خدمات ارزی و ارسال حواله به ترکیه

خدمات ارزی و ارسال حواله در ترکیه

خدمات ارزی ترکیه، بخش زیادی از اعصاب خردی‌ها و موانعی که تحریم‌ها بر سر راه انتقال پول از ایران به خارج از کشور ایجاد کرده است را رفع می‌کند. شما هم، همین را می‌خواستید بشنوید. اینکه اگرچه از داخل کشور نمی‌توان حواله مستقیم به کشورهای مختلف فرستاد، اما با خدمات ارزی در ترکیه از جمله حواله سوئیفت، سیستم مانی‌گرام، مراجعه به صرافی‌ها، افتتاح حساب در این کشور و پی‌بال و … راه هموار شده است. با ما همراه باشید تا هرآنچه در مورد انتقال ارز از ایران به ترکیه نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

اهمیت خدمات ارزی ترکیه برای ایرانیان

خدمات ارزی ترکیه و ارسال حواله به بانک‌های ترکیه برای چه مواقعی به کار می‌آید؟ سیستم بانک‌داری ترکیه به سیستم بانک جهانی متصل است. یعنی شما کافی‌ است که یک شماره حساب در یکی از بانک‌های ترکیه افتتاح کنید تا بتوانید حواله ارزی به دیگر حساب‌ها در هرجای دنیا انجام دهید. کاری که در داخل کشور به سبب تحریم‌های آمریکا نمی‌توان انجام داد. نمی‌توان مسترکارت داشت و نمی‌توان حواله سوئیفت دلاری و … انجام داد. اما روزنه امید انجام تمامی این کارها، خدمات ارزی بانک‌ها و صرافی‌های ترکیه است. ایرانیان می‌توانند بدون داشتن کارت اقامت، یک حساب بانکی در زراعت بانک ترکیه باز کنند. در حال حاضر این تنها بانکی است که خدمات سرمایه‌گذاری از طریق افتتاح حساب را برای ایرانیان ممکن کرده است. و خود جزء 8 بانک با سود دهی بالا و دومین بانک دولتی ترکیه نیز به حساب‌ می‌آید. و اما خدمات ارزی ترکیه:

  • امکان افتتاح حساب در سه بانک مجاز بدون نیاز به داشتن پاسپورت برای اتباع ایرانی غیر ساکن در ترکیه: این حساب‌ها مزایای خود را برای دارندگان سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به دنبال خواهد داشت. از جمله این‌که، شما درگیر نوسان‌های شدید ارزی داخل کشور نخواهید بود. دوم اینکه، سود ماهیانه بانکی ترکیه برای انواع حساب‌ها، بسیار مناسب و خوب هستند.
  • امکان ارسال سوئیفت بخشی از خدمات ارزی ترکیه است که به صورت دلار، یورو و لیر قابل انجام است
  • حواله بانکی و ارسال پول به کسانی که خارج از کشور حضور دارند
  • دارندگان حساب در بانک‌های ترکیه، می‌تواننند نسبت به دریافت ویزاکارت یا مسترکارت خود اقدام کنند. با این کارت در تمام کشورها می‌توانید خرید کنید و از تمام خودپردازهای دنیا استفاده کنید.
  • بسیاری از شرکت‌های انتقال و جابه‌جایی پول در سطح جهانی از جمله وسترن یونیون، پی پال، مانی‌رام، ایکس‌روم و … از دسترس ایرانیان خارج هستند. اما خدمات ارزی ترکیه امکان دسترسی به این سرویس‌ها را به جز پی‌پال، تامین کرده‌ است. پی‌پال، به خاطر بحث‌های مالیاتی از لیست سرویس‌های خدماتی ارزی جهانی در ترکیه خارج شده است.

مشاوره خرید ملک

موارد استفاده از خدمات ارزی در ترکیه

برای مسائل و کارهای زیادی می‌توانید از خدمات ارزی ترکیه استفاده کنید. مثلا کسی که در خارج از کشور ایران بازنشسته شده است و می‌خواهد حقوق ماهیانه‌اش را به حساب ارزی خود انتقال دهد. بانک‌های ترکیه این امکان را به شما می‌دهند که در هر کشور دیگری به حقوق خود دسترسی داشته و آن را دریافت کنید. مورد مهم دیگر که سبب شده است بسیاری از ایرانیان به خدمات ارزی و حواله بانکی ترکیه روی بیاورند، دریافت حقوق‌های دلاری یا دیگر ارز‌ها است. باز هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانید مستقیم  دستمزد خود را از کارفرماها بگیرید. چرا که انتقال پول به حساب‌های بانکی ایران از اکثر کشورها، مسدود است. راه چاره این است که از خدمات بانکی و ارزی ترکیه استفاده کنید و شماره بانک زراعت بانک خود را به کارفرما ارائه دهید.

حال فرض کنید که می‌خواهید از داخل کشور، به حساب‌های خارجی حواله بفرستید. یا برای خانواده و دوستان خود پول جابه‌جا کنید. متاسفانه باز در ایران محدودیت‌هایی برای ارسال پول به خارج وجود دارد. به صورت دستی نیز نمی‌توانید که این کار را انجام دهید. اما کافی است که حساب ارزی خود در ترکیه را به کار ببرید و با یک واسط میان حساب خود در ایران و حساب مقصد در کشورهای دیگر این کار را به راحتی انجام دهید. حتی برای کارهایی که در داخل ترکیه انجام می‌دهید نیز نیاز به حساب بانکی این کشور خواهید داشت. بعنوان مثال برای خرید خانه و آپارتمان در ترکیه، واریز هزینه و حواله از طریق حساب بانکی شما در ترکیه صورت خواهد گرفت.

روش های انتقال پول از ایران به ترکیه

معلوم است که اگر می‌شد از داخل کشور، تبادل‌های ارزی و مبادلات پولی به دیگر کشورها را انجام داد، نیازی به خدمات ارزی دیگر کشورها برای حواله بانکی نبود. اما اکنون در شرایط سخت تحریم و نادیده گرفتن شده در بازارهای جهانی هستیم. بانک‌های ایران به دیگر بانک‌های جهانی متصل نیستند. برای همین تاجران، سرمایه‌گذاران و تمام افرادی که می‌خواهند حواله بانکی به خارج از ایران بفرستند، از خدمات ارزی ترکیه و دیگر کشورهای همسایه کمک می‌گیرند. برای انتقال حواله بانکی به ترکیه چند روش مختلف پیش روی شما است. که به ترتیب بر روی آن‌ها بحث خواهید کرد.

روش های انتقال پول از ایران به ترکیه

انتقال پول از طریق حواله سوئیفت

با حواله ارزی سوئیفت (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) می‌توانید پول را از داخل کشور ایران به هر بانک دیگری در هر کشوری ارسال کنید. حواله سوئیفت همواره یکی از امن‌ترین راه‌های ارسال و انتقال پول است. در مقایسه با وسترن یونیون، کارمزدهای پایین‌تری دارد و برای حواله‌های بانکی با مبلغ بالا، جزو بهترین روش‌های انتقال پول از ایران به ترکیه است. شبکه سوئیفت امکان انتقال پول به تمام کشورها را میسر کرده است. و بسته به اینکه به کدام کشور، حواله خواهید فرستاد، کارمزد نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مبلغی که ارسال می‌کنید به همراه کشور مقصد در نرخ کارمزد انتقال حواله سوئیفت تاثیرگذار است. به‌علاوه اگر بخواهید که انتقال پول سریع‌تر انجام شود، کارمزد بیشتری را نیز باید پرداخت کنید. هنگام ارسال حواله سوئیفت، سه گزینه برای شما وجود دارد:

  • OUR: انتخاب این گزینه به معنای پرداخت تمام کارمزدهای بانک واسط توسط شما است
  • SHA: این گزینه، کارمزد حواله سوئیفت بانک‌های واسطه، میان شما و گیرنده حواله تقسیم می‌شود. یعنی شما مقداری از آن را به صورت نقدی در بانک پرداخت کرده و بقیه از پول انتقال داده شده کم می‌شود
  • BEN: انتخاب این گزینه نیز به معنای کم شدن تمام کارمزد از کل پول انتقالی است. یعنی اگر کارمزد 25 دلار باشد و شما 1500 دلار حواله کنید، مبلغ دریافتی گیرنده 1475 دلار خواهد بود.

حال با خدمات ارزی ترکیه، امکان واریز حواله سوئیفت برای شما ممکن شده است و زمان رسیدن مبلغ به حساب گیرنده عموما از 24 ساعت تا 7 روز متغیر خواهد بود.

انتقال پول از ایران به ترکیه از طریق صرافی‌ها

یکی از متداول‌ترین و بهترین خدمات ارزی ترکیه، صرافی‌های آن است. چرا که هم قیمت‌های مناسبی را ارائه می‌دهند و هم اینکه اگر بتوانید یک صرافی مطمئن و معتبر پیدا کنید، انتقال مبالغ بالای پولی شما به حساب‌های بانکی مقصد، آسان و سریع‌ خواهد بود. صرافی‌های ترکیه در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. از طرفی قیمت ارز در روزهای یک‌شنبه اعلام نمی‌شود. برای همین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوسانات ارزی است. برای انتقال حواله بانکی به ترکیه از طریق صرافی‌ها، چند مرحله پیش روی دارید:

  1. استعلام قیمت ارز
  2. ثبت کردن شماره حساب ترکیه (داشتن اطلاعاتی از جمله BANK NAME, ACCOUNT HOLDER NAME و IBAN)
  3. پرداخت
  4. دریافت رسید حواله ترکیه

نکته مهم) شما برای انجام حواله‌های بانکی توسط خدمات ارزی در ترکیه از طریق صرافی‌ها، باید احراز هویت تایید شده‌ای داشته باشید. برای همین ثبت نام و داشتن حساب کاربری تایید شده در صرافی مورد نظر اجباری است. برای ثبت نام نیز به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • عکس کارت شناسایی و کارت بانکی (مشخصات دارنده کارت بانکی باید با کارت شناسایی یکی باشد)
  • یک نوشته با این محتوا که “این‌جانب ……. قصد خرید X تومان ارز دارم”

منتظر تایید هویت شما بمانید، بعد از تایید قادر به خرید و فروش ارز خواهید بود

  • آدرس و شماره تماس ثابت برای ثبت نام در صرافی‌ها الزامی است
  • مدرک هویتی ثانویه (صفحه اول شناسنامه) برای تایید نهایی ثبت نام نیاز است

انتقال پول از ایران به ترکیه از طریق مانی‌گرام

استفاده از سیستم انتقال پولی مانی‌گرام (MONEYGRAM) یکی از سریع‌ترین خدمات ارزی است که ترکیه برای ایرانیان فراهم کرده است. چرا که تنها 10 دقیقه طول می‌کشد تا انتقال پول از حساب فرستنده به گیرنده انجام شود. همانطور که می‌دانید مانی‌گرام یک سیستم بین‌المللی انتقال پول به صورت اینترنتی است. در 200 کشور شعبه فعال دارد و در کل 347 هزار نمایندگی فعال از این سیستم در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است. برای اینکه با این روش از ایران به ترکیه، پول بفرستید، باید ابتدا مدارک شناسایی معتبر به یکی از نمایندگی‌ها مراجعه کنید. یک فرم انتقال پول را پر خواهید کرد. سپس وجه مورد نظر را وارد می‌کنید. یک کد احراز هویتی و محرمانه به شما داده می‌شود که باید آن را برای گیرنده بفرستید. تنها با این کد هشت رقمی، وجه دریافتی برای گیرنده در ترکیه یا دیگر کشورها، قابل برداشت می‌شود.

گیرنده پول باید مدارک شناسایی خود را به همراه کد ارسال به یکی از شعبه‌های مانی گرام در شهر خود ببرد و وجه ارسالی را دریافت کند. کارت شناسایی گیرنده می‌تواند پاسپورت، گواهینامه یا کیملیک کارت ترکیه و یا کارت شناسایی قانونی باشد.

نکات پایانی

اگر به ترکیه سفر می‌کنید، توصیه ما این است که به جای لیر، دلار با خود به همراه ببرید. برای تبدیل ارز راه‌های مختلفی پیش روی شما است. مراجعه به صرافی‌ها، درخواست تبدیل ارز از فروشگاه‌های برند، مراجعه به عابربانک‌های زراعت بانک و یا چنج کردن در صرافی‌های فرودگاه‌ها کار شما را راه می‌اندازد. اما در این میان دو مورد اول بهترین راه‌حل‌ها هستند.

اگر هم می‌خواهید از داخل کشور ایران به ترکیه یا دیگر کشورهای جهان پول و حواله بانکی ارسال کنید که تحریم‌ها به شما اجازه انجام مستقیم این کار را نمی‌دهد. در این موارد، استفاده از خدمات ارزی ترکیه و حواله بانکی این کشور را باید به کار ببرید. که مراحل آن و انواع روش‌های انتقال پول از ایران به ترکیه به همراه موارد استفاده در این مقاله گفته شد. باز هم امنیت روشی که با آن پول را انتقال می‌دهید خیلی مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *