تفاوت اقامت طولانی مدت و اخذ شهروندی ترکیه

اقامت طولانی مدت در ترکیه

افراد زیادی از نقاط مختلف جهان برای شروع زندگی جدید‌‌‌‌، کار یا حتی برای بازنشستگی و زندگی راحت به ترکیه نقل مکان می‌‌‌‌کنند و به دنبال اقامت در آنجا هستند. ترکیه هم یکی از کشور‌هایی است که امروزه با ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری سودآور در قبال شهروندی‌‌‌‌، بسیار خبرساز شده است‌‌‌. اگر می‌‌‌‌خواهید در ترکیه زندگی کنید‌‌‌‌، شعل خود را داشته باشید یا ملک بخرید‌‌‌‌، می‌‌‌‌توانید با اطلاع از قوانین پذیرش‌‌‌‌، مهاجرت برنامه ای ریزی داشته باشید. مجوز‌های اقامت در ترکیه متنوع است. از معروف‌ترین آن‌ها گردشگری‌‌‌‌، دانشجویی یا اقامت است. اما اقامت دائم چیست و چه شرایطی لازم است و چگونه می‌‌‌‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟ در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

تفاوت اقامت طولانی مدت و اخذ شهروندی ترکیه چیست؟

اقامت  شما چه کوتاه مدت یا بلند مدت باشد و چه شهروند باشید، حقوق بیمه ای شما محفوظ است. مقیمان طولانی مدت به جز چند منطقه خاص از بیشتر حقوق و مزایایی که به شهروندان ترکیه اعطا می‌‌‌‌شود، برخوردارند.

در مقایسه با شهروندان ترکیه‌‌‌‌، ساکنان دائم هنوز حق رأی یا انتخاب شدن را ندارند‌‌‌‌، به عنوان یک کارمند دولتی کار نمی‌‌‌‌کنند‌‌‌‌، در پست‌های دولتی شرکت نمی‌‌‌‌کنند و در زمینه واردات خودرو از مالیات معاف می‌‌‌‌شوند. با این حال‌‌‌‌، برخلاف شهروندان ترکیه ای موظف به انجام خدمت سربازی اجباری نیستند.

وقتی شما شهروند ترکیه هستید‌‌‌‌، یک گذرنامه ترکی نیز دریافت خواهید کرد که به شما اجازه سفر بدون ویزا یا ورود به 105 کشور از جمله کره جنوبی‌‌‌‌، ژاپن‌‌‌‌، کشورها آسیای جنوب شرقی و همچنین کشورهای آمریکای جنوبی را می‌‌‌‌دهد. همچنین می‌‌‌‌توانید بدون هیچ محدودیتی ملک بخرید.

چه شهروند باشید و چه ساکن دائم‌‌‌‌، این حق را نیز خواهید داشت که همیشه در ترکیه زندگی کنید و دسترسی به سیستم آموزشی و درمانی ترکیه  داشته باشید.

اقامت دائم در ترکیه

اقامت دایمی در ترکیه

 

اجازه اقامت طولانی مدت توسط ادارات استان و با تأیید اداره کل اداره مهاجرت وزارت کشور که با خارجیان مقیم ترکیه در ارتباط است‌‌‌‌، صادر می‌‌‌‌شود. یکی از مهمترین شرایط آن‌‌‌‌، زندگی دائم در ترکیه به مدت هشت سال و همچنین اجرای سیاست تعیین شده است. همچنین اقامت دائم به پناهندگان‌‌، افرادی که دارای اقامت بشردوستانه یا مورد حمایت‌های دیگر قرار گرفته اند‌‌، تعلق نمی‌‌‌‌گیرد.

بهترین راه برای به دست آوردن اقامت طولانی مدت این است که شروع به خرید خانه و آپارتمان در ترکیه کنید. قانون ترکیه میزان مشخصی از سرمایه گذاری را تعیین نکرده است‌‌‌‌، به همین جهت‌‌،کافی است ثابت شود که شما ملکی دارید و از لحاظ مالی مستقلید.

شهروندی ترکیه

شهروندی ترکیه به این معنی است که شما دیگر شناسنامه‌‌‌‌ و گذرنامه رسمی جمهوری ترکیه را دارید. طبق قوانین این کشور‌‌‌‌، برای تبدیل شدن به یک شهروند ترکیه نیازی نیست، تابعیت فعلی خود را رها کنید. ترکیه اجازه تابعیت دوگانه را می‌‌‌‌دهد.

شرایط پذیرش:

  • شهروندی ترکیه مستلزم داشتن سن بالای 18 سال است.
  • متقاضی باید حداقل 5 سال در ترکیه زندگی کند و مجموعا وقفه بین آن کمتر از 6 ماه باشد.
  • اگر شما با فرد تبعه ترکیه ازدواج کنید یا یک خارجی هستید که در ترکیه متولد شده اید‌‌‌‌، این مدت زمان تا 3 سال کاهش می‌‌‌‌یابد.
  • متقاضی باید سلامت جسمی و روحی داشته باشد و فاقد هرگونه سابقه کیفری.
  • همچنین تسلط به زبان ترکی الزامی است.
  • اگر متقاضی بتواند در رشد فرهنگ و اقتصاد ترکیه موثر باشد‌‌‌‌، شانس دریافت تابعیت ترکیه افزایش می‌‌‌‌یابد. به عنوان مثال شانس دریافت تابعیت ترکیه برای ورزشکار و یا استاد دانشگاه ترکیه بالا است.

اقامت خانوادگی در ترکیه

اگر با همسر/ شوهر ترکی ازدواج کرده اید‌‌‌‌، می‌‌‌‌توانید برای اقامت خانوادگی اقدام کنید. فرد  پس از سه سال برای شهروندی ترکیه درخواست دهد. اجازه اقامت خانوادگی می تواند به همسر خارجی یک تبعه ترکیه، فرزندان خردسال و فرزندی که بیماری خاص دارد، اعطا شود.  همچنین فرد باید درآمد کافی برای حمایت از خانواده خود داشته باشد تا بتواند برای مجوز اقدام کند.

اقامت دانشجویی در ترکیه

اقامت دانشجویی در ترکیه

اجازه اقامت برای دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه آمده اند منوط به شرایط اقامت توریستی است. علاوه بر این‌‌‌‌، دانشجو باید مدرک دانشجویی که به طور رسمی توسط دانشگاه تأیید شده‌‌، ارائه دهد.

اقامت دائم ترکیه با سرمایه گذاری

خریداران خارجی قبل از خرید املاک و مستغلات در ترکیه از خود می‌‌‌‌پرسند آیا امکان اخذ اجازه اقامت در ترکیه وجود دارد یا خیر. پاسخ مثبت است‌‌‌‌، صاحبان املاک در ترکیه می‌‌‌‌توانند درخواست دهند و 1 سال اقامت دائم دریافت کنند که قابل تمدید است.

همچنین محدودیتی در جابجایی وجود نداشته و مشکلی برای اقامت در ترکیه نیست. اقامت دائم ترکیه با مالکیت مستغلات در ترکیه به شما اجازه می‌‌‌‌دهد، بدون هیچ محدودیتی در میزان خرید‌‌‌‌، اجازه اقامت دریافت کنید. واگذاری اجازه اقامت بر اساس سند مالکیت (پیشنهاد میکنم مقاله تاپو چیست را مطالعه کنید.) است. در طول معامله اقامت دائم‌‌‌‌، خریدار می‌‌‌‌تواند مجوز اقامت توریستی را دریافت کند که 3 ماه معتبر است. در آوریل 2014 دولت ترکیه تغییرات جدیدی را در قانون خارجیان در ترکیه اعمال کرد و مدت اقامت دائم در حال حاضر به مدت 1 سال تمدید می‌‌‌‌شود.

اخذ شهروندی ترکیه با سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

در بین خارجی‌ها‌‌‌‌، شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری اغلب مورد تقاضا بوده است. طی دو سال گذشته‌‌‌‌، بیش از 35 هزار نفر از این طریق گذرنامه ترکیه دریافت کرده اند. متقاضی می‌‌‌‌تواند یکی از پنچ گزینه سرمایه گذاری را انتخاب کند:

  1. خرید ملک به ارزش 250،000 دلار.

شاید برای شما جالب باشد که در این روش محدودیتی در انتخاب نخواهید داشت. یعنی شما می توانید آپارتمان، ملک تجاری یا اداری، یا حتی ملکی صنعتی را خریداری کنید.

الزامی در خرید فقط یک نوع ملک  نیست – شما می‌‌‌‌توانید چندین آپارتمان با هزینه کل بیش از 250،000 دلار خریداری کنید. تنها شرطی که دارد: بیش از دو ماه نباید بین آن فاصله بیفتد.

در مارس 2021‌‌‌‌، دولت ترکیه قوانین مربوط به معاملات املاک بین افراد خارجی را اصلاح کرد. فقط یکبار می‌توان از این قانون استفاده کرد. اگر سرمایه گذار آپارتمانی بخرد و سپس آن را به یک شهروند خارجی دیگر بفروشد‌‌‌‌، قانون شامل وی نخواهد شد. فرقی هم نمی‌کند در کدام شهر خرید کنید. اما بیشتر، خرید خانه در استانبول بیش از سایر شهرها می‌باشد.

  1. با سپرده گذاری مبلغ 500000 دلار یا بیشتر در بانک های ترکیه شما می توانید، شهروندی این کشور را دریافت کنید. خبر خوب اینکه نیازی نیست، پول شما حتما به لیر باشد، شما می توانید با ارزهای مورد قبول ترکیه این سپرده گذاری را انجام دهید. سود متوسط برای سپرده ها در سال 2020 از 6.75 تا 15.5 درصد‌‌‌‌ است.
  2. خرید اوراق بهادار ملی از 500000 دلار: اوراق و اسناد دولتی‌‌‌‌ و همچنین سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در املاک از گزینه‌های پیش روست.
  3. خرید اوراق قرضه دولتی به مبلغ 500000 دلار با تعهد حفظ دارایی به مدت سه سال.
  4. راه اندازی کسب و کاری با سرمایه اولیه 500000 دلار، شما می توانید حداقل 50 شغل هم ایجاد کنید.

سرمایه گذاری در زمینه تابعیت ترکیه قابل رجوع هست. سه سال پس از اخذ تابعیت‌‌‌‌، می‌‌‌‌توانید اوراق یا املاک خریداری شده را بفروشید یا سپرده را ببندید. اگر خوش شانس باشید‌‌‌‌، سرمایه گذاری سودآور خواهد بود.

حق شهروندی ترکیه برای افراد نخبه

اگر فرد حق مهاجرت داشته یا نخبه (استعداد و مهارت فوق العاده در زمینه : ورزش‌‌‌‌، علم‌‌‌‌، هنر) باشد که برای کشور مزیت محسوب می‌‌‌‌شود‌‌‌‌، می‌‌‌‌تواند با آن شهروندی دریافت کند.

کارت تورکوآز به همه خارجیانی که مایل به اقامت و کار در ترکیه هستند‌‌، تعلق نمی‌‌‌‌گیرد‌‌، بلکه فقط افرادی که دارای شرایط خاص هستند. بر این اساس‌‌‌‌، کارت تورکوآز می‌‌‌‌تواند به خارجیانی اعطا شود که:

  1.  از نظر تحصیلات‌‌‌‌، حقوق‌‌‌‌، دانش و تجربه حرفه ای‌‌‌‌، مشارکت در علم و فناوری یا شرایط مشابه‌‌‌‌، به عنوان نیروی کار بلد و ماهر ارزیابی می‌‌‌‌شوند‌‌‌‌،
  2.  از نظر سطح سرمایه گذاری یا میزان صادرات‌‌‌‌، ظرفیت اشتغال‌‌‌‌، مشارکت در توسعه علمی و فناوری و شرایط مشابه‌‌‌‌، به عنوان سرمایه گذار واجد شرایط ارزیابی می‌‌‌‌شوند‌‌‌‌،
  3.  مشارکت در توسعه علمی و فناوری یا دانشمندان یا محققانی که به نفع کشور در سطح بین المللی در زمینه‌های علم‌‌‌‌، صنعت و فناوری تحصیل می‌‌‌‌کنند‌‌‌‌،
  4.  افرادی که در سطح بین المللی در فعالیت‌های فرهنگی‌‌‌‌، ورزشی و هنری موفق هستند‌‌‌.

دارندگان کارت تورکوآز از حق اعطای مجوز کار به مدت نامحدود برخوردار می‌‌‌‌شوند. همچنین دارندگان کارت از سربازی اجباری معاف هستند ولی حق رأی و شرکت در انتخابات و خدمت به عنوان کارمند دولت را ندارند. معاملات دارندگان کارت مربوط به کار‌‌‌‌، اقامت‌‌‌‌، مسافرت‌‌‌‌، سرمایه گذاری‌‌‌‌، فعالیت‌های تجاری‌‌‌‌، ارثیه‌‌‌‌ و غیره مطابق قانونی است که برای شهروندان ترکیه اعمال می‌‌‌‌شود.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج

چگونه می‌‌‌‌توان از طریق ازدواج تابعیت گرفت؟

اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج

فردی که از طریق ازدواج درخواست شهروندی می‌‌‌‌کند باید یک فرد بالغ باشد و قدرت تشخیص را داشته باشد. ازدواج با یک شهروند ترکیه به فرد خارجی اجازه نمی‌‌‌‌دهد که مستقیماً تابعیت دریافت کند. شخص باید حداقل 3 سال با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده باشد. همچنین ادامه و تعهد به ازدواج از جمله شرایط است. ازدواج باید بر اساس قوانین اقامت دائم طرفین یا قوانین ترکیه معتبر باشد. متقاضی باید اسنادی را که اعتبار ازدواج فعلی را نشان می‌‌‌‌دهد ارائه دهد‌‌‌‌، که شامل اسنادی می‌‌‌‌شود که اعتبار هرگونه طلاق قبلی را نشان می‌‌‌‌دهد. (به عنوان مثال اگر یکی از همسران قبلاً با شخص دیگری ازدواج کرده است‌‌‌‌، یا بیمار روانی که قادر به درک نیست‌‌‌‌، طبق قانون ترکیه این ازدواج باطل تلقی می‌‌‌‌شود) بطلان ازدواج منجر به از دست دادن تابعیت ترکیه نمی‌‌‌‌شود‌‌‌‌.

  اخذ تابعیت ترکیه از طریق فرزند‌خواندگی

در صورتی که والدین ترک‌‌،فرزند خارجی را به فرزند خواندگی پذیرفتند‌‌‌‌، در صورت عدم تهدید ملی‌‌‌‌، به کودک حق شهروندی داده می‌‌‌‌شود. در ماده 17 قانون شهروندی ترکیه بیان شده کودک خردسال که توسط یک شهروند ترکیه پذیرفته شده است می‌‌‌‌تواند از تاریخ فرزند خواندگی تابعیت ترکیه را به دست آورد به شرطی که مانع امنیت ملی و نظم عمومی نشود. براساس قانون ملی شخص اعم از خردسال و غیر خردسال را مشمول می‌‌‌‌شود. اگر شخصی که به فرزند خواندگی گرفته شده‌‌،فاقد تابعیت یا دارای چند ملیت باشد‌‌‌‌، قوانین ترکیه برای وی اعمال می‌‌‌‌شود.

اخذ تابعیت ترکیه برای شهروندان قبرس شمالی

شهروندان کشور قبرس شمالی یعنی آن هایی که شناسنامه یا گذرنامه این را دارند نیز می‌‌‌‌توانند از حق شهروندی ترکیه برخوردار شوند. شهروندان جمهوری ترک قبرس شمالی در صورت اعلام کتبی به درخواست خود به طور خودکار تابعیت ترکیه را دریافت می‌‌‌‌کنند. مقامات ترکیه فقط باید بررسی کنند که آیا متقاضی شهروند جمهوری ترک قبرس شمالی است یا خیر.

تابعیت مضاعف در ایران

ایران از لحاظ فنی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌‌‌‌شناسد. با این حال‌‌‌‌، ممکن است شخصی دارای تابعیت ایرانی و تابعیت دوم دیگری باشد. اما بر طبق قانون مدنی ایران‌‌،اصولا تابعیت دوم ایرانیان را نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *