تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

در مورد تحصیل در روسیه چه می‌دانید؟ یکی از راه‌های مهاجرت به روسیه، اخذ ویزای تحصیلی روسیه است. سیستم آموزشی و دانشگاه روسیه یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در کل دنیا است. ساختار آموزشی و استانداردهای تحصیل در روسیه تا حد زیادی به کشورهای اروپایی شباهت دارد. اما در سال‌های اخیر شاهد سیلی از دانشجویان بین‌المللی به سمت دانشگاه‌های روسیه بوده‌ایم. چرا؟ روسیه پهناورترین کشور دنیا است که 11 منطقه زمانی مختلف در آن وجود دارد. یک چهارم ادبیات علمی جهان به زبان روسی چاپ می‌شود و یکی از شش زبان رسمی در ملل متحد است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا هر آنچه در پروسه انتخاب دانشگاه در روسیه، اخذ ویزا، هزینه تحصیل در روسیه، آزمون ورودی دانشگاه‌ها و انواع بورسیه تحصیلی روسیه نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

در کل سه نوع مرکز آموزشی برای ادامه تحصیل در روسیه وجود دارد. آکادمی‌ها که در آن رشته‌های مختلف در کنار پژوهش ارائه می‌شوند، دانشگاه‌ها که طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی در آن‌ها ارائه می‌شود و سومی موسسه‌های آموزشی هستند که عموما به طور تخصصی در یک زمینه (هنر، معماری، علوم و…) به پذیرش دانشجو پذیرش می‌کنند.

سطح کیفیت آموزش در دانشگاه‌های روسیه بسیار بالا است و در حال حاضر، تحصیل پزشکی در روسیه در صدر لیست دانشگاه‌های دنیا قرار دارد.

مزایای تحصیل در روسیه

مزایای تحصیل در روسیه

سالانه هزاران دانشجوی بین‌الملل برای ادامه تحصیل به روسیه می‌روند. از مناطق مختلف دنیا، درخواست پذیرش دانشگاهی و اپلای به روسیه فرستاده می‌شود. عمدتا متقاضیان ادامه تحصیل در روسیه برای پزشکی، تخصص مهندسی و کامپیوتر به این کشور می‌روند.

در کنار اینها، علوم طبیعی و امور مالی و دیگر رشته‌ها نیز جدیدا متقاضیان زیادی به خود جذب کرده است. هزینه تحصیل در روسیه را اگر با دیگر کشورهای اروپایی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که تحصیل دانشگاهی در روسیه بسیار به صرفه است.

اگرچه بعضا سطح کیفیت تحصیلی دانشگاه‌های روسیه از دیگر دانشگاه‌ها نیز بهتر است. حتی هزینه تحصیل در روسیه نیز نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین تر است. بعلاوه شما در یک کشور چند فرهنگی خواهید بود که از ملیت‌های مختلف در آن حضور دارند. از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش بنیادی: روسیه به‌عنوان پیشرو و رهبر آموزش برخی از رشته‌ها از جمله فیزیک، شیمی، مهندسی، برنامه‌نویسی، دکتری، فوق‌دکتری، ریاضیات و … شناخته شده است. آموزش کلاسیک روسیه جزو بهترین‌ها در روسیه است.
  • رنکینگ بالای دانشکاه‌های روسیه: اگر به سیستم‌های رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی معتبر از جمله THE، QS یا SHANGHAI نگاه کنید، همواره دانشگاه‌های روسیه از جمله دانشگاه Kaliningrad و دانشگاه Vladivostok در اوایل لیست حضور دارند. این نشان از سطح بالای کیفیت آموزشی و خروجی بالای پژوهشی در مراکز عالی روسیه است.
  • انتخاب گسترده در میان برنامه‌ها و رشته‌ها: بیش از 500 رشته و برنامه‌ی دانشگاهی برای تحصیل در روسیه پیش روی شما است. گرایش‌های مختلف در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی گرفته تا فوق دکتری و تخصص‌های مختلف پزشکی در روسیه ارائه می‌شود. همین تنوع رشته‌های زیاد بر محبوبیت روسیه برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی افزوده است.
  • آموزش تخصص در حرفه‌های خلاق: از دیگر نقاط مثبت تحصیل در روسیه، آموزش تخصص در حوزه‌ها و حرفه‌های خلاق است. از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی بازی، روانشناسی سایبری، برنامه‌های هنری خاص، موسیقی و … اشاره کرد.
  • امکان تحصیل در تمام مقاطع: دانشگاه‌های روسیه مقاطع تحصیلی مختلف از کارشناسی گرفته تا تحصیل دکتری در روسیه را ارائه می‌دهند.
  • تحصیل باکیفیت و ارزان: در سال 2020 متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی روسیه حدود 93 هزار روبل در سال بوده است.
  • فرصت تحصیل رایگان در روسیه: هر ساله دولت فدرال روسیه، چند هزار فاند و کمک هزینه دولتی را به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد که دانشجوی خارجی بورسیه کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در ترکیه

تحصیل ارزان در روسیه

تحصیل در روسیه جزو گزینه‌های کم هزینه و ارزان در دنیا است. با یک مقایسه میان کشورهای اروپایی، آمریکایی با کشور روسیه به این نتیجه خواهیم رسید که هزینه زندگی یک دانشجو در روسیه به مراتب پایین‌تر از دیگر کشورهای هم تراز در دیگر کشورها است. این در حالی است که تعداد زیادی از دانشگاه‌های روسیه در سیستم‌های اعتبارسنجی معتبر دنیا قرار دارند. به اینجا نیز ختم نمی‌شود، شما می‌توانید با درخواست بورسیه، درخواست کمک هزینه و درخواست تحصیل ارزان در روسیه به دانشگاه‌های مختلف، شانس خود را برای حذف کردن بخش تا کل شهریه را امتحان کنید. البته به چند فاکتور زیر توجه داشته باشید:

  • معدل و ریزنمرات بالا
  • رزومه حرفه‌ای
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • دلایل مبنی بر عدم توانایی مالی

اخذ پذیرش از دانشگاه های مورد تایید روسیه

در سال‌های اخیر شاهد تلاش زیادی از سوی دولت روسیه برای مدرن کردن و به روزرسانی سیستم آموزش عالی بوده‌امی. پروژه 5-100 تحت نظر مستقیم دولت، پروژه‌ای بود که حداقل 5 دانشگاه روسیه بتوانند در لیست 100 دانشگاه برتر دنیا قرار داشته باشد.

این پروژه تا حد زیادی موفق عمل کرده است و نتایج آن رضایت بخش بوده، چرا که اکنون 12 دانشگاه روسیه در لیست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. وضعیت رتبه دانشگاه‌های روسیه نیز هر سال رو به بهبود است. این اهمیت تحصیل در روسیه را دوچندان ساخته است.

در حال حاضر معتبرترین دانشگاه روسیه برای تحصیل، دانشگاه دولتی لومونوسوف در مسكو است. امکان تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف وجود دارد. شما اگر دوره‌های روسی زبان را نیز انتخاب کنید، بر این زبان تسلط پیدا خواهید کرد، زبانی که در حال حاضر بیش از 360 میلیون نفر در دنیا با آن صحبت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

 

مسئله مهم برای تحصیل ایرانیان در روسیه، پیدا کردن دانشگاه‌های روسیه مورد تایید ایران است. دانشگاه رودن روسیه یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در روسیه و دیگر رشته‌ها است. چرا که هم مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است و هم در پایتخت زیبای روسیه یعنی شهر مسکو واقع شده است. تنوع رشته‌ها در آن بسیار بالا است.

شما در گروه‌های مختلف پزشکی، داروسازی، هوا و فضا، گردشگری، حقوق، مهندسی، زبان و ادبیات، علوم پایه، کشاورزی، علوم اجتماعی، محیط زیست و … می‌توانید به راحتی در آن پذیرش بگیرید. خبر خوب ما این است که در کل پروسه درخواست تا اخذ پذیرش این دانشگاه با شما همراه خواهیم بود. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تحصیل در مقاطع مختلف در روسیه

 

همانطور که گفته شد تنوع رشته‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله جنبه‌های مثبت تحصیل در روسیه است. البته این نکته را باید بدانید که سیستم آموزشی دولت روسیه تفاوت‌هایی با دیگر کشورها از جمله خودمان دارد. این تفاوت بیشتر مربوط به دوران پیش از دانشگاه و تحصیلات دیپلم است. و اما دانشجویان بین‌المللی در چند مقطع مختلف برای تحصیل در روسیه اقدام می‌کنند:

  • تحصیل کارشناسی در روسیه

یک دوره 4 ساله در دانشگاه‌های روسیه که شرط پذیرفته شدن در آن داشتن مدرک دیپلم یا دوره فنی حرفه‌ای معتبر است. در نهایت نیز به فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس در روسیه مدرک BA یا BSc داده می‌شود. حال شما با داشتن این مدرک یا می‌توانید وارد بازار کار شوید و یا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهید.

  • تحصیل کارشناسی ارشد در دکتری

تحصیل در روسیه در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد، یکی از انتخاب‌های پرطرفدار از سوی دانشجویان ایرانی برای مهاجرت به روسیه است. کارشناسی ارشد مانند پلی میان کارشناسی و دکتری عمل می‌کند. یک دوره 2 ساله که افراد در زمینه‌های مختلف مرتبط با دوره لیسانس خود عمیق‌تر و متخصص‌تر خواهند شد.

  • تحصیل دکتری در روسیه

یک دوره 3 تا 4 ساله به نام تخصص یا دکتری برای رشته‌های مختلف وجود دارد. افراد در این مقطع تحصیلی به یک پژوهشگر در زمینه علمی خود تبدیل خواهند شد. درصد زیادی از تقاضاها و حتی سهیمه‌های بورسیه تحصیلی در روسیه نیز به مقطع PhD در روسیه اختصاص دارد.

مراحل اخذ پذیرش دانشگاه‌های روسیه

در 5 قدم اصلی می‌توان کل پروسه اخذ پذیرش و اپلای دانشگاهی برای تحصیل در روسیه را خلاصه کرد. اولین قدم شما، انتخاب برنامه و دانشگاه مقصد است. اینکه در چه رشته‌ای و در کدام دانشگاه می‌خواهید پذیرش بگیرید. قدم دوم، مطالعه کافی در مورد بورسیه دانشگاه مقصد و وضعیت شهریه و نحوه پذیرش آن است. قدم سوم، آماده‌سازی کل مدارک مورد نیاز دانشگاه برای ارائه است.

حتما باید تمام مدارک خواسته شده را در زمان‌های مشخص شده به دانشگاه ارسال کنید. قدم چهارم، وارد شدن به پروسه رقابتی دانشجویان بین‌المللی است. در این مرحله داوران واحد پذیرش در دانشگاه مقصد، دانشجویان را بر اساس آنچه از آنان دریافت کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار خواهند داد. آزمون ورودی دانشگاه‌های روسیه در این مرحله است که مطرح می‌شود. قدم پنجم و قدم نهایی نیز تحویل گرفتن دعوت‌نامه از سوی دانشگاه مقصد برای اخذ ویزای تحصیلی روسیه است.

  • داشتن دعوت نامه روسیه (INVITATION) یکی از مدارک ضروری برای گرفتن ویزای تحصیلی است.

در کل سه شیوه رقابتی برای پذیرش دانشگاه‌های روسیه وجود دارد. هر کدام از اینها راهی برای اپلای و ادامه تحصیل در روسیه است:

  1. آزمون ورودی و امتحان دولتی یکپارچه‌سازی مقدماتی – Entrance Exams and Introductory Unified State Examination (EDE): یک آزمون ورودی که هم برای داوطلبان با تابعیت روسیه و هم برای دانشجویان خارجی مطرح است.
  2. رقابت‌های آکادمیک: هر ساله تعداد زیادی رقابت و مسابقه آکادمیک در سطوح مختلف در روسیه و دیگر کشورها برگزار می‌شود. رویدادهای رقابتی علمی که برندگان آن می‌توانند بدون آزمون ورودی و یا با شرایط خاص، در دانشگاه‌های روسیه مشغول به تحصیل شوند.
  3. آزمون‌های دانشگاهی: آزمون‌هایی که دانشگاه‌های مختلف برای پذیرش دانشجو به طور جداگانه طراحی و برگزار می‌کنند.

آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه

همانطور که در بخش پیش دیدیم، آزمون ورودی دانشگاه‎های روسیه در مرحله رقابت دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. در این راستا دو دسته‌بندی کلی برای آزمون‌های ورودی روسیه وجود دارد. دسته اول آزمون سراسری داخل روسیه است که برای تمام دانشگاه‌ها و دانشجویان مطرح است. دسته‌بندی دوم، آزمون ورودی هر دانشگاه است که عموما در قالب آزمون، تست، مصاحبه و … به داوطلبان از قبل اطلاع داده می‌شود. برای قبولی در برخی از رشته‌های خاص از جمله پزشکی و دندانپزشکی در روسیه نیز نیاز به آزمون ورودی خاص این رشته‌ها خواهید داشت.

  • آزمون ای جی ای EGE: نتایج آزمون EGE برای ثبت نام دانشگاه‌های دولتی روسیه الزامی است. تمام فارغ‌التحصیلان دبیرستان در روسیه باید در این آزمون شرکت کنند تا بتوانند در مقاطع دانشگاهی ادامه تحصیل دهند. دانشجویان بین‌المللی برای شرکت در این آزمون می‌توانند زمان ثبت نام و نحوه ثبت نام را به طور دقیق از سایت رسمی برگزار کننده آزمون دریافت کنند.
  • آزمون کتبی: برای تحصیل در روسیه، علاوه بر آزمون سراسری، برخی دانشگاه‌ها مخصوصا برای مقاطع بالاتر، یک آزمون ورودی دیگر را به صورت کتبی برگزار می‌کنند
  • آزمون شفاهی: می‌توان گفت همان مصاحبه است که هر دانشگاه، درصد تاثیر آن را بر روی نتایج نهایی پذیرش دانشجویان از قبل اعلام خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: نمره قبولی ازمون یوس

بورسیه تحصیلی کشور روسیه

اخذ بورسیه تحصیلی روسیه فرصت بسیار خوبی برای تمام دانشجویان بین‌المللی است. از طرفی آنقدر تنوع بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی روسیه نیز در مقاطع و رشته‌های مختلف زیاد است که تقریبا هر کسی را وسوسه می‌کند که از آن‌ها بهره ببرد. در اینجا یک لیست از بورسیه‌های تحصیل در روسیه را آورده‌ایم:

  • بورسیه دولتی فدرال روسیه: این بورسیه از سوی دولت روسیه به دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف ارائه می‌شود.
  • بورسیه دانشکده مطالعات روسیه و آسیا
  • کمک هزینه تحصیلی بنجامین ای گیلمن
  • بورسیه روسیه برای رشته‌های انرژی و اقتصاد
  • بورسیه شوراهای آمریکا در روسیه
  • بورسیه انجمن روسی دانشگاه‌های جهانی
  • بورسیه دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ
  • بورسیه دانشگاه ملی تحقیقات

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی ترکیه

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه

دریافت ویزای تحصیلی روسیه، شرط شما برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. برای دریافت ویزا نیز باید زمانی اقدام کنید که تمام مدارک مورد نیاز را به سفارت روسیه در تهران ارائه دهید. یکی از مدارک مهم اخذ ویزای تحصیل در روسیه، گرفتن دعوت‌نامه یا نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های روسیه است. در کنار آن، به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • اسکن از پاسپورت معتبر
  • چند پرده عکس
  • فرم درخواست ویزا
  • گواهی سلامت (تست HIV منفی)
  • رضایت اولیا که به ثبت اسناد رسمی رسیده باشد

با کامل بودن مدارک، برای شما ویزای تحصیلی موقت سه ماهه صادر می‌شود. شما قبل از اینکه این زمان به پایان برسد، باید نسبت به تمدید آن اقدام کنید که بعد از آن عموما ویزای 1 ساله برای شما صادر می‌شود. و شما باید تا پایان تحصیل خود، هر سال ویزا را تمدید کنید.

هزینه تحصیل در روسیه

شما بعنوان یک دانشجوی بین‌الملل در روسیه، شهریه‌های مقرون به صرفه و مناسبی را تجربه خواهید کرد.. این پایین بودن و مناسب بودن سطح هزینه‌های تحصیل در روسیه نه تنها به شهریه دانشگاه‌ها که به هزینه زندگی در روسیه نیز برمی‌گردد. حداقل شهریه تحصیل در روسیه توسط وزارت علوم و آموزش عالی روسیه تعیین می‌شود که کمتر از میزان هزینه و سرمایه‌گذاری دولت بر روی هر دانشگاه دولتی نیست. بسیاری از برنامه‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دکتری را می‌توانید با هزینه‌های کمتر از 5000 یورو در سال به اتمام برسانید. حتی هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های روسیه زیر 2000 یورو در سال است.

حال اگر شما سوابق تحصیلی برجسته، موفقیت پژوهشی خاص یا رزومه حرفه‌ای خوبی داشته باشید، شانس اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های روسیه را خواهید داشت. این بورسیه‌ها بخش زیاد تا کل شهریه و دیگر موارد هزینه تحصیل در مسکو و دیگر دانشگاه‌های روسیه را پوشش خواهد داد.

  • تحصیل مقطع کارشناسی در روسیه 4 سال طول می‌کشد. شهریه تحصیل کارشناسی در روسیه تقریبا از 240 تا 260 هزار روبل (3430 تا 3715 دلار) در سال متغیر است. کمترین میزان شهریه تحصیلی در روسیه 122 هزار روبل (1750 دلار) در سال است و بیشترین میزان شهریه نیز به 880 هزار روبل (12570 دلار) در سال می‌رسد.
  • دوره کارشناسی ارشد در روسیه 2 سال است. شهریه مقطع کارشناسی ارشد در روسیه به طور متوسط 260 تا 280 هزار روبل (3715 تا 4000 دلار) در سال است. در کمترین حالت، شهریه مقطع ارشد 147 هزار روبل (2100 دلار) و در بیشترین حالت 460 هزار روبل (6570 دلار) در سال است.
  • دوره دکتری و تخصص در روسیه نیز 4 ساله است. متوسط شهریه دوره دکتری در روسیه 240 تا 260 هزار روبل (3430 تا 3715 دلار) در سال است. در کمترین حالت هزینه تحصیل تخصص در روسیه 122.5 هزار روبل (1750 دلار) در سال و در بیشترین حالت، 632.580 هزار روبل (9036 دلار) در سال است.
  • هزینه تحصیل پزشکی در روسیه نیز به طور متوسط 290 تا 320 هزار روبل (4143 تا 4571 دلار) در سال گزارش شده است.
  • شهریه مدارس تابستانی در روسیه نیز به طور متوسط 45 هزار روبل (643 دلار) در سال است.

-دیگر هزینه‌های زندگی در روسیه به صورت ماهیانه:

  • اسکان (خوابگاه): 5000 روبل (71 دلار)
  • غذا: 10 هزار روبل (143 دلار)
  • حمل و نقل: 405 روبل (6 دلار)
  • اینترنت، شارژ موبایل: 800 روبل (11 دلار)
  • فرهنگ، ورزش و سرگرمی: 4000 روبل (57 دلار)
  • به طور کلی حدود: 20205 روبل (289 دلار)

بهترین دانشگاه های روسیه

روسیه

یک لیست از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های روسیه 2022 را به شما ارائه خواهیم داد. اگر به دنبال اخذ پذیرش در بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در روسیه هستید، ابتدا مقطع تحصیلی و رشته مد نظر خود را انتخاب کنید. تا بتوانید از میان دانشگاه‌های مختلف روسیه، مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید. تعداد زیادی از دانشگاه‌های روسیه در منابع معتبر رتبه‌دهی حضور دارند و این خیلی خوب است. از جمله فاکتورهای مد نظر گرفته شده برای این رتبه‌بندی، مرتبط بودن با سیستم خاص آموزش عالی روسیه، ارائه دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری و ارائه انواع آموزش‌ها (حضوری، آنلاین و آموزش از راه دور) می‌باشند.

  • دانشگاه دولتی مسکو – Moscow State University:
  • دانشگاه تحقیقاتی ملی اقتصاد – National Research University
  • دانشگاه دولتی لومونوسف – Lomonosov Moscow State University
  • مرکز پژوهشی ملی کورچاتوف – Kurchatov Institute
  • مرکز فیزیک و تکنولوژی مسکو – Moscow Institute of Physics and Technology
  • دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ – Petersburg State University
  • آکادمی ملی اقتصاد و مدیریت عمومی جمهوری روسیه
  • دانشگاه فدرال کازان – Kazan Federal University
  • دانشگاه فدرال اورال – Ural Federal University
  • دانشگاه دولتی تومسک – Tomsk State University
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک – Novosibirsk University
  • دانشگاه آی تی ام او – ITMO University
  • دانشگاه آر یو دی ان – RUDN University
  • دانشگاه فدرال سیبری – Siberian Federal University
  • دانشگاه پلی تکنیک پتر بزرگ – Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
  • N. Lebedev Physical Institute of the Russian Academy of Sciences
  • Ioffe Physical-Technical Institute of the Russian Academy of Sciences

تحصیل پزشکی در روسیه

درصد زیادی از متقاضیان تحصیل در روسیه را داوطلبان اخذ رشته پزشکی و تخصص پزشکی به خود اختصاص داده‌اند. طول دوره پزشکی در روسیه، 6 سال است و در بیش از 70 دانشگاه در شهرهای مختلف روسیه ارائه می‌شود. امکان تحصیل پزشکی در روسیه به سه زبان روسی، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. نکته مهم در این زمینه، آموزش ورودی رشته پزشکی دانشگاه‌های روسیه است. یکی از دانشگاه‌های برتر روسیه برای پزشکی دانشگاه سن پترزبورگ پاولوف است. این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشد. جالب است بدانید که بیش از 50 هزار دانشجوی بین‌المللی از کشورهای مختلف هر ساله به تحصیل در رشته‌های پزشکی بالینی در روسیه مشغول هستند.

برای گرفتن مدرک پزشکی عمومی باید آموزش اولیه پزشکی و کل 6 سال تحصیل را به اتمام برسانید. در ادامه برای گرفتن تخصص پزشکی، باید علاوه این دوره، یک دوره کارآموزی و رزیدنتی را نیز به پایان برسانید. تحصیل در روسیه برای دوره تخصص پزشکی (چشم پزشکی، نفرولوژی، داخلی، اعصاب و …) ممکن است 2 تا 4 سال طول بکشد. به اتمام رساندن تخصص جراحی در روسیه، 8 تا 9 سال طول می‌کشد. در نهایت نیز که مدرک پزشکی یا تخصص دانشگاهی روسیه را گرفتید برای طبابت در کشور خودتان، باید به نوستفریفیکیشن مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *