با استانداردهای اروپا و آمریکا ساخته است. برای همین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور ارزش بین‌المللی دارند. پذیرش رشته بازیگری در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی و بخصوص ایرانی چند مزیت بسیار مهم به دنبال خواهد داشت:

  • امکان تحصیل بدون محدودیت و در لول‌های بالاتر برایتان ممکن می‌شود.
  • با تحصیل در دانشکده‌های تئاتر و بازیگری ترکیه مسیرهای جدیدی به سمت صنعت فیلمسازی اروپا و آمریکا پیدا خواهید کرد.
  • تمام کورس‌ها و واحدهای درسی بازیگری در ترکیه مطابق با اصول پایه و تخصصی بازیگری هستند. و تمرکز ارائه دروس این رشته بر این است که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی به بهترین شیوه بتواند جذب بازار کار شده و در گرایش‌های مختلف دیده شود.
  • دانشجوی بازیگری در دانشگاه‌های ترکیه به سطح بالایی از امکانات و تسهیلات دسترسی خواهد داشت.

اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک بازیگر تلویزیون در ترکیه

برای بازیگر شدن در تلویزیون چه باید کرد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، اول از همه می‌توان گفت که مهم‌ترین چیزی که هر بازیگری باید داشته باشد استعداد است. سپس، تمرین سخت و توسعه این مهارت‌ها مطرح است. شرایط کلی بازیگری تلویزیون در ترکیه  به شرح زیر است:

  1. استعداد
  2. تحصیلات
  3. سخت کوشی
  4. مشاهده
  5. هوش هیجانی
  6. تسلط به زبان ترکی
  7. استفاده مناسب از صدا
  8. زبان بدن
  9. فرهنگ عمومی

البته برای اینکه یک بازیگر تلویزیون باشید، به غیر از ویژگی‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، نیاز به نور صحنه نیز دارید. مهم نیست چقدر استعداد دارید، ممکن است نتوانید هر نقشی را انجام دهید یا دوربین شما را دوست نداشته باشد؛ بنابراین برای فهمیدن اینکه آیا می‌توانید یک بازیگر تلویزیون در ترکیه شوید باید یک بار مقابل دوربین و زیر نور صحنه بازی کنید.

چگونه در ترکیه بازیگر شویم؟

گام اول برای بازیگر شدن در ترکیه گذراندن دوره یا رشته تحصیل بازیگری در ترکیه، تئاتر، درام یا هنرپیشگی در ترکیه است. برای این منظور یا می‌توانید درخواست پذیرش خود را به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه ارائه دهید و یا اینکه در موسسه‌های غیرانتفاعی و خصوصی ترکیه ثبت نام کنید. در صورت داشتن مدرک بازیگری در ایران نیز به راحتی می‌توانید درخواست کار در آژانس های بازیگری در ترکیه دهید یا اینکه دو سال یک دوره بازیگری در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه را بگذرانید. قطعا در طول این دو سال به طور کامل با مبانی بازیگری در ترکیه، تکنیک‌ها و اصول بازیگری حرفه‌ای آشنا خواهید شد. یعنی اگر بخواهیم در چند گام مهم و ضروری پروسه بازیگر شدن در ترکیه را مجسم کنیم، به صورت زیر است:

  • داشتن علاقه و اشتیاق برای بازیگر شدن
  • اخذ مدرک بازیگری از دانشگاه‌های ترکیه – موسسه‌های خصوصی- دانشگاه‌های محل زندگی
  • گذراندن دوره‌های مرتبط برای ورود به حرفه
  • تهیه یک رزومه خوب و عالی (شروع به کار و ایفای نقش در تئاترها، جشنواره‌ها، مسابقات و …)
  • درخواست کار بازیگری برای آژانس‌های بازیگری و کمپانی‌های فیلمسازی در ترکیه

تست بازیگری در ترکیه چگونه است؟

 

در تمام دنیا برای ایفای هر نقش توسط بازیگران از آن‌ها تست بازیگری گرفته می‌شود. در همان جلسه‌ای که به عنوان مصاحبه نزد آژانس‌های بازیگری، کارگردان، تهیه‌کننده یا دیگر عوامل فیلم می‌روید از شما تست یا امتحان سنجش بازیگری گرفته می‌شود. آزمون عملی در رشته‌های هنری یک امر متداول است همانطور که در رشته‌های موسیقی، خوانندگی، نقاشی و … نیاز به آزمون عملی خواهید داشت. نکته طلایی موفقیت در تست بازیگری در ترکیه، داشتن آمادگی کامل و مناسب کلامی و بدن است. شما قبل از شرکت در جلسه باید انواع تمرین‌ها و آزمون‌های پیش‌فرض را با خود تمرین کنید. در اینجا چند نمونه تست بازیگری خودآموز را آورده‌ایم:

  • نقش یک شی را ایفا کنید. خود را جای اشیا بگذارید.
  • یک شخصیت (دکتر، مهندس، حسابدار و …) شوید و نقش او را بازی کنید
  • پانتومیم اجرا کنید و مهارت خود را با این تمرین افزایش دهید
  • تمرین حسی و بازی: فرض کنید در یک خیابان در حال پیاده‌روی هستید و به ناگه یک پرنده زخمی را می‌بینید که روی زمین افتاده است. چکار خواهید کرد؟ (نقش آن را بازی کنید) حال کمی آن‌طرف‌تر کودکی می‌بینید که در حال تیر‌اندازی به سمت دیگر پرندگان روی درخت است. چکار خواهید کرد نقش آن را بازی کنید.
  • و…

البته برخی به دنبال تست بازیگری آنلاین در ترکیه هستند تا بتوانند از این طریق تست دهند. اما بهتر است این فرایند به صورت آنلاین نباشد.

هزینه تحصیل در رشته بازیگری در ترکیه

هزینه تحصیل در رشته بازیگری در ترکیه شامل شهریه رشته، هزینه خورد و خوراک، رزرو خوابگاه و هزینه‌های جانبی زندگی در ترکیه می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت شهریه رشته بازیگری در دانشگاه‌های دولتی ترکیه 500 تا 1500 دلار است. برای دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از جمله دانشگاه باشکنت، باهچه شهیر و … شهریه رشته‌ی بازیگری و نمایش 4000 تا 10000 دلار است. شهریه بازیگری در دانشگاه مال‌تپه 5000 دلار، در دانشگاه هالیک 4000 دلار، در دانشگاه یدی تپه 9500 دلار و در دانشگاه خاور نزدیک 5600 دلار است. اگر زبان ارائه رشته ترکی باشد، شهریه‌ی پایین‌ترین نسبت به ارائه به زبان انگلیسی پرداخت خواهید کرد. و در نهایت می‌توان گفت که بازیگری در ترکیه جزو رشته‌های با شهریه ارزان و مناسب قرار دارد.

  • هزینه رزرو خوابگاه: رزرو خوابگاه دانشگاه دولتی: 24 تا 38 یورو ماهانه، دانشگاه‌های خصوصی: بستگی به نوع اتاق و امکانات آن دارد، اجاره واحد آپارتمانی دانشجویی: 68 تا 268 یورو ماهانه
  • هزینه زندگی در ترکیه: استانبول، آنکارا و ازمیر جزو شهرهای گران از نظر هزینه زندگی هستند. از طرفی سبک زندگی شما بسیار بر روی میزان هزینه زندگی دانشجویی‌تان تاثیرگذار خواهد بود. در کل 300 تا 500 یورو در ماه را برای مخارج زندگی در ترکیه کنار بگذارید.

مدارک لازم برای بازیگری در ترکیه

در هنگام ثبت نام برای رشته بازیگری در هر یک از دانشگاه‌های معتبر ذکر شده، لازم است تا یک سری مدارک را ارائه دهید. بدون این مدارک امکان ثبت نام برای شما وجود نخواهد داشت. اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه‌های رشته بازیگری ترکیه شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. کپی از تمام صفحات گذرنامه
  2. در صورتی که زیر 18 سال هستید و به سن قانونی نرسیده‌اید، نیاز به رضایت نامه والدین دارید
  3. پنج قطعه عکس 3 * 4
  4. اصل مدرک دیپلم
  5. گواهی معادل سازی مدرک قبلی (دیپلم)
  6. برگه‌های مربوط به نمره امتحان SAT، IB، سطح پیشرفته GCE
  7. برگه مربوط به آزمون‌های IELTS / TOEFL (تسلط به زبان انگلیسی)
  8. فیش یا رسید پرداخت هزینه شهریه

بهترین دانشگاه بازیگری در ترکیه

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از جمله دانشگاه کادیرهاس، دانشگاه باشکنت، دانشگاه آنکارا، دانشگاه معمار سینان، دانشگاه حاجت تپه و … در میان رشته‌های هنر و طراحی، بازیگری در ترکیه را نیز ارائه می‌دهند. هر کدام از این دانشگاه‌ها را اگر بتوانید قبول شوید، فوق‌العاده است. لیستی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای رشته بازیگری:

  • دانشگاه کادیر هاس: در سال 2006 گروه تئاتر به دپارتمان‌های تحصیلی این دانشگاه اضافه شد. امکان تحصیل در زمینه بازیگری، نویسندگی نمایشی، مدیریت تئاتر و کارگردانی در دانشگاه Kadir Has برای شما ممکن است. زبان آموزش این دانشگاه، انگلیسی بوده و آزمون ورودی آن، آزمون sat ترکیه است.
  • دانشگاه بیلکنت: یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که در شهر آنکارا واقع شده است. گروه تئاتر این دانشگاه با آکادمی‌های مشهور جهان از جمله آکادمی تئاتر ایالتی الکساندر زوریچ ورشو و آکادمی تئاتر شانگهای همکاری دارد. اگر بتوانید بورسیه بازیگری این دانشگاه را کسب کنید از پرداخت شهریه نیز معاف خواهید بود.
  • دانشگاه آنکارا: تحصیل کارشناسی بازیگری در دانشگاه آنکارا ترکیه یک انتخاب فوق‌العاده برای طرفداران این رشته است. کارگردانی، نظریه‌های تئاتر-نقد تئاتر-درماتولوژی و تئاتر و نمایش-درام کودکان در این دانشگاه ارائه می‌شود. آزمون سات و آزمون یوس برای اخذ پذیرش دانشگاه لازم است.
  • دانشگاه یدی تپه: تاریخ تئاتر جهان، آنالیز بازی، خلاقیت و نوآوری، بازیگری و آموزش صوتی از جمله برنامه‌های دانشگاه خصوصی یدی تپه است.

در اینجا 4 دانشگاه برتر ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بازیگری، سینما و تلویزیون آورده شده است.

  1. دانشگاه باهچه شهیر: رنک این دانشگاه در پایگاه اعتبارسنجی QS 1048 است. کارشناسی ارشد رشته بازیگری (سینما و تلویزیون) دانشگاه خصوصی باهچه شهیر 2 سال طول می‌کشد و شهریه آن 10 هزار تا 15 هزار دلار است.
  2. دانشگاه یدی تپه: یک دانشگاه خصوصی بسیار عالی در شهر استانبول است که دوره تحصیل ارشد بازیگری آن دوساله و شهریه آن 5 هزار تا 10 هزار لیر است
  3. دانشگاه تکنیکال استانبول: دوره ارشد بازیگری در ترکیه این دانشگاه نیز 2 ساله است و شهریه آن 5000 دلار است. رتبه QS این دانشگاه 871 اعلام شده است.
  4. دانشگاه بیلگی استانبول: رشته سینما و تلویزیون این دانشگاه به همراه پایان‌نامه ارائه می‌شود و شهریه تحصیل 5 هزار تا 10 هزار دلار است.

کلاس بازیگری در ترکیه

در کنار رشته دانشگاهی بازیگری، دوره‌های بازیگری، کلاس‌های بازیگری و کارگاه‌های زیادی نیز از سوی آکادمی‌های مشهور ترکیه برگزار می‌شود. شرکت کردن در کلاس بازیگری نیز شما را آماده وارد شدن به صنعت فیلمسازی خواهد کرد. مدارس بازیگری ترکیه اکنون توانسته‌اند جایگاه قابل قبول و معتبری در زمینه آموزش به دست بیاورند. شما در این کلاس‌ها و دوره‌ها که در سطح مختلف مبتدی، متوسط، پیشرفته و … برگزار می‌شوند مهارت‌ها و پیش‌نیازهای بازیگر شدن را به طور کامل یاد خواهید گرفت.

  • حرکات بدنی: انعطاف بدنی، آمادگی جسمانی و وضعیت فیزیکی بازیگر در کیفیت ایفای نقش او بسیار تاثیر گذار است. جالب است بدانید که در کلاس‌های بازیگری ترکیه ورزش‌های مخصوص به بازیگران ارائه می‌شود.
  • تمرین صدا: یک بازیگر توانا باید صدای مختص به خود و توانایی ایجاد صدا در حالات روحی و جسمی متفاوت را داشته باشد. تمرین صدا یکی از اصلی‌ترین پارت‌های آموزش بازیگری در ترکیه است.
  • مهارت‌های مختلف: کار کردن با اسلحه، به دست گرفتن شمشیر، مهارت جنگیدن، رقص و … از جمله مهارت‌هایی هستند که بازیگر باید کسب کند.
  • تمرین نقش‌ها و رول‌های مختلف: ژانرها و شخصیت‌های مختلف را تمرین خواهید کرد.

آموزش و شرایط بازیگری در ترکیه

آموزش بازیگری در ترکیه

ترکیه آموزش بازیگری را در یک برنامه‌های استاندارد و تخصصی ارائه می‌دهد. شما در طول دوره تحصیل خود هم به مباحث پایه‌ای و مبانی بازیگری تسلط پیدا خواهید کرد و هم در ادامه بر حسب علاقه می‌توانید گرایش خود را از میان تنوع گرایش‌های موجود انتخاب کنید. بازیگری در ترکیه از رشته‌هایی پر استقبال از سوی داوطلبان ایرانی است و دلایل زیادی از جمله نزدیکی دو کشور به هم، سطح بالای کیفیت آموزش این رشته و بورسیه‌های تحصیلی و گرفتن مدرک بین‌المللی در پایان تحصیل سبب این شده است. در طول دوره بازیگری:

  • مهارت‌های ارتباطی دانشجویان بسیار بهبود پیدا می‌کند.
  • توانایی حل مسئله و خلاقیت در برخورد با مسائل دانشجویان بازیگری به طرز چشم‌گیری بیشتر می‌شود.
  • ساختن و پرداختن شخصیت‌های مختلف را یاد خواهید گرفت. یک بازیگر می‌تواند یک کارگردان بسیار خوبی نیز باشد.
  • مهارت مدیریت و تمرکز در دانشجویان بازیگری به واسطه تمرین‌ها و پروسه آموزشی که دارند، بسیار بیشتر است.

آژانس های بازیگری در ترکیه

آژانس‌های بازیگری در ترکیه برای کسانی است که سابقه کار در زمینه بازیگری و تئاتر دارند. اگر در سریال، فیلم، تئاتر، مستند، کلیپ و … بازی کرده‌اید، فایل آن را در رزومه خود قرار دهید. سوابق بازیگری خود را می‌توانید به آژانس‌های بازیگری که در زمینه گرفتن تست بازیگری و استخدام بازیگر فعالیت دارند ارائه دهید. آزمون‌های بازیگری خاصی در این آژانس به طور مرتب برگزار می‌شود که هر کدام از آن‌ها می‌تواند دریچه موفقیت و دیده شدن شما باشد. از جمله این آژانس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آژانس اربک – Erbek
  • آژانس فنوگرام – Fenogram
  • آژانس اسکار – Oscar
  • آژانس میکرو پردیس – Microproduce
  • آژانس آی پی – Aypi
  • آژانس گایه سوکمن – Gaye Sokmen
  • آژانس مایادروم – Mayadroom
  • آژانس تومای ازکور – Tumay ozkur

بورسیه بازیگری در ترکیه

گرفتن بورسیه بازیگری و تئاتر در ترکیه این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که تحصیل ارزان یا رایگان در ترکیه را تجربه کنید. بورسیه تحصیلی، کمک‌هزینه تحصیلی و گرنت‌های دولتی را می‌توانید دریافت کنید. شرایط گرفتن بورسیه بازیگری داشتن رزومه حرفه‌ای، ریز نمرات بالا، معدل بالا، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه قوی، سابقه کار، مدرک زبان انگلیسی و … است. هر کدام از این‌ها شانس شما برای اخذ بورسیه را افزایش خواهند داد. هر ساله دولت ترکیه بورسیه‌های خود را از طریق سایت رسمی بورسلاری اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آزمون یوس

بازار کار بازیگری در ترکیه

قطع به یقین درآمدهای بالایی را از کار بازیگری در ترکیه کسب خواهید کرد. در این شکی وجود ندارد که عرصه سینما و تلویزیون یکی از پول‌سازترین عرصه‌ها در تمام کشورها است. با تحصیل بازیگری، زمینه نشان دادن خود و توانایی‌هایتان را به افراد مختلف و کارگردان‌های مشهور خواهید داشت. هر چه توان و تجربه کاری و تمرین‌های شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری نیز خواهید داشت. یک دانشجوی بازیگری بعد از تمام تحصیل خود می‌تواند در تئاترهای مختلف شرکت کند، سالن اجرا داشته باشد یا با کسب تجربه به آموزش در این زمینه مشغول شود.

درآمد بازیگری در ترکیه

رشته بازیگری در ترکیه در سال به طور متوسط 100845 لیر درآمد خواهد داشت. این درآمد در کمترین حالت برای یک فارغ‌التحصیل تازه کار 72368 لیر در سال و در حالت بیشتر برای یک بازیگر ارشد به 126178 لیر در سال خواهد رسید. البته که درآمدهای بسیار بالاتر از این نیز در انتظار بازیگران بااستعداد و تلاش‌گر خواهد بود. اگر بتوانید در فیلم‌ها و سریال‌های خوب پیشنهاد بگیرید، حقوق بسیار خوبی دریافت خواهید کرد.

  • پیش بینی شده است که تا سال 2026، درآمد یک بازیگر در ترکیه 46 درصد افزایش پیدا کند و به طور متوسط به 147490 لیر در سال برسد.
  • بازیگران تلویزیون در ترکیه به طور متوسط 123270 لیر در ماه درآمد خواهند داشت. که البته همین افراد می‌توانند در ادامه با تخصص بیشتر درآمدهای بالای 153350 لیر در سال را نیز تجربه کنند.

شما به دنبال چه سطح درآمدی از بازیگری در ترکیه هستید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

4/5 - (7 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *