ارز دیجیتال در ترکیه

ارز های دیجیتال در ترکیه

خرید و فروش ارز دیجیتال در ترکیه و جایگاه فناوری بلاک‌چین در این کشور سیر عجیبی داشته است. می‌دانید، وقتی یک کشور در لیست 20 قدرت اقتصادی برتر دنیا قرار داشته باشد، نمی‌تواند خود را از جریان فناوری به روز و جاری در دنیا جدا کند. برای همین اگرچه در آغاز نسبت به ورود پول الکترونیکی و گرایش مردم و سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال بدبین بود اما سیاست‌گذاری‌های متفاوتی را پیش رو گرفته است. چرا که مردم این کشور به دنبال کاهش ارزش لیر در سه سال اخیر، تورم و مسائل اقتصادی دیگر، بیشتر از هر کشور اروپایی دیگری به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال و پول الکترونیکی روی آورده‌اند. حتی اکنون، امکان خرید ملک با ارز دیجیتال در ترکیه وجود دارد. در کل حدود 5000 ارز دیجیتال در کل دنیا قابل خرید و فروش است و شما در صرافی‌های ترکیه به درصد زیادی از این ارزها دسترسی آسان خواهید داشت.

و اما قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال درترکیه به چه صورت است؟ آیا خرید اقلام با پرداخت ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است؟ پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال و نقشی که دولت ترکیه در بهتر کردن یا سخت‌تر کردن شرایط خواهد داشت، به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

آیا ارز دیجیتال در ترکیه ممنوع شد؟

ممنوعیت کامل ارز دیجیتال در ترکیه هیچگاه صحت نداشته است. ترکیه کشوری آسیایی-اروپایی است که همگام با کشورهای توسعه یافته در حال حرکت است. اگرچه قوانین و چارچوب جزئی برای فعالیت‌های خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در داخل کشور وضع شده است. اما ممنوعیتی که در برخی از کشورها از جمله نپال، بنگلادش، قرقیزستان و … برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال تعریف شده است، در ترکیه وجود ندارد. مردم ترکیه نیز از سال 2018 که ارزش لیر با کاهش ارزش بی‌سابقه‌ی خود مواجه بود، بیشتر از هر زمان دیگری به خرید ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین روی آوردند. میزان مشارکت کشور ترکیه در خرید ارزهای دیجیتال 18 درصد برآورد شده است. در حالی که این رقم به طور متوسط در کشورهای اروپایی 9 درصد اعلام شده است.

مشاوره خرید ملک

در کل برای خرید و فروش بیت کوین در شهرهای مختلف ترکیه، در هر زمانی می‌توانید به حدود 31 صرافی که در کشور ترکیه وجود دارد مراجعه کنید و تراکنش داشته باشید. از این میان، خرید بیت کوین در استانبول، بیشترین محبوبیت را میان کاربران ارزهای دیجیتال  داشته است. این کشور اکنون به دنبال این است که از ارز دیجیتال ملی خود که بر پایه لیر ترکیه است، در پایان سال 2021 رونمایی کند.

ارز دیجیتال ملی ترکیه

حتما شما نیز شنیده‌اید که دولت ترکیه به دنبال رونمایی از ارز دیجیتال ملی خودش است. ناجی اقبال، رئیس بانک مرکزی ترکیه در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرده است که ارز دیجیتال ملی ترکیه (CBDC) در اواخر سال 2021 آزمایش خواهد شد. البته این پروسه هنوز به مرحله سافت لانچ نرسیده است و گفته می‎‌شود که تنها اقدامات اولیه و مراحل مفهومی پروژه انجام شده است. در این راستا دولت ترکیه و رئیس بانک مرکزی این کشور به طور جدی به دنبال استخدام متخصصان بلاک‌پین، رمزنگاری و علوم کلان‌داده می‌باشند.

ارز دیجیتال در ترکیه

مقررات ارزهای دیجیتال در ترکیه

در ابتدا دولت ترکیه با ورود ارزهای دیجیتال به بازار اقتصادی این کشور و مشارکت سرمایه‌گذاران و مردم در بازار ارزهای دیجیتال خوشبین نبود. اما به مرور با پیشرفت بلاکچین و حمایت ابرقدرت‌های دنیا از این سیستم، روند در کشور ترکیه نیز دستخوش تغییراتی شد. در ابتدا مقررات خاصی برای انجام تراکنش‌ با پول‌های الکترونیکی وجود نداشت. اما در حال حاضر در زمینه‌های مختلف ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال در ترکیه، خرید و فروش آن و خرید اقلام با ارزهای دیجیتال، قوانین و چارچوب حدودی تعریف شده است. برای ما ایرانیان که در داخل کشور با مشکلات تحریم مواجه هستیم، وفق شدن با این چارچوب اصلا کار سختی نخواهد بود. مهم‌ترین مقررات در زمینه معاملات با ارزهای دیجیتالی در ترکیه:

  • برای خرید اقلام با پرداخت ارزهای دیجیتال باید به مکان‌های مراجعه کنید از این نوع پرداخت‌ها پشتیبانی‌ می‌کنند. چرا که با وجود استقبال بسیار زیاد مردم این کشور از سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال، اما هنوز خرید اقلام با این ارزها زیاد رواج پیدا نکرده است. این در حالی است که در کشورهای آمریکا، انگلستان، امارات و برخی کشورهای دیگر، خرید اقلام با ارزهای دیجیتال رایج است. قانون شماره 6493 ترکیه که قانون وضع شده برای پرداخت‌ها و سیستم‌های امنیتی اجماع و سرویس‌های پرداخت پول الکترونیک است نیز این مسئله را تایید کرده است.
  • این مسئله را BARCA که آژانس نظارت و قانون‌گذاری بانکی است و SPK که نهاد ناظر بر اوراق بهادار در ترکیه است، نیز تایید کرده‌اند.
  • ماساک (MASAK) که سازمان مبارزه با جرایم مالی ترکیه است، بر روی فعالیت صرافی‌های مشغول به کار در این کشور نظارت دارد. از جمله اینکه این صرافی‌ها چندین بار مجبور شده‌اند که فهرست مشتریان خود را به این سازمان ارائه دهند. از طرفی صرافی‌های ارز دیجیتال در ترکیه نباید به اشخاص و یا سازمان‌های واقع در لیست سیاه این کشور، خدمت ارائه دهند.

قوانین جدید برای صرافی‌های ارزهای دیجیتال در ترکیه

شکست دو صرافی بزرگ در داخل این کشور یعنی صرافی تاد کس و وی بیت کوین، دولت را بر سر وضع و اعمال قوانین نظارتی جدید سوق داده است. از جمله اینکه صرافی‌های ترکیه را به جای پلتفرم‌های دارایی‌های دیجیتال، خدمات دهندگان دارایی‌های دیجیتال خطاب کرد. این عبارت، دقیقا عبارتی است که در کشورهای اروپایی به صرافی‌ها داده شده است. برای همین انتظار می‌رود که ترکیه نظارت خود را برای ایجاد امنیت بیشتر بر روی صرافی‌ها متمرکز ساخته است.

قوانین فروش ارز دیجیتال در ترکیه

شما با مراجعه به صرافی‌های معتبر داخل کشور ترکیه و خارج آن می‌توانید هر ارزی را بخرید و یا بفروشید. تا زمانی که شما در قالب یک فرد و نه به صورت شرکت و فعالیت گسترده مشغول به فعالیت هستید، سودی که بدست بیاورید تماما برای خودتان خواهد بود. از طرفی از آنجایی که اوراق بهادار ترکیه (SPK) از کمیسیون بورس آمریکا (SEC) پیروی می‌کند، قوانین وضع شده بر روی کمیسیون بورس آمریکا بر روی اوراق بهادار ترکیه نیز موثر خواهند بود.

سخت‌گیری‌ها از سوی دولت ترکیه مخصوصا رئیس جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان برای این است که مردم به جای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال و تبدیل کردن دلار به بیت کوین، اتریوم، تتر و … آنها را به لیر تبدیل کنند. اما جریان این کشور در طول سالهای اخیر افزایش 25 تا 35 درصدی معاملات حوزه ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. چرا که  مردم با فروش ارز دیجیتال، مالک 100 درصدی سود و سرمایه خود خواهند بود و می‌توانند با ارز دیجیتال در کشورهای دیگر نیز معاملات انجام دهند، پس این ترکیه است که باید نسبت به سیاست های خود تجدیدنظر داشته باشد.

قوانین فروش ارز دیجیتال در ترکیه

قوانین مالیاتی ارز دیجیتال در ترکیه

فعالیت‌هایی که به صورت شرکت ثبت شده در زمینه خرید و فروش ارز دیجتال در ترکیه فعالیت دارند و صرافی‌های مشغول به کار در این کشور، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در غیر این صورت هر کسی که به طور عادی خود کیف پول خود را تشکیل داده است و به ترید در این زمینه مشغول است، مالیاتی به کشور پرداخت نخواهد کرد. یعنی تا به الان قانون کلی برای خرید ارز دیجیتال در ترکیه و مالیات بر درآمد آن وضع نشده است. شرکت‌ها نیز از آنجایی که برای هر گونه درآمد باید مالیات پرداخت کنند، مشمول این قضیه می‌شوند. البته پیش‌بینی شده است که قوانین جدید در مورد کیف پول‌های خصوصی و مالیات بردرآمد تجارت از طریق ارزهای دیجیتال نیز در ماه‌های آتی از سوی دولت ترکیه اعلام شود.

قوانین مالکیت ارز دیجیتال در ترکیه

زمانی می‌توان از قوانین مالکیت ارز دیجیتال در یک کشور سخن گفت، که آن کشور تعریف بخصوص از ارزهای دیجیتال داشته باشد و یا خود سهمی از این بازار داشته باشد. برای همین ترکیه مالکیتی بر بازار ارزهای دیجیتال ندارد. برای همین نظارت و پیگیری نیز از سوی این دولت برای مسائل مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه وجود ندارد. اما شما اگر می‌خواهید در ترکیه ارز دیجیتال بخرید، به راحتی می‌توانید از صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی یا دیگر بانک‌های ترکیه خرید کنید یا اینکه به درگاه‌های خرید بیت کوین (BTM) مراجعه کنید. اقدامات این کشور شامل اعمال یک نظارت کلی بر کارهای صرافی‌ها است. مگر اینکه با رونمایی از ارز دیجیتال ملی این کشور، شاهد اعمال قوانین مالکیت بر ارزهای دیجیتال نیز باشیم.

جمع بندی

با یک سیر رو به رشد از نظر میزان جذابیت و مقبولیت ارزهای دیجیتال در ترکیه مواجه هستیم. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این کشور آزاد است و هیچ ممنوعیتی برای آن تعریف نشده است. برای استخراج و ماینینگ در ترکیه نیز، کاری که باید کرد، دریافت مجوز از دولت است. چرا که پروسه استخراج رمز نیاز به مصرف بالای برق دارد. در کنار این، دولت بخشی از ارزهای استخراج شده را به‌عنوان مالیات برداشت می‌کند.

خبرهای خوب ما برای طرفداران سرمایه‌گذاری در زمینه ارز دیجیتال در ترکیه این است که شما امکان خرید ملک و خانه با ارز دیجیتال در این کشور را دارید. تعدادی از مشاورین املاک این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که اگر تحلیل خوبی از میزان سوددهی یک ارز دارید، در فرصت مناسب، با پرداخت ارز دیجیتال، در شهرهای مختلف ترکیه ملک بخرید. دیگر اینکه میان ترکیه و ایران، گفت و گوهایی در زمینه تجارت از طریق پول الکترونیکی صورت گرفته است که اگر زیرساخت‌ها آن ایجاد شود، برای مردم هر دو کشور می‌تواند بسیار سودمند تمام شود.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *